جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > هجوم سینمای میانه

هجوم سینمای میانه

۲ شهریور ۱۳۸۷
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

http://static1.bornanews.ir/thumbnail/b2ZQqWZr7wCT/zKlnR2CgDMts54GkxMYEj8fvMMUiCETIT3Il7Z8QJ7YCZYBL8OGb1tkXRmfG0ZrOzG4dCpLzLSmmrKvCe4wUTr8XcEueeseG/%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1+%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85+%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84%D8%8C+%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%A8+%D8%AE%D8%A7%D8%B5+%DB%8C%D8%A7+%D9%86%D8%AE%D8%A8%D9%87+%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7+%D8%A7%D8%B3%D8%AA.jpg

دکتر محمدرضا صباغ

78337328650522421820.jpg

“هجوم سینمای میانه”

اعلام اسامی نامزد‏های جایزه اسکار امسال، دقیقاً در یکی از روزهای میانی برگزاری جشنواره فیلم ساندانس (Sundance Film Festival) می‏باشد. این تطابق اتفاقی، فرصتی است تا اهداف مشترک این دو جشنواره را مورد بررسی قرار دهیم.

از اوایل قرن بیستم تا حدود سال‏ های ۱۹۸۰-۱۹۷۹، فستیوال اسکار، مراسمی سالانه و رسمی بود که هالیوود و دست‏اندرکاران آن، برای بزرگداشت و ستایش از خود تشکیل داده ‏بودند.

از اوایل سال ۱۹۸۰، زمانی‏ که فستیوال فیلم ساندانس S.F.F ، فروتنانه کار خود را آغاز نمود، به ‏عنوان آلترناتیو رسمی هالیوود جا افتاد و جشنواره سالانه‏ای را به‏ نام ” جشنواره فیلم‏ های مستقل ” بنیان نهاد.

تضاد و رقابت این جشنواره‏ ها با یکدیگر همیشه اندکی اغراق ‏آمیز بوده ‏است. برچسب “سینمای مستقل”، چون برچسب‏های “باچربی کم” و “از مواد کاملاً طبیعی” روی بسته ‏بندی‏ های مواد غذایی می‏ باشد و هرگز مقرراتی سخت و دست و پاگیر بر آن حاکم نبوده‏ است. بودجه ‏ ی کم و فیلم‏ هایی با دیدگاه‏ های خاص، باعث روی گرداندن سینما روها از این جریان و در عوض، اجازه ورود به تعدادی فیلم ‏ساز به آن بود. این واقعیت حدود پانزده سال پابرجا باقی ماند. اما اخیراً نشانه‏هایی از سنتزی جدید، دیده می‏ شود.

http://fararu.com/images/docs/000073/n00073538-b.jpgسینمای “فیلم‏ های مستقل” شاید همان‏ گونه که بعضی از طرفداران آن دائماً اعلام می‏کنند، مرده باشد اما در این‏صورت نیز روح او در جسم دیگری حلول کرده که غم‏بارتر، تأسف‏ برانگیزتر و بیش‏تر سزاوار سوگواری است و همیشه سینما قربانی بدفهمی و کج‏فهمی آن شده‏ است: ” استودیوها ” !

اگر ده فیلم برگزیده منتقدان را کند و کاو کنید و یا وب‏سایت‏هایی را که به فیلم‏ها جایزه اهدا می‏کنند جست ‏ و جو نمایید و یا انبوه آگهی‏های روزنامه‏هایی را که جوایز فصلی را برای آن‏ها تدارک می‏بینند بخوانید، برتری گونه خاصی ـ نه ژانری خاص ـ‌ از سینما بارز خواهد بود.

” خا نه پشـــه‏ های پرنده‌ ” ،House Of Flying Daggers ، ” نامـــزدی طولانــی مــدت ” ،A very long lugagement ، ” سراشیب ” ،Sideway ، ” راننده موتورسیکلت ” و ” هتل رواندا ” ، مثال‏های برجسته‏ای هستند که اشتراکی در قصه و فرم سینمایی ندارند، اما منشأ همه آن‏ها محدوده‏ای است که زمانی ” بخش ویژه ” کمپانی‏های عظیم سینمایی نامیده می‏شدند. نامی نامناسب که اشاره به شرکت‏های زیرمجموعه کوچک‏تری دارند. شرکت فیلم‏های کلاسیک سونی، کلاسیک‏های پارامونت، شرکت مستقل وارنر و فوکوس که کارشان تولید و توزیع روزافزون فیلم‏هایی است که توصیفی نیز به همان اندازه خام و نامناسب دارند:‌ فیلم هنری؟ پروژه‏های کارگردان‏ خبره؟ تولیدات با پرستیژ؟ تله‏های جایزه اسکار؟ فیلم‏های جدی برای مخا طبان بزرگسال؟ …

همه‏ ی نمونه‏ های فوق، حداقل بعضی از اوقات، صدق می‏ کند؟

اما به ‏ نظر بهتر این است که تولیدات این کارخانه‏های فیلم‏ سازی را به‏ عنوان فیلم‏ های ” میانه ” و یا ” متوسط ” بدانیم.

در سال ۱۹۶۸ ” رناتاآدلر ” ،Renata Adle r در دوران تصدی کوتاه مدتش به‏ عنوان مدیر بخش نقد فیلم روزنامه نیویورک تایمز، اقدام به چاپ مقاله‏ای با نام ” تحمل تحول سینما به فیلم‏‏های حقیر! ” نمود. در آن مقاله گفته بود: ” تا چندی دیگر فیلم‏های بزرگ سینما تقریباً از بین خواهد رفت. ” و حدس زده بود که علاقه‏ مندان، آن‏ها را در ” بسته ‏بندی‏ های کوچک! ” پیدا خواهند کرد. طبیعی است که این مقاله وحی منزل نبود. در آن دهه، فیلم‏های ” قصه عشق، پدرخوانده، آرواره، جنگ ستارگان و … ساخته شدند. اما خانم آدلر دوره‏ای را پیش‏بینی کرد که در آن بر صنعت سینما و ذائقه مردم، حکومت خواهد شد.

امروزه استودیو‏های عظیم، اغلبشان محل تجمع سازمان‏ های چند رسانه ‏ای شده ‏اند و به شدت و سرعت در حال سرمایه‏ گذاری برای ساخت فیلم ‏های سرگرم ‏کننده هستند. این فیلم‏ها در پنج قاره زمین، درآمدهای کلانی را به ‏دست می‏‏ آورند. فیلم‏ هایی که عرضه آن‏ها، صدها میلیون دلار برگشت سود داشته و تقاضا را نیز برای آن ‏ ها به‏همین مقدار شکل می‏دهد.

تمایل و رغبت بخش قابل توجهی از مخاطبان خاص، به نوع دیگری از سینما – و سینمای کشور‏‏های دیگر – علاقه هنرپیشه‏ها و کارگردان‏هایی که به دنبال رقابت و کار‏های هنری راضی‏ کننده‏ تری هستند، همه با هم، باعث پیدایش بخش متوسطی شده ‏است که پرثمر و سودبخش اســت. چیزی که ” بخش‏های ویژه ” کمپانی‏ های بزرگ، آن را حق مسلم خود می‏دانند.

این بخش متوسط قادر است، هم اقتصادی باشد و هم فرهنگی. سرمایه‏گذاری در تولیدات مورد بحث، نه افراطی می‏باشد و نه تفریطی و مردمی را که مورد نظر دارند، نه توده ‏های وسیع از مخا طبان معمولی است و نه انجمن‏های هنری سینمایی. اما چیزی ایده‏آل و سودآور ـمثل کسب جایزه اسکارـ در لابلای این اهداف قرار دارد.

http://starv.ir/wp-content/uploads/2014/02/20140204165115_Directors-bw-470x257.jpg

  • بازنگری سال ۱۹۸۰

فیلم‏ های “میانه” یا “متوسط”، اما با کیفیت بالا، فنومن جدیدی نیستند، اما آن‏ها از طرف کمپانی‏ های بزرگ ساخته نشده و از بند ناف آن‏ها تغذیه نکرده‏ اند.

تولیدکنندگان فیلم و طرفداران آن که خاطرات سال ۱۹۸۰ را مرور می‏کنند، ” بخش‏های ویژه ” را که در آن سال‏ها در حال توسعه بودند، به‏یاد می‏آورند و درخشش اسکار سال ۱۹۸۰ را به ‏ خاطر دارند. در آن سال ” جرالدین پیج ” ،Geraldin Page ، جایزه بهترین هنرپیشه زن را برای فیلم ” سفری به بونتی فول ” ،The trip To Bountiful و ” ویلیام هارت ” ،William Hurt جایزه بهترین هنرپیشه مرد را برای فیلم ” بوسه زن عنکبوتی ” از آن خود کردند. این فیلم‏ها تولید شــرکت ” آیلند پیکچر ” می‏باشند که سال‏ها متروک مانده ‏بود.

“مارک اورمان” ،Mark Urman که در حال حاضر رئیس پخش ” تینک فیلم ” و توزیع‏کننده‏ای مستقل است، می‏گوید: ‌ ” در سال ۱۹۸۲ مسئول قسمت بازاریابی بخش ویژه کمپانی کلمـبیا بودم و به همه شرکت سر می‏زدم. هر کدام حداقل یک تولید داشتند، اما چند سال بعد هیچ‏کدام چیزی نساخته ‏بودند. آن دوره گذشت اما چیزی در درون من می‏گوید، دوباره آن را تجربه خواهیم کرد. ” با اطمینان باید گفت، در حال حاضر تقریباً همه کمپانی‏ها یک فیلم برای توزیع دارند. کمپانی برادران وارنر که برچسب ” وارنر مستقل ” را بر خود زده‏ است، اولین فیلمش را به نام ” قبل از غروب آفتاب ” ساخته ” ریچارد لینک لیتر ” ،Richard Link Later تابستان گذشته، توزیع نمود.

شرکت‏های نسبتاً جدید و تازه تأسیس مثل “یونیورسال فوکوس” در سال ۲۰۰۲ شکل گرفــت و “چراغ دریایی فاکس” در شکل جدیدش پنج سال است که وجود دارد.

بخش ویژه ” فیلم‏‏ های کلاسیک سونی ” که در سال ۱۹۹۱ آغاز به کارکرد و زیر نام ” اوریون ” توسعه یافت، از قدیمی‏ترین این‏ها است و هم‏چنین ” میراماکس ” که تغییر شکل شرکت توزیع کننده‏ای مستقل در بخش ویژه کمپانی دیسنی بود و بعد برای خود استودیویی بزرگ شد و آینده آن برای بنیان‏گذارانش بحث‏های زیادی ایجادنموده است.

“هاروی” ،Harvey و “باب وینشتین” ،Bob Weinstein ، در حال گفت ‏ و گو برای جدا شدن از دیسنی هستند اما هر چه پیش آید، تولیدات جاری، می‏تواند نشانه این باشد که به دوران ” پس از میراماکس ” قدم گذاشته‏ایم.

” مارک جیل ” ،Mark Gill رئیس ” وارنر مستقل ” که به ‏عنوان بازاریاب در میراماکس، کار می‏کرد و برای راه‏اندازی دفتری در لس‏آنجلس به آنجا رفت، می‏گوید: ” میراماکس، روش مایکروسافت را اتخاذ کرده است و بنابراین فیلم‏های زیادی ساخته می‏شود. در آن‏جا هم جای زیادی برای آن‏ها است و هم تنوع فراوانی. “

این تنوع به اندازه کافی، با نظری اجمالی، به طیف فیلم‏ های این کمپانی روشن می‏شود و به‏طور اجتناب‏ناپذیری نوبت این خواهد رسید که برچسب ” میراماکس بعدی! … برای اولین مرتبه در سال ۲۰۰۴ ” روی آن بخورد. این فیلم‎ها شامل فیلم‏هایی برپایه ادبیات (کلاسیک‏ های پارامونـــت: ” عشق پایدار ” ،Enduring Love وارنر، ” ما دیگر این جا زندگی نمی‏کنیم “t Live Here ‘We Don فـوکـوس:anity Fair ، درام‏ های سنتی (سونی: ” جولیا بودن ” و ” خانه پشه‏ های پرنده ” ) و قصه‏ های غیرمرسوم این عصر (فانوس دریایی: ” ناپلئون دینامیت ” وGarden State ) می‏باشند.


By A.O.SCOTT

Published: January 21, 2005 New York Times


  • ارسال ۲ شهریور ۱۳۸۷
برچسب ها: اسکارجایزهجایزه اسکارسینمافیلممحمدرضا صباغهالیوود
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی کانون ۱۰۸ : مصائب شیرین / علی‌رضا داوودنژاد
بعدی حرکتی دوره ای در فیلم نامه "کاغذ بی خط"

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • سینماگر باید بداند! ۱ خرداد ۱۴۰۴
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «مارتین اسکورسیزی و آثارش» ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیلن ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • شیوه بازیگری مقابل دوربین فیلم‌برداری بدون تماشاچی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 2 شهریور 1387

هجوم سینمای میانه

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::