جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > آفتاب لب بام

آفتاب لب بام

28 مرداد 1383
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

ابراهیم بهرامی:

آفتاب لب بام

۸۳/۰۵/۲۸

عکاسی هنر و پدیده‌ای است که می‌آموزد، اطلاع رسانی می‌کند و به مرور و ثبت خاطرات می‌پردازد به بخشی جدایی نا پذیر از زندگی انسان امروزی در آمده است . بدون شک هر عکس با هر گونه گرایش و کاربردی دارای یک سری ارزش‌های بصری است، برخی از آنها نکته‌هایی را در خود نهفته دارند که تنها می‌توان از طریق مکاشفه دست به راز گشایی‌اشان زد و زوایای پنهان آن را نمودار ساخت. همه عکس‌ها با خود نشانه‌هایی دارند حتی ضعیف ترین آنها که توسط عکاسان علاقمند و مبتدی تهیه شده اند. این عکس‌ها بدلیل اینکه حداقل اطلاعاتی بصری را در خود دارند دارای اهمیت هستند.

هر اثر هنری با مخاطبینش کامل می‌شود و خلق هر اثری بدون داشتن مخاطب معنایی نخواهد داشت.

در پروسه تولید یک اثر هنری، هنرمند و مخاطب از مولفه‌های لازم آن محسوب می‌شوند که در سه راس یک مثلث قرار دارند. با حذف هنرمند در حقیقت هیچ اثر هنری تولید نخواهد شد و با کنار گذاشتن مخاطب نیز اثر هنری به تولیدی بی مصرف تبدیل شده و خود رو به نابودی خواهد رفت.

تحلیل و نقد عکس پیوند میان اثر، هنرمند و مخاطب را ایجاد می‌کند که موجب بر خورداری بیشتر مخاطب از برخی اندیشه‌ های ذهنی و پیچیدگی های مو ضوعی عکس‌ها می شود. لذا هر حرکتی در جهت درک، ارزشیابی و شناخت بیشتر مخاطب از یک اثر هنری مهم و دارای ارزش است. هر چند بهترین تفسیر و برداشت‌ها را خود تصویر می‌سازد و آنها بایستی خود سخن بگویند لیکن بررسی و تحلیل جامع در معنی و محتوای عکس‌ها و هم چنین بررسی ساختار زیبایی شناسی آنها می‌‌تواند درک وشناخت مخاطب را بیشتر کند. پرداختن به فضای درون عکس‌ها که ممکن است مضامینی واقعی, فرا واقعی, شاعرانه, رویاگونه و یا فلسفی داشته باشند از مواردی است که در تجزیه و تحلیل عکس‌ها مورد توجه وبررسی قرار می گیرد.

معمولا در تحلیل یک عکس علاوه بر پرداختن به محتوای هنری و جنبه‌های فنی و تکنیکی آن می‌توان جنبه‌های کاربردی، تاریخی، روانشناختی و اجتماعی آن را نیز مورد بررسی قرار داد.

هرچند در نقد و تحلیل عکس‌ها هیچ فرمول و روش خاص و تعریف شده ای وجود ندارد و نویسنده هر بار با خلاقیت‌های نوشتاری سعی در بیان متفاوت تحلیل‌های خوددارد، لیکن نمی‌تواند یک سری قواعد مرسوم را نیز نادیده بگیرد. از آنجا که درک ودریافت محتوای عکس‌ها تابع دیدن , مطالعه , مکاشفه و تجربه است، یک تحلیل‌گر خود بایستی به دانش آن مجهز باشد.

یک تحلیل‌گر هم در فرم وهم در معنای عکس کاوش می‌کند و جنبه‌های گوناگون ساختاری و محتوای اثر را مورد تحلیل قرار می‌دهد.

نویسندگانی که عالمانه و منصفانه به تحلیل, تفسیر و نقد عکس‌ها می پردازند، در حقیقت شکاف میان نظریات عکاس و مخاطب را پر می‌کنند. این نکته نیز دارای اهمیت است که هر مخاطبی با توجه به سواد بصری، دانش و باور شخصی اش از لحن بیان و ساختارفرمی و محتوایی عکس‌ها می‌تواند برداشت خاص خودش را داشته باشد و طبیعی است که هر چه مخاطب دارای تجربه،اطلاعات و همچنین رابطه نزدیکی با عکاسی داشته باشد راحت تر می تواند با این عکس‌ها به عنوان یک شکل هنری ارتباط برقرار کند.

پرداختن به مقوله نقد و تحلیل عکس می‌تواند مخاطب را از تردیدها و سرگردانی برهاند.او انتظار دارد با مطالعه متون نوشتادی درباره عکس‌ها افزون بر اطلاعات بصری درون آنها به آگاهی‌های دیگری هم دست یابد و بیان کنابی و پنهان موضوع را به صورت شفاف‌تری جستجو نموده و با درک ارزشهای زیبایی شناختی آن به برداشت دلپذیری برسد.

با توجه به اینکه برخی از عکس‌ها می‌تواند در برابر تنوع تفسیرها و تعبیرها قرار گیرد، منتقد یا تحلیل‌گر می‌تواند با پرداختن به این بحث‌ها فضائی قابل درک و علمی از این رسانه ایجاد کند که در کنار آن خلاقیت و استعدادهای نو نیز شناخته شوند.

منتقدان یا کسانی که به جوانب گوناگون یک عکس می‌پردازند بایستی به این نکته نیز واقف باشند که به همان‌گونه که هر عکس مخاطب خاص خود را دارد، یکی ممکن است ارتباط بیشتری با آن برقرار کند و دیگری ارتباط کمتر، یک نقد و تحلیل هم می‌تواند نظریات متفاوتی را بر انگیزاند. شخصی ممکن است با نظر نویسنده موافق و دیگری مخالف باشد و یا برخی دیگر تنها بخش‌هایی از اظهارات و نظریات منتقد را بپذیرند که در اینجا علمی برخورد کردن ، همه جانبه‌گری و منصفانه قضاوت کردن می‌تواند در جذب مخاطب نیز موثر باشد و از طرفی ارزش و جایگاه نقد نیز به روشنی مشخص خواهد شد و مخاطبین نیز از آن استقبال خواهند کرد.

آفتاب لب بام

عکاس: مهدی فتحی

برچسب ها: ابراهیم بهرامی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی سینمای مستند، سینمای ناب
بعدی فیلم، به هنرپیشه هایش متکی است

پست‌های مرتبط

13 دی 1403

چرا باید در کارگاه‌های هنری شرکت کنیم؟

آگاه فیلم
ادامه مطلب

22 دی 1402

آشنایی با حرفه و شغل فیلم‌نامه‌نویسی

مجید
ادامه مطلب

19 دی 1402

صدا در سینما (19 دیماه 1395)

مجید
ادامه مطلب

9 دی 1402

مکبث اثر ویلیام شکسپیر و به کارگردانی و بازیگری عباس رثایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

7 آبان 1399

ابزارهای مدرن سینمایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» 12 تیر 1404
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ 10 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 8 تیر 1404
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر 6 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “ایرما خوشگله” 4 تیر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 28 مرداد 1383

آفتاب لب بام

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::