"پیشگفتار آفرینش شخصیت سینمایی"
«مدت: 44 ثانیه»
مهارتآموزی آنلاین
به روایت مجید سیفالعلمایی
مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
از سیف دات آی آر
(دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی)
https://sayf.ir/
رکورد 11 بهمن 1401
در استودیو گلستان
«مقدمۀ آفرینش شخصیت سینمایی»
شخصیت (به انگلیسی: Personality) را میتوان آن الگوهای معین و مشخصی از تفکر، هیجان و رفتار تعریف کرد که سبک شخصی فرد را در تعامل با محیط اجتماعی و مادیاش رقم میزنند.
به عبارت دیگر
شخصیت شامل ویژگیهای نسبتاً با ثبات و پایدار است که در توصیف آنها از صفاتی هم چون زودرنج، مضطرب، پر حرف، درونگرا و برونگرا و غیره استفاده میشود.
کاراکتر یا شخصیت دومین عنصر مهم در خلق داستان (نمایشنامه، فیلمنامه) از منظر ارسطو فیلسوف یونانی است که در بوطیقای خود بعد از پیرنگ یا طرح داستانی جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است.
در زمانه مدرن امروزی و به ویژه بعد از دهه ۳۰ پیرنگ به تدریج در اثر ظهور مکاتبی چون سورئالیسم و روایت به شیوه سیلان ذهن که عدم یکپارچگی خط داستانی و روایت خطی را باعث شد اهمیت آن به تدریج کاهش یافت و شخصیت یا پرسونا جایگاه رفیع تری به خود گرفت که برای ان دلایلی مختلفی ذکر شده چون اهمیت به حقوق فردی، مالکیت فردی و معنوی، گسترش علوم روانشناسی و از این دست که باعث شد این سوال مطرح شود که
"شخصیت کیست؟"
تا آنکه
"شخصیت چه میکند؟".
لارنس پرین در کتاب "Structure, Sound & Sense" به واسطه همین عوض شدن رویه سوال، تمایز قائل میشود بین خواننده خوب و خوانندهای با نگرش محدود که اولی به دنبال کشف لایههای روانی/ رفتاری شخصیت و دومی صرفا قانع بهدنبال کردن سیلان حوادث جاری در متن داستان است.
نکته:
فیلم زندگینامهای همواره یکی از جنجالیترین ژانرهای سینمایی بوده زیرا بیشتر اوقات ادعا شده که واقعیت ماجرا در این دسته فیلم ها دستکم مقداری تحریف شده است.
بدین ترتیب وقتی که تماشاگران و متتقدان به تماشای فیلم زندگینامهای یا فیلمهایی که بر اساس یک واقعیت تاریخی ساخته شده اند می نشینند، طبیعتاً انتظار دارند که تماشاگر واقعیت ها باشند. اما می توان به جرأت گفت که هیچ فیلم زندگینامهای واقعیت ماجرا را آن طور که بوده بازسازی نکرده است.