روش تدریس به شیوه ارسطویی
انتشار 19 مهر 1404
بروزرسانی 26 مهر 1404
سینما آموختنی است!
روش تدریس به شیوه ارسطویی
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
روش تدریس به شیوۀ ارسطویی (Aristotelian Method)
اصول کلیدی
هدف: ترکیب مشاهده، تحلیل منظم و نتیجهگیری بر پایهٔ استدلالی منسجم.
روش: استفاده از فرایند علمی-منهجی: مشاهده/پژوهش، تحلیل از طریق اجتماع اصول و شواهد، نتیجهگیری و تعمیم.
_فرایند کلاس:
معرفی نمونه یا مسئلهٔ واقعی و شواهد اولیه جمعآوری میشود.
تفکیک موضوع به عناصر و اجزاء (جزء و کل) برای شناخت رابطهها.
ارائهٔ استدلال منطقی با استناد به شواهد.
نتیجهگیری روشن با قابلیت دفاع و تعمیم در چارچوبی مقرر.
مزایا
توسعهٔ تفکر منظّم و استدلالِ مبتنی بر شواهد.
ایجاد فهم عمیق از روابط علی و علّی.
قابلیت انتقال به ارزیابیهای علمی-تحلیلی.
چالشها/ملاحظات
احتمال افزایش محتوای فشرده و نیاز به زمانبندی برای تحلیل عمیق.
نیاز به تبیین دقیقِ معیارها و قالبهای استدلال برای دانشآموزان با سطوح مختلف پیشرفت.
ممکن است بهنظر برخی دانشآموزان «کُند» بیاید اگر فرایند گامبهگام باشد.
نمونه ساختار جلسه با روش ارسطویی
گام 1: مشاهدهٔ مسئله و جمعآوری شواهد.
گام 2: تفکیک مسئله به عناصر و روابط علی (چه چیزهایی باعث میشود؟).
گام 3: استدلال با استفاده از قوانین منطق و شواهد موجود.
گام 4: نتیجهگیری و بررسیٔ تعمیمها و محدودیتها.
تفاوتهای کلیدی در چند خط
سقراطی: یادگیرنده بهوسیلهٔ پرسشهای هدایتشونده به پاسخ میرسد؛ تمرکز بر تفکر نقاد و کشف درونی مفروضات.
ارسطویی: یادگیرنده با تحلیل منظم و استدلال مبتنی بر شواهد به نتیجه میرسد؛ تمرکز بر فرایند علمی و ساختارمند.
پیشنهاد عملی برای مدرسه/کلاس شما
اگر هدف تقویت تفکر نقاد و مشارکت فعال است: از کلاسهای سقراطی با ترکیبی از پرسشهای باز و «سوالات پیگیری» استفاده کنید. برای هر درس، یک پرسش کلیدی مطرح کنید و اجازه دهید دانشآموزان در گروههای کوچک به پاسخ برسند، سپس به صورت جمعی به بحث و بازخورد بپردازید.
اگر هدف افزایش درک سیستماتیک و استدلال علمی است: فرایند کلاس را با الگوی ارسطویی طراحی کنید. برای هر موضوع، ابتدا با شواهد و دادهها کار کنید، سپس روابط علی را بررسی و در پایان نتیجهگیریهای مدون و قابل دفاع ارائه دهید.
اگر مایلید، میتوانم:
برای یک درس خاص نمونه طرح درس با ترکیب هر دو روش بسازم.
تعدادی سوالِ تمرینی سقراطی و ارسطویی بر اساس سطح کلاس و رشتهٔ شما تهیه کنم. لطفاً موضوع درس و سطح کلاس (مثلاً ششم ابتدایی یا دهم دبیرستان) را مشخص کنید.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
«مربی و مشاور موثر شو.» Become an effective coach and consultant.
مدن 11:51»درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط
4 آذر 1404
3 آذر 1404
1 آذر 1404
30 آبان 1404
29 آبان 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.