روش تدریس به شیوۀ ارسطویی
انتشار 19 مهر 1404
بروزرسانی 19 مهر 1404
سینما آموختنی است!
روش تدریس به شیوۀ ارسطویی
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
روش تدریس به شیوۀ ارسطویی (Aristotelian Method)
اصول کلیدی
هدف: ترکیب مشاهده، تحلیل منظم و نتیجهگیری بر پایهٔ استدلالی منسجم.
روش: استفاده از فرایند علمی-منهجی: مشاهده/پژوهش، تحلیل از طریق اجتماع اصول و شواهد، نتیجهگیری و تعمیم.
_فرایند کلاس:
معرفی نمونه یا مسئلهٔ واقعی و شواهد اولیه جمعآوری میشود.
تفکیک موضوع به عناصر و اجزاء (جزء و کل) برای شناخت رابطهها.
ارائهٔ استدلال منطقی با استناد به شواهد.
نتیجهگیری روشن با قابلیت دفاع و تعمیم در چارچوبی مقرر.
مزایا
توسعهٔ تفکر منظّم و استدلالِ مبتنی بر شواهد.
ایجاد فهم عمیق از روابط علی و علّی.
قابلیت انتقال به ارزیابیهای علمی-تحلیلی.
چالشها/ملاحظات
احتمال افزایش محتوای فشرده و نیاز به زمانبندی برای تحلیل عمیق.
نیاز به تبیین دقیقِ معیارها و قالبهای استدلال برای دانشآموزان با سطوح مختلف پیشرفت.
ممکن است بهنظر برخی دانشآموزان «کُند» بیاید اگر فرایند گامبهگام باشد.
نمونه ساختار جلسه با روش ارسطویی
گام 1: مشاهدهٔ مسئله و جمعآوری شواهد.
گام 2: تفکیک مسئله به عناصر و روابط علی (چه چیزهایی باعث میشود؟).
گام 3: استدلال با استفاده از قوانین منطق و شواهد موجود.
گام 4: نتیجهگیری و بررسیٔ تعمیمها و محدودیتها.
تفاوتهای کلیدی در چند خط
سقراطی: یادگیرنده بهوسیلهٔ پرسشهای هدایتشونده به پاسخ میرسد؛ تمرکز بر تفکر نقاد و کشف درونی مفروضات.
ارسطویی: یادگیرنده با تحلیل منظم و استدلال مبتنی بر شواهد به نتیجه میرسد؛ تمرکز بر فرایند علمی و ساختارمند.
پیشنهاد عملی برای مدرسه/کلاس شما
اگر هدف تقویت تفکر نقاد و مشارکت فعال است: از کلاسهای سقراطی با ترکیبی از پرسشهای باز و «سوالات پیگیری» استفاده کنید. برای هر درس، یک پرسش کلیدی مطرح کنید و اجازه دهید دانشآموزان در گروههای کوچک به پاسخ برسند، سپس به صورت جمعی به بحث و بازخورد بپردازید.
اگر هدف افزایش درک سیستماتیک و استدلال علمی است: فرایند کلاس را با الگوی ارسطویی طراحی کنید. برای هر موضوع، ابتدا با شواهد و دادهها کار کنید، سپس روابط علی را بررسی و در پایان نتیجهگیریهای مدون و قابل دفاع ارائه دهید.
اگر مایلید، میتوانم:
برای یک درس خاص نمونه طرح درس با ترکیب هر دو روش بسازم.
تعدادی سوالِ تمرینی سقراطی و ارسطویی بر اساس سطح کلاس و رشتهٔ شما تهیه کنم. لطفاً موضوع درس و سطح کلاس (مثلاً ششم ابتدایی یا دهم دبیرستان) را مشخص کنید.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.

«مربی و مشاور موثر شو.» Become an effective coach and consultant.
مدن 11:51»درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

18 مهر 1404

17 مهر 1404

16 مهر 1404

15 مهر 1404

14 مهر 1404

13 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.