بی علتی در فیلم “کنعان”
- دانوش یزدان پناه:
بیعلتی در فیلم "کنعان"
- آگاه فیلم
- کانون تحلیل گران سینما
- تاریخ ارسال: ۸۷/۱۰/۱۷
در فیلم “کنعان” یک بحث، بحث علت و معلول است. و ما در فیلمنامه باید علت و معلولی داشته باشیم که اینها را به هم پیوند دهیم. در خود داستان فیلم، علت جدایی “مرتضی” از “مینا” اصلا پرداخت نمیشود. من اعتقاد دارم که با علتهایی از این ضعیفتر هم میشود طلاق گرفت، اما همین علت ضعیف هم باید پرداخت شود.
و یک بحث دیگر هم در اینجا پس و پیش بودن است، ببینید، من نمیتوانم قبول کنم وقتیکه سانتیمانتالیسم در سینمای ما وارد میشود و وقتیکه ما میخواهیم همهچیز را خیلی زیباتر و اغراق شدهتر نمایش دهیم، چهطور میتوانیم یک خانمی را نشان دهیم که مانتویش پاره شده و با همان مانتو زندگی میکند و میخوابد و با آن میرود شمال و با تکهای از آن دخیل میبندد. این بیننده را نمیگیرد. ما اینها را بد میفهمیم.
ما همیشه آن معلول را داریم و بعد میآییم علت را برایش درست میکنیم. نه، اینها باید با هم بخواند. اگر شما یک شخصیت خیابانی داشتید که از اول تا آخر یکجور لباس داشت میشد قبول کرد اما اینجا، نه.
وقتیکه ما در سینما با سانتیمانتالیسم روبهرو هستیم و وقتی هنرپیشه در باد میآید و آرایشش به هم نمیخورد این چنین چیزی را هم نمیشود قبول داشت.
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.