جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
«مجید سیف‌العلمایی» هستم، «مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی» از «سیف‌دات‌آی‌آر». ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > نقد هنری > شاید وقتی دیگر، نشان دهنده هویت گمشده زن ایرانی است

شاید وقتی دیگر، نشان دهنده هویت گمشده زن ایرانی است

16 اردیبهشت 1386
ارسال شده توسط آگاه فیلم
نقد هنری
  • منصور واحدی:
         شاید وقتی دیگر ؛ نشان دهنده هویت گمشده زن ایرانی است

89241337491431585093.gif

“بیضایی” آن‌قدر مشهور است که نه قابل دفاع باشد و نه قابل توجیه. ایشان مثل اکثر بزرگان در هر مکتبی اول مطالعه می‌کند،‌ تحقیق می‌کند، پژوهش می‌کند بعد کار را شروع می‌کند. برعکس دیگران که کار را شروع می‌کنند بعد تازه می‌افتند دنبال چیزهای دیگر. این یکی از کارهای بزرگ دنیا است.

الان اغلب من می‌بینم در هر کاری که می‌خواهند شروع کنند می‌گویند طرح متعلق به فلانی است بعد می‌روند دنبال تحقیق، در صورتی که طرح، نتیجه‌ی تحقیق است و اول باید تحقیق کنند بعد به طرح برسند ولی در ایران می‌بینیم برعکس است.

“بیضایی” اول نوشتن و تئاتر را شروع کرد و بعد رسید به سینما. اصولا فردی است اهل مطالعه و نوشته‌هایش بسیار محکم. یعنی اگر ما بخواهیم دو نفر را محسوب کنیم یکی دکتر “غلامحسین ساعدی” مرحوم و یکی “بهرام بیضایی” است که نوشته‌هایش محکم و همه قابل تبدیل به فیلم است.

البته بزرگان تئاتر دیگری هم بودند مثل “اکبر رادی” و یا کسان دیگری که هیچ‌وقت به سینما نیامدند. “بهرام بیضایی” از یک پیشینه‌ی خانوادگی برخوردار است و سینمای غرب را به‌خوبی می‌شناسد.

“شاید وقتی دیگر” نشان‌دهنده‌ی هویت گمشده‌ی زن ایرانی است. شما در طول تاریخ اثری از زن نمی‌بینید. اگر به عکس‌های تاریخ مراجعه کنید از قاجار جلوتر نمی‌روید آن چندتایی هم که عکس نشان می‌دهد از زمان‌های گذشته همه در پس پرده‌اند یعنی هویت ندارند یعنی زن ایران در طول تاریخ از اول تاریخ تا زمان قاجار که زن حرم‌سرا می‌شود عکس‌هایش در بعضی کتاب‌ها است. در کتاب‌های قبلی خیلی کم وجود دارد چند تا زن موثر،‌ در صورتی که زن اثر زایش در طبیعت دارد و مردان از آن‌ها به وجود می‌آیند ولی از زن هیچ نشانه‌ای نیست. جز چند نفر که به شاهی رسیدند در زمان ساسانیان،‌ بقیه اگر هم بودند قطب منفی داستان بودند بسیار بد است. “بیضایی” در این‌ فیلم بسیار دنبال هویت خودش می‌گشت. آن پیچ در پیچ، عتیقه‌جات،‌ این مال امید تیمور است این مال آن مرد است و … هیچ اثری از زن در آن آثار وجود ندارد. جز یک تصویر نقاشی شده و باز هم در یک هاله‌ای پیچیده و مبهم و یک حالت نوستالژیک داشت که باز هم آن مربوط به گذشته بود که به نوعی صامت‌وار آن را به زیبایی بیان کرده.

در تاریخ فلسفه اگر بخوانید، ۶ هنر بیشتر نمی‌شناسند و می‌گویند سینما هنر نیست. سینما مجموعه‌ای از هنرهای دیگر است. خودش مستقل نیست می‌گویند هنری هنر است که مستقل باشد مثل موسیقی،‌ تئاتر، مجسمه‌سازی. سینما استقلال ندارد و هر قسمتش را از هنرهای دیگر گرفته است. این‌ها نظریه‌ی “جلال مقدم” است و یک سری هستند که در سطح جهان هم گسترده است.


  • تاریخ ارسال: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶
  • کانون تحلیل گران سینما
برچسب ها: بهرام بیضاییتئاترسینماسینمای ایرانشاید وقتی دیگرغلامحسین ساعدیفیلمکانون تحلیل گران سینمامنصور واحدیموسیقی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی کانون ۵۵ : شمال از شمال غربی North by Northwest آلفرد هیچکاک
بعدی کانون ۵۶ : گاو / داریوش مهرجویی

پست‌های مرتبط

20 آذر 1403

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب
تأویل فیلم، روی خط

13 دی 1402

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (21 شهریور 1376)

مجید
ادامه مطلب
فیلم_نامه_نویسی با ۲۱ سوال کلیدی به زبان ساده در یک جلسه

23 اسفند 1397

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

مجید
ادامه مطلب

21 شهریور 1397

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

10 اسفند 1395

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

19 خرداد 1395

درخشش

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • واکاوی فیلم «لورنس عربستان» 23 آبان 1404
  • کاری را شروع کنیم که … 22 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «خط باریک سرخ» 21 آبان 1404
  • چگونه بازیگر موفق در سینما شوم؟ 20 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «دردسر هری» 19 آبان 1404
دسته‌ها
تک‌درس‌ها

تک‌درس‌ها

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 16 اردیبهشت 1386

شاید وقتی دیگر، نشان دهنده هویت گمشده زن ایرانی است

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::