منصور واحدی: “دیشب باباتو دیدم آیدا” تلفیقی بین سینمای جشنوارهای و گیشه
۱) بعد از فیلمهای اولیهی آقای رسول صدرعاملی، گلهای داودی و قربانی (برگرفته از فیلمفارسی)، تغییر مسیر او بیشتر به جهت فیلمهای گزارشگونه بوده است، شیوهای ژورنالیستی
۲) بیان مسائل اجتماعی در سینما با آنچه که در جملات و روزنامههای زرد میگذرد بسیار متفاوت است.
۳) اینکه خانوادهها از پدر و مادر گرفته تا فرزندان باید مواظب یکدیگر باشند، در زمرهی همان صفحات حوادث روزنامههاست، اگر قرار است فیلمی دربارهی آنها ساخته شود باید به زبان سینما باشد، نه اینکه فیلمساز در نقش مشاورهی خانوادهها ظاهر و آنها را نصیحت کند.
۴) بعد از فیلم “خانه دوست کجاست؟” عباس کیارستمی و فیلمهای بعدی این فیلمساز که موفقیت جهانی را برایش به ارمغان آورد و شیوهی فیلمسازیش مورد تقلید فراوان قرار گرفت، رسول صدرعاملی، شیوهی میانه را انتخاب نمود یعنی تلفیقی بین سینمای جشنوارهای و گیشه و فیلمهای دختری با کفشهای کتانی، من ترانه ۱۵ سال دارم و دیشب باباتو دیدم آیدا.
۵) دیشب باباتو دیدم آیدا، مثل تمام فیلمهایی از این قبیل، از یک قصهی یک خطی تشکیل شده است که ظرفیتهای لازم را برای تبدیل شدن به یک فیلم بلند سینمایی را ندارد.
۶) فیلم با ریتمی کند پیش میرود و در آن از شخصیتپردازی خبری نیست.
۷) ضعف کارگردان برای به پایان رساندن فیلم کاملا مشهود است و وی را وادار به نتیجهگیری شتابزده مینماید.
منصور واحدی
کانون تحلیلگران سینما
محصولات و تولیدات آموزشی آنلاین و مجازی:
اینجاست شروع آینده شغلی شما:
برچسب تولیدات و محصولات آموزشی:
مشاورۀ رایگان:
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تحلیل کوتاه: دوازده مرد خشمگین 1 و 2
رتبه: 8 دوازده مرد خشمگین 1957 12 Angry Men امتیاز: 8.9 به روایت مجید سیفالعلمایی
ده فیلم احساسی برتر تاریخ سینما
ده فیلم احساسی برتر تاریخ سینما
قصد داریم شما را با ۱۰ فیلم احساسی برتر سینما آشنا کنیم که به بهترین شکل ممکن تراژدی و کمدی را با با هم ترکیب کرده اند.
در خانه بمانیم
پیشنهاد، مشاوره و دریافت فیلم را از دست ندهید
فیلمسازان بزرگ
زبان سینما به زبان ساده
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.