جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
«مجید سیف‌العلمایی» هستم، «مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی» از «سیف‌دات‌آی‌آر». ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > نقد هنری > صید حقیقت در طوفان و ظلمت

صید حقیقت در طوفان و ظلمت

16 تیر 1385
ارسال شده توسط دکتر جواد ابوالفضلی
نقد هنری
کانون تحلیل‌گران سینما

فیلم افسانه ۱۹۰۰

(به انگلیسی: The Legend of 1900؛

نام اصلی به ایتالیایی: La Leggenda del Pianista sull’Oceano)

فیلمی به کارگردانی جوزپه تورناتوره می‌باشد که در سال ۱۹۹۸ با بازیگری تیم راث ساخته شد.

این فیلم بر پایه نمایشنامه تک‌گویی «نووچنتو» اثر الساندرو باریکو ساخته شده است.

خلاصه داستان:

یکی از کارکنان کشتی کودکی را در کشتی پیدا می‌کند و او را به فرزندی قبول می‌کند. از آنجایی که آن کودک را در آغاز سال ۱۹۰۰ پیدا می‌کنند اسم او را ۱۹۰۰ می‌گذارند. کودک بزرگ می‌شود اما پدر خواندهاش در حادثه‌ای در داخل موتورخانه کشتی جانش را از دست می‌دهد.

یک شب که همه در کشتی خواب هستند متوجه می‌شوند که یک نفر در حال نواختن پیانو است و او کسی نیست جز ۱۹۰۰ که کودک است و این کارش باعث تعجب همه می‌شود. چندی بعد وی به یک نوازنده بزرگ پیانو تبدیل می‌شود. به طوری که آوازه کارهایش به بیرون از کشتی هم می‌رسد…

۱۹۰۰ در کشتی دختری را می‌بیند و به نوعی عاشق او می‌شود، یک بار هم می‌خواهد از کشتی به خاطر آن دختر پیاده بشود و به دیدن او برود اما باز هم منصرف می‌شود.

سرانجام کشتی نابود می‌شود و می‌خواهند کشتی را منفجر کنند و از بین ببرند، دوست قدیمی او می‌آید و می‌گوید که یک نفر در آن کشتی هست. به داخل کشتی می‌رود و ۱۹۰۰ را پیدا می‌کند صحبت‌های زیادی بین ۱۹۰۰ و دوستش رد و بدل می‌شود و در نهایت ۱۹۰۰ در کشتی می‌ماند و کشتی منفجر می‌شود و ۱۹۰۰ در همان کشتی که در آن به دنیا آمده بود و زندگی کرده بود جان خود را از دست می‌دهد.


  • دکتر جواد ابوالفضلی اصفهانی:

صید حقیقت در طوفان و ظلمت

  • افسانه ۱۹۰۰

کانون تحلیل‌گران سینما

۱۹۰۰ با مهاجرت اروپائیان به آمریکا متولد می‌شود. او در محیط تاریک، سرد و خشن همراه کارگران رشد می‌یابد در حالی که مجسمه آزادی سلطه هولناک خویش را بر کشتی در حال لنگر انداختن آنان به نمایش می‌گذارد. او استعداد فرا رفتن به اوج را در قالب هنر نوازندگی به نمایش می‌گذارد در حالیکه استعداد فرو رفتن در اعماق دیگران و مشاهده سقوط آنان را دستمایه هنر خویش می‌سازد. او روانشناسانه به زندگی افراد توجه نموده و بر اساس زشتیها و زیبایی‌های زندگی آنان پیانو می‌نوازد. قطعات موسیقی او هر یک شرح حال فردی است. بدین‌سان او با همزیستی با هنر موسیقی، بینایی، بیداری و آگاهی منطقی را کسب نموده و آموخته است که چگونه خویش را در ساحل هنر به آرامش برساند و از هیاهو و طوفان نهراسد. این موضوع با نواختن پیانوی متحرک در اقیانوس متلاطم به وجه زیبایی به تصویر کشیده شده است.

او به دنبال زندگی با داد و عزت و صید حقیقت در طوفان و ظلمت است که آوازه‌اش مرز را در می‌نوردد و نوازنده شهره جاز، نماینده‌ی هنری جامعه‌ی نوپای آمریکا، آوازه او را تحمل نمی‌کند. نوازنده جاز زاییده و شتاب دهنده همه شور وشوق‌های دروغین و هوی و هوس‌ها است و ریشه‌ای از تاریخ یا فرهنگ و هنر ندارد. او شیفته مقام و شهرت خویش است. سایه هیولاگون، سهمگین و سنگین نوازنده جاز آمریکایی نشانی از استحمار و استثمار را به همراه دارد. این فضا با سکوت خفقان‌آور همراه می‌شود بر خلاف طول فیلم که موسیقی همراهی می‌نماید. سکوت با صدای ریزش مشروب در گیلاس به خواست نوازنده استعمارگر می‌شکند. شراب و جاز دو عنصر همسو برای هوس‌رانی به هم می‌پیوندند. او ۱۹۰۰ را به رقابت موسیقی می‌طلبد، جنگی هنری، فرهنگی و خلاقیت!!

۱۹۰۰ پاپس می‌نهد زیرا که از این نبرد سودی حاصل نخواهد شدو سخن با اهل دل باید گفت! مسلم است که شیفتگان جاز و استحمارشدگان در صورت مغلوب شدن ستاره محبوب‌شان از او دست برنمی‌دارند زیرا اوست که فضای شهوانی کنونی را برایشان بقاء می‌بخشد. اما ۱۹۰۰ بخاطر اطرافیان خویش و کاهش مشکلات آنان تن به مبارزه می‌دهد و با تمام وجود دکمه‌های پیانو را می‌نوازد با طوفانی که بر می‌انگیزد ماسک چهره افراد را می‌درد و بر ملاء می‌سازد و واقعیت آنان را عیان می‌کند. با روشن کردن سیگار به کمک سیم‌های پیانو جلوه‌ای از شور و جنبش و تلاش خویش را به جلوه درمی‌آورد. اما افسوس که اهل دلی وجود ندارد تا آن آگاهی و شناخت را تکثیر کند و این زیبایی را بفهمد و بتواند جلال انسانیت را به عرصه ظهور درآورد. اینان همانا اسیران آزادند.

نقطه اوج دیگر داستان صحنه تصمیم برای پاگذاری بر روی زمین و خارج شدن ۱۹۰۰ از کشتی است. او انسانی مستقل و انتخابگر است و در جامعه نو پای آمریکا ریشه‌ای از تاریخ، فرهنگ و هنر نمی‌یابد تا به اتکاء آن خودش را بسازد و تولدی جدید یابد. چه بسا سقوط انسانیت خویش را می‌نگرد. در ورای چهره شهر، هوشیارانه عیش و نوش و دروغ و خیانت را می‌بیند. در میان غوغای کوبیدن و ساختن و هیاهوی پیشرفت علم و اندیشه و فرهنگ و تمدن گام خویش را از رفتن باز می‌دارد و به کشتی خویش پناه می‌برد و به نفی قدرت شکننده آنان می‌پردازد. شاید تلنگری به نخبگان می‌زند که ماواء و بهشت برین خویش را ینگه دنیا می‌دانند. آنان که نبوغ و هوشیاری و استقلال شخصیت و شهامت اخلاق و عشق به فضیلت و آشنایی و درک زیبایی‌های انسانی و شکوه وجلالت روح و شناخت ارزش‌های معنوی و هر آنچه باید باشد را در آن سوی آب‌ها جستجو می‌کنند. اگر چه بنای استحمار فرهنگی هنری را فرو نمی‌ریزد لیکن آرزوی عدالت و هوای آزادی و نیاز به برابری و آگاهی و دشمنی با نظام‌های سلطه را در دل‌ها زنده نگه می‌دارد.

او انسانی آگاه است آن‌گونه که باید باشد و نیست او می‌داند که بدان‌گونه که هست نمی‌ماند و نمی‌تواند بماند و نمی‌گذارندش که بماند و از سویی ماسکی را که می‌خواهد بر چهره‌اش بزنند نمی‌خواهد بپذیرد. می‌خواهد خود تصمیم بگیرد خود انتخاب کند وچهره خویش را خود آگاهانه و مستقل و اصیل ترسیم نماید. می‌داند ماسک جدید انسانیتش طرحی وحشی و شهوانی شبیه آن فربه‌ها و خپله‌ها و کچل‌‌های موضوع آهنگ‌هایش دارد.

در صحنه پایانی سمسار ترمپت را به دوست نوازنده او می‌دهد و می‌گوید داشتن یک داستان خوب بهتر از یک ترمپت قدیمی است. آری خلاقیت و تداوم آن بهتر از عناصر ماد‌ی حتی مفید می‌باشد.


  • تاریخ : جمعه ۱۶ تیر ۱۳۸۵
  • منبع: سایت آگاه فیلم
برچسب ها: آگاه فیلمایتالیاجاودانگی واقعیت در افسانهسینماسینمای ایتالیاسینمای ایرانسینمای جهانشبکه آموزش مجازی سینماکانون تحلیل گران سینما
قبلی هفتاد و چهارمین سال تولد "صمد بهرنگی"
بعدی کانون ۱۴ : افسانه ۱۹۰۰

پست‌های مرتبط

20 آذر 1403

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب
تأویل فیلم، روی خط

13 دی 1402

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (21 شهریور 1376)

مجید
ادامه مطلب
فیلم_نامه_نویسی با ۲۱ سوال کلیدی به زبان ساده در یک جلسه

23 اسفند 1397

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

مجید
ادامه مطلب

21 شهریور 1397

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

10 اسفند 1395

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

19 خرداد 1395

درخشش

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • واکاوی فیلم «لورنس عربستان» 23 آبان 1404
  • کاری را شروع کنیم که … 22 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «خط باریک سرخ» 21 آبان 1404
  • چگونه بازیگر موفق در سینما شوم؟ 20 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «دردسر هری» 19 آبان 1404
دسته‌ها
تک‌درس‌ها

تک‌درس‌ها

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 16 تیر 1385

صید حقیقت در طوفان و ظلمت

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::