این فیلم متعلق به سینمای معترض است
- منصور واحدی:
بعد از ظهر سگی (بعد از ظهر نحس) ؛ این فیلم متعلق به سینمای معترض است
۱- فیلم “بعدازظهر نحس” متعلق به نوع سینمای معترض است، اعتراض به نابرابریهای اجتماعی، عدم عدالت در توزیع ثروتهای عمومی، اعتراض به نحوهی اجرای قوانین مدنی، رفتار دستگاه پلیس، فساد جامعه و نحوهی برخورد رسانههای جمعی.
۲- فیلم از یک حادثهی متعارف روزمره شروع و رفته رفته نامتعارف و در نهایت به جریانی دراماتیک منجر میشود.
۳- فیلم با یک اتفاق کمیک شروع میشود، فردی عادی که میخواهد کاری بزرگ و غیرعادی خارج از توان خویش انجام دهد و بهخاطر همین سادهاندیشی در مخمصهای سخت گرفتار میشود.
۴- فیلم به نوعی برخورد بیاعتنای مسئولان را با سربازان از جنگبرگشتهی ویتنام زیر سوال میبرد و مورد انتقاد قرار میدهد.
۵- فیلم همچنین تجمع مردمان تماشاچی را در صحنههای تراژیک یک فیلم بدون اینکه از خود، واکنشی نشان دهند را نیز زیر سوال قرار میدهد و آنها را سرزنش میکند.
۶- در فیلم، “سانی” (الپاچینو) و “سل” (جانکازل) نمایندهی جوانان بختبرگشته و عاصی برگشته از جنگ ویتنام میباشد که در اثر بیتوجهی جامعه و دولت به حقوق اجتماعیشان، مجبور به سرقت از بانک میشوند.
۷- “سانی”، بعد از آنکه درمییابد در عملیات سرقت بانک شکست خورده خود را از قالب یک سارق، خارج و به یک شورشی معترض تبدیل میکند و با حرفها و رفتارش به کل سیستم، پلیس و نهادهای دیگر جامعه اعتراض میکند.
۸- در فیلم، آنجا که مشخص میشود، “سانی” همجنسباز است و برای تغییر جنسیت فردی روانی که مدتها در آسایشگاه بوده و چندینبار قصد خودکشی داشته اقدام به این عملیات و گروگانگیری نموده است. کارگردان، پرده از یک موقعیت دردناک اجتماعی برمیدارد و بیان اینکه “سانی” معترض، هم مثل همهی انسانهای دیگر یک انسان کامل نیست.
۹- در پایان فیلم، نگاه تلخ و بهتزدهی “سانی” به آنچه که اتفاق افتاده و تفکری که جایگزین احساسات میشوند بیانگر این است که حقیقتها (آنچه که باید باشند) با واقعیتها (آنچه که هستند) فاصلهی بسیار دارند.
۱۰- تلاش فیلم، برآن است که بگوید وعدههای دادهشده در زمان “ابراهام لینکن” جهت بنا شدن یک جامعهی آرمانی و آنچه که امروزه در آمریکا میگذرد شکاف عمیقی است.
۱۱- فیلم “بعدازظهر نحس” اثری چند لایه است که در زمان خویش مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار گرفت، از جمله به عقیدهی پالین کین یکی از منتقدان بزرگ سینما یکی از بهترین فیلمهای نیویورکی است که تا به حال ساخته شده است.
۱۲- فیلمبرداری “بعدازظهر نحس” که در خیابانهای نیویورک انجام شده است در بیشتر لحظات حالت مستند و گزارشگونه میباشد.
۱۳- از نکات مثبت و بارز فیلم میتوان از نقشآفرینی بازیگران فیلم نام برده مخصوصا بازیگری “الپاچینو” در نقش “سانی”.
۱۴- و بالاخره باید از کارگردانی “سیدنی لومت” ذکر نمود که به طور هوشمندانهای و با مهارت کامل فضای کمیک و دلهرهآوری را در کل فیلم به وجود آورد.
- تاریخ ارسال: ۲۱ دی ۱۳۸۵
- کانون تحلیل گران سینما
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.