منصور واحدی: فیلم “بعد از ظهر سگی (بعد از ظهر نحس)” متعلق به سینمای معترض است.
منصور واحدی
۱- فیلم “بعدازظهر نحس” متعلق به نوع سینمای معترض است، اعتراض به نابرابریهای اجتماعی، عدم عدالت در توزیع ثروتهای عمومی، اعتراض به نحوهی اجرای قوانین مدنی، رفتار دستگاه پلیس، فساد جامعه و نحوهی برخورد رسانههای جمعی.
۲- فیلم از یک حادثهی متعارف روزمره شروع و رفته رفته نامتعارف و در نهایت به جریانی دراماتیک منجر میشود.
۳- فیلم با یک اتفاق کمیک شروع میشود، فردی عادی که میخواهد کاری بزرگ و غیرعادی خارج از توان خویش انجام دهد و بهخاطر همین سادهاندیشی در مخمصهای سخت گرفتار میشود.
۴- فیلم به نوعی برخورد بیاعتنای مسئولان را با سربازان از جنگبرگشتهی ویتنام زیر سوال میبرد و مورد انتقاد قرار میدهد.
۵- فیلم همچنین تجمع مردمان تماشاچی را در صحنههای تراژیک یک فیلم بدون اینکه از خود، واکنشی نشان دهند را نیز زیر سوال قرار میدهد و آنها را سرزنش میکند.
۶- در فیلم، “سانی” (الپاچینو) و “سل” (جانکازل) نمایندهی جوانان بختبرگشته و عاصی برگشته از جنگ ویتنام میباشد که در اثر بیتوجهی جامعه و دولت به حقوق اجتماعیشان، مجبور به سرقت از بانک میشوند.
بعد از ظهر سگی۷- “سانی”، بعد از آنکه درمییابد در عملیات سرقت بانک شکست خورده خود را از قالب یک سارق، خارج و به یک شورشی معترض تبدیل میکند و با حرفها و رفتارش به کل سیستم، پلیس و نهادهای دیگر جامعه اعتراض میکند.
۸- در فیلم، آنجا که مشخص میشود، “سانی” همجنسباز است و برای تغییر جنسیت فردی روانی که مدتها در آسایشگاه بوده و چندینبار قصد خودکشی داشته اقدام به این عملیات و گروگانگیری نموده است. کارگردان، پرده از یک موقعیت دردناک اجتماعی برمیدارد و بیان اینکه “سانی” معترض، هم مثل همهی انسانهای دیگر یک انسان کامل نیست.
۹- در پایان فیلم، نگاه تلخ و بهتزدهی “سانی” به آنچه که اتفاق افتاده و تفکری که جایگزین احساسات میشوند بیانگر این است که حقیقتها (آنچه که باید باشند) با واقعیتها (آنچه که هستند) فاصلهی بسیار دارند.
کانون تحلیلگران سینما
۱۰- تلاش فیلم، برآن است که بگوید وعدههای دادهشده در زمان “ابراهام لینکن” جهت بنا شدن یک جامعهی آرمانی و آنچه که امروزه در آمریکا میگذرد شکاف عمیقی است.
۱۱- فیلم “بعدازظهر نحس” اثری چند لایه است که در زمان خویش مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار گرفت، از جمله به عقیدهی پالین کین یکی از منتقدان بزرگ سینما یکی از بهترین فیلمهای نیویورکی است که تا به حال ساخته شده است.
۱۲- فیلمبرداری “بعدازظهر نحس” که در خیابانهای نیویورک انجام شده است در بیشتر لحظات حالت مستند و گزارشگونه میباشد.
۱۳- از نکات مثبت و بارز فیلم میتوان از نقشآفرینی بازیگران فیلم نام برده مخصوصا بازیگری “الپاچینو” در نقش “سانی”.
۱۴- و بالاخره باید از کارگردانی “سیدنی لومت” ذکر نمود که به طور هوشمندانهای و با مهارت کامل فضای کمیک و دلهرهآوری را در کل فیلم به وجود آورد.
تاریخ ارسال: ۲۱ دی ۱۳۸۵
محصولات و تولیدات آموزشی آنلاین و مجازی:
اینجاست شروع آینده شغلی شما:
برچسب تولیدات و محصولات آموزشی:
مشاورۀ رایگان:
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تحلیل کوتاه: دوازده مرد خشمگین 1 و 2
رتبه: 8 دوازده مرد خشمگین 1957 12 Angry Men امتیاز: 8.9 به روایت مجید سیفالعلمایی
ده فیلم احساسی برتر تاریخ سینما
ده فیلم احساسی برتر تاریخ سینما
قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم احساسی برتر سینما آشنا کنیم که به بهترین شکل ممکن تراژدی و کمدی را با با هم ترکیب کرده اند.
در خانه بمانیم
پیشنهاد، مشاوره و دریافت فیلم را از دست ندهید
فیلمسازان بزرگ
زبان سینما به زبان ساده
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.