معرفی نقد آنلاین فیلم «سگ کشی»
انتشار 30 فروردین 1404
بروزرسانی 26 تیر 1404
معرفی نقد آنلاین فیلم «سگ کشی»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
برنامۀ آموزشی:
نقد آنلاین فیلم “سگ کشی“
در گفتوگوی مستقیم تلفنی با بهرام بیضایی:
من نمیخواهم مرده به دنیا بیایم و مرده از دنیا بروم.
مشخصات محصول آموزشی:
عنوان: نقد آنلاین فیلم “سگ کشی”
جلسه 126 کانون تحلیلگران سینما 1386/01/26 آگاه فیلم
کارشناسان: رضا صابری، حسین عصاران و دانوش یزدانپناه و …
به اهتمام: مجید سیفالعلمایی
مخاطبان: دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان (از مبتدی تا حرفهای)
هدف: از جمله اهداف، آشنایی با سینمای بهرام بیضایی و سبکشناسی آثارش با محوریت فیلم سگ کشی
فرمت آموزش: روی خط MP4
تعداد ویدئو: 1 ویدئو
مدت زمان: 54 دقیقه 45 ثانیه
نوع دسترسی: بلافاصله پس از عضویت و پرداخت شهریه، امکان شرکت و حضور در کلاس فراهم و دسترسی به تمام درسها و محتوای دوره میسر میشود.
معرفی نقد آنلاین فیلم «سگ کشی»
صد و بیست و ششمین نشست تخصصی – آموزشی به نمایش، تحلیل و بررسی فیلم سگ کشی ساختۀ بهرام بیضایی اختصاص داشت
که ساعت 5 عصر چهارشنبه 26 فروردین 1388 برگزار و با استقبال پرشور سینما دوستان مشهد مواجه شد.
و گفتوگوی مستقیم تلفنی با جناب بیضایی این شور و هیجان حاضران را دو چندان کرد.
بعد از نمایش فیلم، کارشناسان برنامه رضا صابری، حسین عصاران و دانوش یزدانپناه گردانندگان جلسه بودند
که سوالاتی را به صورت تلفنی از بهرام بیضایی پرسیدند.
“معرفی و تاویل فیلم”
بهمعنای بررسی و تحلیل یک فیلم از جنبههای مختلف است.
این فرآیند معمولاً شامل دو بخش اصلی است:
1. معرفی فیلم:
– عنوان: نام فیلم.
– کارگردان و نویسنده: افرادی که فیلم را ساختهاند و سناریو را نوشتهاند.
– بازیگران: هنرپیشگانی که در فیلم بازی کردهاند.
– ژانر: نوع فیلم (مثلا درام، کمدی، علمی-تخیلی).
– خلاصه داستان: توضیح مختصری از plot یا داستان فیلم.
– تاریخ انتشار: زمانی که فیلم به نمایش درآمده است.
– جوایز و موفقیتها: هر گونه تحسین یا جوایزی که فیلم دریافت کرده است.
2. تاویل فیلم:
– تحلیل موضوعات: بررسی مضامین و موضوعات اصلی فیلم، مانند روابط انسانی، تنهایی، عشق، جنگ و غیره.
– شخصیتها: تجزیه و تحلیل شخصیتها و تحولات آنها طی داستان.
– سبک و تکنیکها: بررسی روشهای کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی و جلوههای ویژه.
– پیام و هدف: تاویل پیامها و اهداف اجتماعی، فرهنگی یا فلسفی فیلم.
– تناقضها و تضادها: شناسایی تضادها داخل فیلم و تاثیر آنها بر داستان و شخصیتها.
به این ترتیب، مخاطب میتواند درک عمیقتری از فیلم پیدا کند و ابعاد مختلف آن را بشناسد. اگر فیلم خاصی را مد نظر دارید، میتوانید عنوان آن را بفرمایید تا بهطور دقیقتر بررسی کنم.
هرگز از یادگیری دست نکشید.
فیلم سینمایی
«سگ کشی»
فیلمنامهنویس، کارگردان، تهیهکننده و تدوینگر: بهرام بیضایی
مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم
موسیقی متن: وارتان ساهاکیان، صبا خضوعی
طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین فر
چهرهپرداز: فرهنگ معیری
صدابردار: جهانگیر میرشکاری، مهران ملکوتی
بازیگران: مژده شمسایی، مجید مظفری، میترا حجار، رضا کیانیان، داریوش ارجمند، احمد نجفی، حسن پورشیرازی، فردوس کاویانی، حبیب دهقان نسب، بهزاد فراهانی، عنایت بخشی، کاظم افرندنیا، کامران باختر، رابعه اسکویی، اسماعیل شنگله، …
محصول: ۱۳۷۹ ایران
فروش در اکران تهران: ۳۳۰ میلیون تومان
توضیح:
سگ کشی پس از ۱۰ سال عدم امکان ساخت فیلم توسط بهرام بیضایی در ایران تولید و در سال ۱۳۸۰ اکران شد و عنوان پرفروشترین فیلم سال را یافت.
داریوش ارجمند برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در دوره ۱۹ جشنواره فیلم فجر و دوره ۱۶ منتخب نویسندگان و منتقدان به خاطر بازی در این فیلم شد. این فیلم از آثار مطرح دهه هشتاد سینمای ایران و همچنین در میان ساختههای بهرام بیضایی به شمار میرود.
از تفاوتهای این فیلم نسبت به فیلمهای دیگر بیضایی جایگزین شدن مباحث اجتماعی بجای مباحث فلسفی و تاریخی است.
خلاصه داستان فیلم:
یک بانوی نویسنده ایرانی به نام گلرخ کمالی، که سال گذشته شوهرش، ناصر معاصر را به حال قهر و به گمان رابطهای میان او و منشی شرکتش ترک کرده بود، با پایان جنگ به تهران برمی گردد و شوهرش را میبیند که ورشکست شده و در حال رفتن به زندان است. گلرخ متوجه میشود که شریک شوهرش با صحنه سازی، تمامی سرمایه ی شرکت را برداشته و به طور غیر قانونی از مرز خارج شده و شوهرش مانده با تمامی بدهیهای شرکت و فشارهای طلبکاران. گلرخ کمالی وظیفه ی خود میداند در جبران سوءظن بیجای خود، حالا به نجات شوهرش بشتابد و با تلاش برای پرداخت خرید طلبها و اثبات بی گناهی او، و گرفتن رضایت شاکیان از شوهرش، برای آزادی اش از زندان بکوشد. در واقع، گلرخ کمالی با ساده دلی اش وارد حرفه و دنیایی میشود که با اندیشههای او فرسنگها فاصله دارد. دنیای داد و ستد و مسلخ بازار. او با یک یک طلبکاران و شاکیان وارد بده بستان و معامله میشود تا رضایت آنها از شوهرش را جلب کند. و در این کار تا جایی پیش میرود که دیگر راه بازگشت ندارد و میفهمد وارد جنگی شده که دیگر نباید در آن شکست بخورد. او همه را تحمل میکند. از تحقیر و توهین تا آزار و تجاوز، و در پایان شوهرش را آزاد میکند، و شوهرش به عنوان تشکر طلاقنامه اش را به او میدهد. گلرخ کمالی هان در مییابد که همه ی این بازی صحنه سازی شوهرش بوده که با ترساندن و گریزاندن شریکش سرمایه ی شرکت را تصاحب کند، و حالا با در دست داشتن رضایت شاکیان – که گلرخ گرفته – عملا صاحب قانونی آنست و قصد دارد به عنوان اولین قدم با منشی شرکتش برای ماه عسل به خارج برود. گلرخ ضربه را با وقار و سختی تحمل میکند. اما نقشه ی ناصر معاصر نمیگیرد، زیرا شریک بازگشته ی او، و دیگرانی که گلرخ را در تمامی دوندگیهایش دنبال میکردند نیز به اندازه ناصر معاصر هشیار و منتظر بودهاند و حالا از راه میرسند…
معرفی و تأویل فیلم، روی خط Interpretation of the movie, online
“تأویل فیلم، روی خط” یک عبارت است که ممکن است در برخی وسایل ارتباط جمعی، مانند برنامههای تلویزیونی، رادیویی یا پادکستها، شنیده شود. به طور کلی، این عبارت بهمعنی بحث و تحلیل دقیق فیلم و صحنههای آن است. در این بررسی، اکتشافات و نکات مختلفی درباره شخصیتها، داستان، سبک و فنون بازیگری، به کمک تحلیل و بررسی دقیق صحنههای فیلم، ارائه میشود. بهطور کلی، هدف از “تأویل فیلم، روی خط“، بهدست آوردن یک بررسی دقیق و جامع از فیلم و فراهم کردن فرصتی برای شناخت بهتر داستان، شخصیتها و پیامهای مخفی در فیلم است.
نگرش در حکم همهچیز است!
فیلم یک آثار هنری است که به وسیله دوربین فیلمبرداری شده و دارای داستان و شخصیتهای مختلف است. هر فیلم دارای یک پیام یا مفهوم خاصی است که از طریق داستان و تصاویر به تماشاگران منتقل میشود.
تاویل یک فرایند تفسیر و تحلیل فیلم است که به منظور درک عمیقتر از مفهوم و پیام فیلم انجام میشود. تاویل فیلم به تحلیل عناصر مختلفی از فیلم مانند داستان، شخصیتها، نحوه فیلمبرداری، موسیقی، ویرایش و … میپردازد.
هدف اصلی تاویل فیلم این است که تاویلگر، با تحلیل عناصر مختلف فیلم، به درک عمیقتری از مفهوم و پیام فیلم برسد و بتواند ارتباطات پنهان و پیامهای مخفی درون فیلم را شناسایی کند. این فرایند به تماشاگران کمک میکند تا به صورت عمیقتری با فیلم آشنا شوند و از تجربه تماشای آن لذت ببرند.
نسخۀ با کیفیت و کامل ترم «آمعرفی و تأویل فیلم، روی خط Interpretation of the movie, online» را هماکنون دریافت کنید.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.

دموی تحلیل فیلم «سگ کشی»
«مدت 02:51»«چرا باید فیلم سگ کشی ساخته بهرام بیضایی را دید؟»
ساختن فیلمهایی درباره موضوعات حساس و انتقادی، مانند “سگ کشی” که اثر بهرام بیضایی است، میتواند دلایل متعددی برای تماشا و بررسی داشته باشد. در ادامه چندین دلیل مهم را برای دیدن این فیلم ذکر میکنم:
پرورش دیدگاه انتقادی: این فیلم، نگاهی انتقادی و تیزبینانه به موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد که ممکن است در قالبهای دیگر کمتر دیده شوند. دیدن آن باعث آگاهی بیشتر درباره واقعیتهایی میشود که شاید در رسانههای عمومی کمتر مطرح شده باشند.
ارزیابی هنر و فیلمنامهنویسی: بهرام بیضایی از کارگردانان برجسته و استاد هنر سینما است. سبک نوآورانه، دیالوگهای قدرتمند و ساختار هنری ویژه او در این فیلم نمونهای از هنر اصیل ایرانی است.
درک بهتر تاریخ و جامعه ایران: “سگ کشی” در برههای خاص از تاریخ معاصر ایران ساخته شده و بازتابی است از وقایع و فضایی که بر جامعه تأثیر گذاشته است. تماشای این فیلم کمک میکند به درک عمیقتر تاریخ معاصر و تحولات اجتماعی ایران.
هشدار درباره اخلاق و انسانیت: موضوع فیلم و پیامهایی که در آن نهفته است، درباره اهمیت انسانیت، اخلاق و فلسفههای زندگی است. این فیلم میتواند تفکر درباره مفاهیم ارزشمند زندگی را برانگیزد.
تجارب فرهنگی و هنری بینظیر: دیدن آثار ماندگار و کلاسیک سینما، تجربهای فرهنگی و هنری است که میتواند الهامبخش و غنیکننده باشد.
در مجموع، اگر به هنر، فرهنگ، تاریخ یا مسایل اجتماعی علاقهمندید، تماشای “سگ کشی” بیبیایی یک فرصت ارزنده است. مایلم اگر دوست دارید درباره موضوع خاصی در فیلم یا دیدگاههای بیضایی بیشتر صحبت کنیم، کمک کنم!
پستهای مرتبط

7 مرداد 1404

6 مرداد 1404

5 مرداد 1404

4 مرداد 1404

3 مرداد 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.