باز شناخت یک فیلم ساز: استیون آلن اسپیلبرگ

بازدیدها: 2

استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg

استیون اسپیلبرگ Steven Spielberg

استیون آلن اسپیلبرگ (به انگلیسی: Steven Allan Spielberg; زادهٔ ۱۸ دسامبر ۱۹۴۶) کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی یهودی، برنده ۳ جایزه اسکار و یکی از موفقترین کارگردانان تاریخ سینما، هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی است.

کانون تحلیل‌گران سینما

   باز شناخت یک فیلم ساز
   استیون اسپیلبرگ

   منصور واحدی
   آگاه فیلم
   کانون تحلیل گران سینما
   تاریخ ارسال: ۸۵/۰۷/۰۷

۱٫ “استیون اسپیلبرگ” در هجدهم دسامبر ۱۹۴۷ در سین‌سیناتی (ایالت اوهایو) متولد شد.

۲٫ او با دیدن اولین فیلم زندگیش در کنار پدرش باعنوان بزرگ‌ترین نمایش دنیا ساخته‌ی کارگردان شهیر آن‌زمان، “سیسیل ب. دومیل” تحت تأثیر فیلم قرار گرفت و تصمیم گرفت در آینده کارگردان سینما شود.

۳٫ “آلفرد هیچکاک” را مثل بت می‌پرستید و چندین بار سرصحنه‌ی فیلم‌برداری‌های او حضور یافت.

۴٫ او با فیلم‌سازی بزرگ شده است و در نوجوانی با دوستانش فیلم‌های ۸ م.م می‌ساخته است.

۵٫ اولین فیلم‌های “اسپیلبرگ” زمانی ساخته شدند که کارگردان‌ها مهم‌ترین افراد هالیوود بوده‌اند و فیلم‌های کنونی‌اش در زمانی ساخته می‌شوند که بازاریاب‌ها سینما را به اختیار خود درآورده‌اند.

۶٫ “اسپیلبرگ” در دوران متفاوت فیلم‌سازی خود، هنوز یکی از قوی‌ترین کارگردان‌های عالم سینما باقی مانده است و این نشان از استعداد و خلاقیت‌های فراوان او دارد.

۷٫ در کنار آثار سرگرم‌کننده‌اش فیلم‌های بسیار جدی چون “رنگ ارغوانی”، “فهرست شیندلر” و “نجات سرباز رایان” قرار دارند.

۸٫ “اسپیلبرگ” علاوه بر کارگردانی، نقش تهیه‌کنندگی بعضی از آثار سینمایی را به‌عهده داشته است، از جمله “بازگشت به آینده”، “چه کسی برای راجر بیت پاپوش دوخت؟”، “کرملین‌ها و گردباد” و …

۹٫ “اسپیلبرگ” یکی از مهم‌ترین نمایندگان سینمای تجاری امریکاست که اکثر فیلم‌هایش پرفروش بوده‌اند. از نظر او سلیقه‌ی مخاطب در جایگاه اول قرار دارد.

۱۰٫ نخستین فیلم سینمایی “استیون اسپیلبرگ”، دوئل است که با یک سبقت ساده بین اتومبیل و یک تریلی شروع و بعد به مبارزه میان دو راننده‌ای که اصلا هم را نمی‌شناسند مبدل و در آخر به فاجعه منتهی می‌شود. این فیلم مورد استقبال تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.

۱۱٫ با “آرواره‌ها” “اسپیلبرگ”، چهره‌ی دنیای سینما را دگرگون کرد و به خلق آثاری تجاری منجر شد که علاوه بر هزینه‌ی بسیار، عملیات وسیع بازاریابی و تبلیغات، نقش عمده‌ای را ایفا کرد.

۱۲٫ تقریبا اکثر فیلم‌های “اسپیلبرگ” به ماجرا وابسته‌اند و تماشاگران اتفاقات فیلم را تعقیب می‌کنند، در این سبک، دیالوگ و شخصیت‌پردازی معنای کمتری دارند.

۱۳٫ بسیاری از منتقدان، “اسپیلبرگ” را راست‌گرای افراطی می‌دانند که به فرم بی‌اعتناست و هم‌خوان با تکنولوژی روز است.

۱۴٫ “اسپیلبرگ”، به ایدئولوژی‌های مخصوص بعضی از هنرمندان متعهد و روشنفکر توجهی ندارد و خود را مرد عمل می‌داند که نه نقد خوب را می‌خواند و نه نقد بد را.

۱۵٫ بعضی از منتقدان، ارزش‌های او را زیر سؤال برده‌اند، حتی او را در جشن پنجاه سالگی “فستیوال کن” شرکت ندادند، اما به نقل از “بیلی وایلدر”، “اسپیلبرگ” یکی از کسانی است که در سینمای نیمه دوم ۱۹۷۰ امریکا انقلاب کردند و مسیر فیلم‌سازی را تغییر دادند و “مارتین اسکورسیزی”، “جرج لوکاس”، “برایان دی‌پالما” و… وی را همراهی کردند.

۱۶٫ بعضی از آثار او شدیدا مورد توجه منتقدان سینما قرار گرفت از جمله فیلم چندلایه و عظیم “فهرست شیندلر” و “نجات سرباز رایان”.

۱۷٫ در فیلم‌های “اسپیلبرگ”، منبع نوری نمایش‌گر راز است، برعکس فیلم‌سازان دیگر تاریکی را منشاء راز می‌دانند و قهرمانان فیلم‌های “اسپیلبرگ” کمتر درگیر مسائل عاطفی می‌شوند که در این مورد “ای. تی” استثناست.

۱۸٫ عده‌ای از منتقدان معتقدند “اسپیلبرگ” دارای صنعت‌هایی است از جمله صحنه‌ها را سریع و گذرا می‌گیرد، با عجله تدوین می‌کند، با نقش زنان در فیلم‌هایش مشکل دارد و …

۱۹٫ “اسپیلبرگ” شش بار کاندیدای جایزه اسکار به‌خاطر کارگردانی شده است که دوبار به‌خاطر فیلم‌های “فهرست شیندلر” و “نجات سرباز رایان” آن‌را دریافت کرده است.

۲۰٫ در پایان قرن بیستم مجله‌ی معتبر “لایف”، “اسپیلبرگ” را پرنفوذترین شخصیت سینمای امریکا شناخت.

فیلم‌شناسی اسپیلبرگ:

کانون تحلیل‌گران سینما

  • ۱۹۷۱؛ دوئل
  • ۱۹۷۴؛ شوگرلند اکسپرس
  • ۱۹۷۵؛ آرواره‌ها
  • ۱۹۷۷؛ برخورد نزدیک از نوع سوم
  • ۱۹۸۱؛ ایندیانا جونز (۱) (مهاجمان صندوقچه‌ی گمشده)
  • ۱۹۸۲؛ E.T موجود فرازمینی
  • ۱۹۸۳؛ اعماق
  • ۱۹۸۴؛ ایندیانا جونز (۲)
  • ۱۹۸۵؛ رنگ ارغوانی
  • ۱۹۸۷؛‌ امپراتوری خورشید
  • ۱۹۸۹؛ همیشه
  • ۱۹۸۹؛ ایندیانا جونز (۳) (آخرین جنگ‌های صلیبی)
  • ۱۹۹۱؛ هوک
  • ۱۹۹۳؛ پارک ژوراسیک (۱)
  • ۱۹۹۳؛ فهرست شیندلر
  • ۱۹۹۷؛ آمیستاد
  • ۱۹۹۸؛ نجات سرباز رایان
  • ۲۰۰۱؛ هوش مصنوعی
  • ۲۰۰۲؛ گزارش اقلیت
  • ۲۰۰۴؛ اگه می‌تونی منو بگیر
  • ۲۰۰۴؛ ترمینال
  • ۲۰۰۵؛ جنگ دنیاها
  • ۲۰۰۵؛ مونیخ
  • ۲۰۰۸؛ ایندیانا جونز (۴)
منصور واحدی

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها