جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > رقصی چنین میانه میدانم آرزوست

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست

۱۵ آبان ۱۳۸۴
ارسال شده توسط مهدی آب بر
توسعه، معرفی و تحلیل هنر، مقاله - یادداشت
  • مهدی آب بر:

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست


قهرمان Hero

  • کارگران: ژانگ ییمو
  • بازیگران: جت لی، ژانگ زی‌یی، مگی چنگ، دومینگ چن
  • مدیر فیلم‌برداری: کریستوفر دویل
  • موسیقی: دون تان
  • تدوین: آنگی لام
  • محصول ۲۰۰۴ ژاپن

http://www.soundtracks.ir/uploads/posts/2013-02/1360358352_tan-dun-hero.jpg

قهرمان، فیلم عجیبی است. ژانگ ییمو با استفاده‌ی گسترده از دستمالی‌شده‌ترین موضوعات چند دهه‌ی اخیر در سینما، مثل شمشیرزنی چینی و هنگ‌کنگی و رفتارهای قهرمانانه‌ی کابوهای اصیل سینمای وسترن و نیز با نگاهی فرم‌گرایانه به انیمیشن مشهور فوتبالیست‌های ژاپنی، دست به کاری سترگ می‌زند و نشان می‌دهد که رویکردی نو به موضوعات کهن، گاه شگفتی می‌آفریند.

شایع می‌شود که سه شمشیرزن حرفه‌ای که دشمن حکومت‌اند به دست شمشیرزنی به اسم «بی‌نام» کشته می‌شوند و به این مناسبت شاه «گین» به او اجازه می‌دهد که تا صدقدمی وی پیش آید. بی‌نام برای پادشاه هربار روایت جداگانه‌ای از نحوه‌ی مبارزه و مرگ آسمان بلند، شکسته شمشیر و برف پران برای پادشاه تعریف می‌کند و در هر روایت به او نزدیک‌تر می‌شود تا جایی که فقط ده قدم با او فاصله دارد. اما پادشاه روایات او را نمی‌پذیرد و جویای حقیقت می‌شود. بی‌نام به‌دنبال قتل پادشاه است و در فاصله ده قدمی او قادر به هر کاری است. اما عاقبت با تفکر روی نظریه‌ی شکسته شمشیر ، که گفته است علت مخالفت او با مرگ پادشاه ایجاد وحدت کشور است، پادشاه را نمی‌کشد و خود به اختیار در مقابل تیرهای مرگبار قرار می‌گیرد و … این شاید یک داستان ساده باشد. اما سه نکته‌ی مهم را در این مقال کوتاه درباره‌ی فیلم می‌توان به اشاره گفت و گذشت؛ نخست، بافت داستانی فیلم است. بیننده تا آخرین لحظات به‌نحوی نفس‌گیر به‌دنبال روایت‌های گوناگون مرگ سه شمشیرزن دشمن است و در پایان با شرایط کاملاَ متفاوت و شوک دهنده‌ای روبه‌رو می‌شود. در واقع قدرت تعلیق اثر بسیار بالاست و از منطق صحیح داستانی پیروی می‌کند. نکته‌ی دوم در مورد استفاده‌ی گسترده از تکنیک‌های رایانه‌ای برای خلق لحظاتی پرشتاب و غیرواقعگرایانه است. در فیلم‌های بسیاری، رایانه حضور قدرتمند خود را نشان می‌دهد و بیننده می‌داند که حرکات بازیگران ساخته و پرداخته‌ی تکنولوژی است. اما ژانگ ییمو با عجین‌کردن تکنیک و محتوا، به بینندگانش می‌قبولاند که حرکاتی چنین محیرالعقول، در واقع بسیار منطقی و قابل پذیرش است. ژانگ ییمو در این فیلم دو گرایش فراواقع‌گرایانه و واقع‌گرایانه (سوررئالیسم و رئالیسم) را در تکنیک و محتوا چنان در هم می‌پیچاند که بیننده راهی به‌جز قبول این فرآیند به‌عنوان واقعیتی در حال اتفاق و انجام ندارد. اما نکته‌ی سوم و کار برجسته‌ی ژانگ ییمو استفاده از مظهر قدرت و بی‌رحمی به‌عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به عرفان است.چرخش‌های شمشیرزنان هنگام نبرد شباهتی اعجاب‌آور به رقص در اویش ما دارد و همان حس را به بیننده القا می‌کند.کما اینکه صدای آنها هنگام درگیری و فرار،دقیقاٌ همان تک صداهای ویژه‌ای است که در اویش هنگام سماع از حلقوم خود بیرون می‌دهند. آیا شباهتی بین حرکات دراویش ایرانی و چینی وجود داشته است؟و یا اینکه ژانگ ییمو این شیوه را از دراویش ایرانی فرا گرفته است؟ در این‌جا از شمشیر و حرکات سریع و اعجاب‌آور آن نه برای کشتن بشریت که برای رسیدن به حقیقتی دشوار و سهل استفاده می‌شود: هر انسانی حق حیات دارد. بازیگران با شمشیر چنان رفتار می‌کنند که با قلم و شیوه‌های به‌کار بردن شمشیر را چنان آموزش می‌دهند که استاد خطاط، خوشنویسی را به شاگردان، یکی از قسمت‌های شاهکار فیلم نبرد بی‌نام و شکسته شمشیر روی آب رودخانه است. کاری کاملاَ فراواقع‌گرایانه. با استفاده از تصاویری ناب و اندیشه‌ای توانمند، شمشیر و آب یک معنا پیدا می‌کنند: حیات…

نکته فلسفی مهمی که در این فیلم وجود دارد بر خلاف تصور عام ، به روایت این فیلم جنگ با شمشیر یک جنگ رودررو و جوانمردانه است.ژانگ ییمو با تاکید بر تیرهایی که مثل سلاحهای عصر جدید به صورت انبوه از کمانها پرتاب می‌شوند در واقع می‌گوید این نبرد دورادور و وحشیانه است که دست انسان را برای شناخت دشمن خود می‌بندد.ییمو سربازان را همیشه مانند تانکهای عظیم الجثه ،یکدست ودر حال حرکت نشان می‌دهد.

یک نکته‌ی کوچک دیگر در این مقال الکن باقی است: فیلم قهرمان فیلمی اسطوره‌ای است که تاریخ شکل‌گیری چین متحد را با زبانی عرفانی بیان می‌کند. اما آیا این افسوس برای دارندگان هزاران سال فلسفه و عرفان و مثنوی و حافظ باقی نمی‌ماند که از تاریخ این سرزمین پرافتخار و مظلوم، به‌جز شاهان خودکامه و ستمگر و زنباره و دلقکان درباری و درباریان وطن‌ستیز و مردم بی حال و در حاشیه، اثر دیگری در هنرهای نمایشی در دست نیست؟


  • تاریخ ارسال: یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۴
  • منبع: سایت آگاه فیلم
برچسب ها: آگاه فیلمقهرمانمهدی آب بر
قبلی مشهد؛ بار دیگر شهری که دوست می داشتم
بعدی طراح هنر دینی کسی جز هنرمند متدین نمی تواند باشد

پست‌های مرتبط

۱۳ دی ۱۴۰۳

چرا باید در کارگاه‌های هنری شرکت کنیم؟

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۲۰ آذر ۱۴۰۳

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب

۲۲ دی ۱۴۰۲

آشنایی با حرفه و شغل فیلم‌نامه‌نویسی

مجید
ادامه مطلب

۱۹ دی ۱۴۰۲

صدا در سینما (۱۹ دیماه ۱۳۹۵)

مجید
ادامه مطلب

۱۳ دی ۱۴۰۲

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (۲۱ شهریور ۱۳۷۶)

مجید
ادامه مطلب
جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • فیلم‌نامه‌نویسی مثل هلو ۱۳ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۲ تیر ۱۴۰۴
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 ۸ تیر ۱۴۰۴
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر ۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 15 آبان 1384

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::