جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > این فیلم متعلق به سینمای معترض است

این فیلم متعلق به سینمای معترض است

۲۱ دی ۱۳۸۵
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر
  • منصور واحدی:
         بعد از ظهر سگی (بعد از ظهر نحس) ؛ این فیلم متعلق به سینمای معترض است
89241337491431585093.gif

۱- فیلم “بعدازظهر نحس” متعلق به نوع سینمای معترض است، اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی، عدم عدالت در توزیع ثروت‌های عمومی، اعتراض به نحوه‌ی اجرای قوانین مدنی، رفتار دستگاه پلیس، فساد جامعه و نحوه‌ی برخورد رسانه‌های جمعی.

۲- فیلم از یک حادثه‌ی متعارف روزمره شروع و رفته رفته نامتعارف و در نهایت به جریانی دراماتیک منجر می‌شود.

۳- فیلم با یک اتفاق کمیک شروع می‌شود، فردی عادی که می‌خواهد کاری بزرگ و غیرعادی خارج از توان خویش انجام دهد و به‌خاطر همین ساده‌اندیشی در مخمصه‌ای سخت گرفتار می‌شود.

۴- فیلم به نوعی برخورد بی‌اعتنای مسئولان را با سربازان از جنگ‌برگشته‌ی ویتنام زیر سوال می‌برد و مورد انتقاد قرار می‌دهد.

۵- فیلم هم‌چنین تجمع مردمان تماشاچی را در صحنه‌های تراژیک یک فیلم بدون این‌که از خود، واکنشی نشان دهند را نیز زیر سوال قرار می‌دهد و آن‌ها را سرزنش می‌کند.

۶- در فیلم، “سانی” (ال‌پاچینو) و “سل” (جان‌کازل) نماینده‌ی جوانان بخت‌برگشته و عاصی برگشته از جنگ ویتنام می‌باشد که در اثر بی‌توجهی جامعه و دولت به حقوق اجتماعی‌شان، مجبور به سرقت از بانک می‌شوند.

۷- “سانی”، بعد از آن‌که درمی‌یابد در عملیات سرقت بانک شکست خورده خود را از قالب یک سارق، خارج و به یک شورشی معترض تبدیل می‌کند و با حرف‌ها و رفتارش به کل سیستم، پلیس و نهادهای دیگر جامعه اعتراض می‌کند.

۸- در فیلم، آن‌جا که مشخص می‌شود، “سانی” هم‌جنس‌باز است و برای تغییر جنسیت فردی روانی که مدت‌ها در آسایشگاه بوده و چندین‌بار قصد خودکشی داشته اقدام به این عملیات و گروگان‌گیری نموده‌ است. کارگردان، پرده از یک موقعیت دردناک اجتماعی برمی‌دارد و بیان این‌که “سانی” معترض، هم مثل همه‌ی انسان‌های دیگر یک انسان کامل نیست.

۹- در پایان فیلم، نگاه تلخ و بهت‌زده‌ی “سانی” به آن‌چه که اتفاق افتاده و تفکری که جایگزین احساسات می‌شوند بیان‌گر این است که حقیقت‌ها (آن‌چه که باید باشند) با واقعیت‌ها (آن‌چه که هستند) فاصله‌ی بسیار دارند.

۱۰- تلاش فیلم، برآن است که بگوید وعده‌های داده‌شده در زمان “ابراهام لینکن” جهت بنا شدن یک جامعه‌ی آرمانی و آن‌چه که امروزه در آمریکا می‌گذرد شکاف عمیقی است.

۱۱- فیلم “بعدازظهر نحس” اثری چند لایه است که در زمان خویش مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار گرفت، از جمله به عقیده‌ی پالین کین یکی از منتقدان بزرگ سینما یکی از بهترین فیلم‌های نیویورکی است که تا به حال ساخته شده است.

۱۲- فیلم‌برداری “بعدازظهر نحس” که در خیابان‌های نیویورک انجام شده است در بیشتر لحظات حالت مستند و گزارش‌گونه می‌باشد.

۱۳- از نکات مثبت و بارز فیلم می‌توان از نقش‌‌آفرینی بازیگران فیلم نام برده مخصوصا بازیگری “ال‌پاچینو” در نقش “سانی”.

۱۴- و بالاخره باید از کارگردانی “سیدنی لومت” ذکر نمود که به طور هوشمندانه‌ای و با مهارت کامل فضای کمیک و دلهره‌آوری را در کل فیلم به وجود آورد.


  • تاریخ ارسال: ۲۱ دی ۱۳۸۵
  • کانون تحلیل گران سینما
برچسب ها: بعد از ظهر سگیسینمای جهانفیلمکانون تحلیل گران سینمامجید سیف العلماییمنصور واحدینقد فیلم
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی بازشناخت یک کارگردان: "سیدنی لومت" Sidney Lumet
بعدی باز شناخت یک کارگردان ؛ سیدنی لومت Sidney Lumet

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • از تصمیم تا نتیجه ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «مارتین اسکورسیزی و آثارش» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • سینماگر باید بداند! ۱ خرداد ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیلن ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 6 اسفند 1402

این فیلم متعلق به سینمای معترض است

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::