به یاد دیوید وارک گریفیث
دیوید وارک گریفیث
دیوید وارک گریفیث
زمینه فعالیت: کارگردان
ملیت: امریکایی
تولد: ۲۲ ژانویه ۱۸۷۵ = دوم بهمن ۱۲۵۳
لا گرانژ, ایالت کنتاکی
وفات: ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۸ (۷۲ سال) = اول مرداد ۱۳۲۷
هالیوود, ایالت کالیفرنیا
همسر(ها):لیندا آرویدسون
اولین بالدوین
صفحه در وبگاه IMDb
دیوید لولین وارک “دی دبلیو” گریفیث
(به انگلیسی: David Llewelyn Wark “D. W.” Griffith)
(۲۲ ژانویه ۱۸۷۵ – ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۸)
از پیشتازان و مهمترین کارگردانان سینمای اهل امریکا بود.
او نه تنها در زمان خود شاهکارهای سینمایی خلق کرده، بلکه خودش تکمیل کننده هنر مستقل سینما بود.
محتویات
۱ ابتدای زندگی
۲ دوره فیلم
۳ کارهای پایانی
۴ مهمترین کارهای او
۵ منابع
ابتدای زندگی
گریفیث تبارش به ولز برمیگشت.
او بهوسیله خواهر بزرگترش، متی، آموزش یافت.
وقتی ۷ ساله بود پدرش مرد، و در آن زمان خانوادهاش به مشکلات مالی جدی برخوردند.
وقتی ۱۴ ساله بود مادرش خانواده را از روستا به لوئیس ویل برد و در آنجا یک مهمانخانه باز کرد ولی این کار سریعاً با شکست روبرو شد.
گریفیث دبیرستان را برای کمک مالی به خانواده ترک کرد.
ابتدا در مغازه درای گودز یک کار گرفت و بعداً در یک کتابفروشی مشغول به کار شد.
گریفیٍث بهعنوان یک نویسنده مشتاق و امیدوار کارش را آقغاز کرد اما با موفقیت کمی روبرو شد، تنها یکی از کارهایش توسط اجراکنندگان پذیرفته شد. به همین جهت گریفیث تصمیم گرفت تا یک بازیگر شود و در بسیاری از بازیها بعنوان سیاه لشکر بازی کرد.
دوره فیلم
در ۱۹۰۷، گریفیث هنوز مشتاق به این بود که نویسنده شهیری شود، او به نیویورک رفت و کوشید که کارهایش را به ادوین پورتر تهیه کننده ادیسون بفروشد.
پورتر نوشتههای گریفیث را نپذیرفت ولی به او نقشی برای بازی در رهایی از لانه عقاب داد که راه را برای حضور گریفیث در سینما باز کرد.
او به زودی شروع به تولید حجم عظیمی از فیلمها کرد.
در ۱۹۰۸، گریفیث قبول کرد تا برای کمپانی بیوگراف در نیویورک بازی کند.
در بیوگراف، زندگی حرفه ای گریفیث برای همیشه تغییر کرد.
دیوید وارک گریفیثدر ۱۹۰۸، والیس مک کاچئون که کارگردان اصلی شرکت مریض شد و فرزندش والیس مک کاچئون جی آر جای او را گرفت اما توانایی لازم برای بازآوردن موفقیت برای شرکت را نداشت و همین باعث شد تا مدیر کمپانی بیوگراف، هنری ماروین، این مقام را به گریفیث بدهد. با این اتفاق گریفیث اولین فیلم خود یعنی ماجراهای آقای دالی را ساخت.
بیوگراف اولین شرکتی بود که فیلمی در هالیوود ساخت، فیلم کالیفرنیای فرسوده تحت تاثیر فیلم ایتالیایی کابیریا محصول سال ۱۹۱۴ قرار گرفت. او فیلم جودیت بتولیا را تهیه و کارگردانی کرد، یکی از فیلمهای بارز دوران ابتدای کار او که در امریکا ساخته شد.
او بر سر یکسری مشکلات و از آن جهت که بودجه مالیش برای تولید فیلم ته کشیده بود ( حدود ۳۰،۰۰۰ دلار برای تولید فیلم نیاز بود) از شرکت بیوگراف جدا شد و به شرمت موچوال پیوست و یک استودیو ترتیب داد.
تولیدات جدیدش کارهای مستقلی از آب درآمدند.
از نظر تاریخی، فیلم تولد یک ملت یک فیلم بینظیر و کوبنده بود.
از نظر کسانی که در تاریخ سینما فعالیت میکنند، این فیلم بهعنوان اولین فیلم بلند امریکایی است (اکثر فیلمها تا قبل از آن کمتر از یکساعت بودند) و به طور قابل بحثی استانداردهای صنعت فیلمسازی را به آنچه امروز میبینیم تغییر داد.
از طرفی این فیلم از نظر تاریخ شناسان امریکا، باعث بالاگرفت ناراحتی رنگین پوستان از این فیلم شد. به هر حال بعد از نمایش تولد یک ملت تماشاگران شهرهای شمالی با برپایی شورشهایی بر ضد محتوای نژادی فیلم واکنش نشان دادند.
بعد از اینکه دوره نمایش این فیلم در سالنهای نمایش به پایان رسید، گریفیث به این واکنش منفی با فیلم تعصب پاسخ داد.
این فیلم به بررسی تعصب در چهار دوره تاریخی میپردازد:
سقوط بابل، مصلوب ساختن عیسی مسیح، قتلعام پروتستان فرانسه، و یک داستان امروزی. اکران فیلم تعصب موفقیت مالی نداشت که باعث شکست او در شرکتش شد.
شرکا در سال ۱۹۱۷ شرکت را منحل کرده و گریفیث به آرت کرفت رفت و بعد هم به فرست نشنال رفت.
در همان زمان او یکسری بازیگر امریکایی را گرد هم آورد که عبارت بودند از چارلی چاپلین، مری پیکفورد و داگلاس فیربنکس٫
در این انجمن گریفیث دوباره به فیلمسازی مشغول شد اما هرگز موفقیتهایی که در دو فیلم تعصب و تولید یک ملت کسب کرده بود را به دست نیاورد.
کارهای پایانی
هر چند انجمن بازیگران بعنوان یک کمپانی زنده ماند، ولی گریفیث همکاری اش با آنها کوتاه مدت بود.
گریفیث در این زمان شکوفههای پژمرده، یتیمهای طوفان، خیابان آرزو، یک شب مهیج و آمریکا را ساخت.
از این اسامی تنها سه فیلم اول موفق ظاهر شدند.
مهمترین کارهای او
تجزیه فیلم به نما
تغییر فاصله دید و زاویه دید
تغییر مرکز توجه در طول یک نما به وسیله حرکت دوربین
بزرگنمایی، جداسازی و تاکید بر مرکز توجه از راه نمای بسته
مونتاژ
نمایش دو یا چند واقعه به صورت موازی
تقطیع مسیر مداوم واقعیت، فلاش بک و فلاش فوروارد
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.