جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > کولاژی هنرمندانه

کولاژی هنرمندانه

13 خرداد 1387
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر
ناصرالدین شاه آکتور سینما

ناصرالدین شاه آکتور سینما

  • دانوش یزدان پناه:
         کولاژی هنرمندانه
  • جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ سینما یاسمن مشهد
  • ارسال ۱۳ خرداد ۱۳۸۷
  • منبع: سایت آگاه فیلم

“محسن مخملباف” با شناختی که از کولاژ داشته، یک کولاژ تصویری را در غالب فیلم در سینمای ایران ارایه داده است، نکته‌ی مهمی که از نظر تکنیکی در مورد فیلم باید گفته شود بحث “کولاژ” است و تعریف آن این‌طور است که از یک سری آثار خلق شده برش‌هایی انتخاب شده و در راستای تفکر و هدف سازنده، در کنار هم چیده شده و یک مفهوم خاص را ارایه می‌دهد؛ فیلم “ناصرالدین‌شاه آکتور سینما” تا حدودی به این تعریف نزدیک بوده و “مخملباف” قطعا با شناختی که از کولاژ داشته، توانسته با یک سری انتخاب‌های مناسب، یک کولاژ تصویری را در غالب فیلمی در سینمای ایران ارایه دهد.

مفهوم بیان شده در این فیلم به‌نوعی بیان تعلق خاطرهای خود “مخملباف” به‌خاطره‌ها و دل مشغولی‌هایش چه نسبت به سینما و چه نسبت به تاریخ و مسایل اجتماعی است و شاید اگر به یکی از این مضامین می‌پرداخت، می‌توانست بهتر روی آن قضیه عمل کند؛ در واقع تعلق خاطر او نسبت به سینما در جای جای این فیلم قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: بحث دیگر، بحث عدم درک عوام از هنر روشنفکری است؛ در واقع اکران فیلم “طبیعت بی‌جان”، مخاطبان و جماعتی را نشان می‌دهد که بسیار ساده و عوام هستند و این به‌نوعی بیانگر سطح فکر پایین جامعه در آن زمان است؛ در بسیاری از نقاط فیلم یک‌سری نقطه نظراتی دیده می‌شود که “مخملباف” بسیار زیبا توسط تصاویر بیان می‌کند، اما در برخی موارد این شاخصه را بسیار عمومی کرده و تا حد دیالوگ پایین می‌آورد.

تکنیک‌های تصویری مناسب و نکات ظریفی در فیلم “ناصرالدین‌شاه آکتور سینما” ارایه می‌شود، از این موارد می‌توان به تیغ گیوتین که به‌نوعی بیانگر مفهوم سانسور یا قطع نگاتیو است یا ابهام‌های ادبی که به دو بخش دیالوگ‌های فیلم و بخش تصویری تقسیم شده که همه از شاخصه‌های تکنیکی این اثر است اشاره کرد؛ در واقع در سبک “کولاژ” چون بیشتر از تصاویر استفاده می‌شود، دیالوگ بیشتر در خدمت پیوندزدن می‌باشد، اما تعلق خاطر “مخملباف” نسبت به بعضی دیالوگ‌های موجود در بعضی فیلم‌ها به‌صورت غیرقابل اتصال و از طریق اتصال به فیلم اضافه می‌شود که از دیدگاه تکنیکی شاید به‌نوعی آراسته‌ی چنین فیلمی نباشد.

برچسب ها: آگاه فیلمپروانه معصومیدانوش یزدان پناهسینما یاسمنسینمای ایرانشبکه آموزش مجازی سینماعزت الله انتظامیفیلمکانون تحلیل گران سینمامجید سیف العلماییمحسن مخملبافمحمدعلی کشاورزمشهدنقد فیلم
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی کانون ۹۳ : تهران، ساعت ۷ صبح
بعدی کانون ۹۴ : جایی برای پیرمردها نیست No Country for Old Men

پست‌های مرتبط

اصول تدوین فیلم - معرفی دوره

7 مرداد 1404

صدا، تصویر، حرکت

مجید
ادامه مطلب
حرفه، فیلم نامه نویسی

6 مرداد 1404

پروتاگونیست Protagonist

مجید
ادامه مطلب
آلفرد هیچکاک، کاشف سینما (لایو)

5 مرداد 1404

معرفی “آلفرد هیچکاک، کاشف سینما” (لایو)

مجید
ادامه مطلب
فردی همه فن حریف در آموزش

4 مرداد 1404

اتمسفر در سینما

مجید
ادامه مطلب
مربی و مشاور موثر شو

3 مرداد 1404

روش تدریس به شیوه ارسطویی

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • صدا، تصویر، حرکت 7 مرداد 1404
  • پروتاگونیست Protagonist 6 مرداد 1404
  • معرفی “آلفرد هیچکاک، کاشف سینما” (لایو) 5 مرداد 1404
  • اتمسفر در سینما 4 مرداد 1404
  • روش تدریس به شیوه ارسطویی 3 مرداد 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 13 خرداد 1387

کولاژی هنرمندانه

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::