جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > کانون تحلیل‌گران سینما > کانون ۱۲۵٫ فارگو

کانون ۱۲۵٫ فارگو

19 فروردین 1388
ارسال شده توسط آگاه فیلم
کانون تحلیل‌گران سینما

فارگو
Fargo

کارگردان: جوئل کوئن
فیلم‌نامه‌نویس: اتان و جوئل کوئن
فیلم‌بردار: راجر دکینز
موسیقی: کارتر برول
بازیگران: فرانسس مک‌دورمند، استیو بوشمی، پیتر استور مار، جان کارول لینچ
محصول ۱۹۹۶ امریکا
ژانر: درام- جنایی
مدت نمایش: ۹۷ دقیقه

کانون تحلیل‌گران سینماخلاصه داستان فیلم:
فارگو، داکوتای شمالی. “مارج گاندرسن”، پلیس محلی، زن بارداری است که تحمل، سادگی و رفتار مهربانش، ذکاوتش را پنهان کرده است. وقتی جسد دو سرنشین اتومبیلی در نزدیکی جسد یک پلیس کشف می‌شود، مارج این اتفاق را با پرونده‌ی دو خلافکار به‌نام‌های “کارل” و “گیار” کنار هم می‌گذارد …

درباره فیلم:
بازگشت به شکل و قالب فیلم‌های اولیه که نشان‌دهنده‌ی تسلط و توانایی کوئن‌ها در آمیزش ترس و طنز و رسیدن به گروتسکی شخصی است. انتخاب مک‌دورمند برای ایفای نقش زنی باردار که عملا از انجام هرگونه کنش فیزیکی ناتوان است. برای تشدید این حس غیرنمایشی فیلم بوده است.

آگاه فیلم: افشین پویان، علی باقرلی

افشین پویان: استفاده از طنز در فیلم‌های برادران کوئن
فارگو

کمی مشکل است بتوانیم بگوییم فیلم “فارگو” از نظر طبقه‌بندی ژانر در کدام ژانر قرار دارد از جهتی نوآر است و اما از نوع کارآگاهی و معمایی نیست. از همان ابتدا برای تماشاگر همه چیز مشخص است و از این جهت نوآر معمایی نیست. پیرنگ اصلی فیلم قرارداد جنایت است.

دوست سرخپوست “جری” (تعمیر کار) می‌گوید من فقط جوئل را تضمین کردم و کالر را نمی‌شناسم!

یعنی شخصیتی که دیوانه‌تر است را تضمین کرده!!! و این همان طنز سیاه فیلم است. در سینمای نوآر باران زیاد می‌بارد ولی برف زیاد وجود ندارد.

نورپردازی در فیلم “فارگو” کاملا در جهت بیان است نه برای روشن کردن صحنه (نورهای قرمز ماشین‌ها در برف. لباس مرد که با اتومبیل در حال فرار است) و از این جهت در ژانر نوآر قرار می‌گیرد. از یک جهت کاملا هیجانات و تعلیق را دربر دارد. اما تقدیرگرایی از رفتار این دو نفر نشات می‌گیرد با اتومبیل بدون کارت ماشین و با فرد دزدیده شده متخلف هستند و نباید کار به پلیس برسد باید نمره ماشین درست باشد.

این تقدیرگرایی را خودشان با پیش‌بینی نکردنشان به‌وجود می‌آورند. چون مشکل است در کدام ژانر بگذاریم در نوآر قرار می‌گیرد. اما از نظر نورپردازی و مضمونی خصوصیات نوآر را دارد. ژانر فیلم نئونوآر است.

کارآگاه فیلم، نه تنها کارآگاه مرد نیست بلکه زن است و باردار هم هست. و به موقع قدرت دارد که شلیک کند و مجرم را مضروب و دستگیر کند. (کاراگاه زن) دائم در حال خوردن است که نشان دهنده‌ی مهم بودن زندگی نسل آینده و یک جور رسیدن به جنین است. زندگی او سیاه نیست (فیلم نئونوآر است و نوآر نیست).

“زندگی از پول باارزش‌تر است” این جمله که در آخر فیلم توسط کارآگاه گفته می‌شود با شخصیت او مطابقت دارد او عمل‌گرا است چون این زن با وجود حاملگی کارش را انجام می‌دهد و حواسش به نگهداری از نسل آینده هم هست.

سخنرانی نمی‌کند و در واقع نشان می‌دهد که زندگی را دوست دارد. یک نفر شفقت دیگری برایش مهم است (همکلاسی کارآگاه که دروغ می‌گوید) این در ژانر نئو نوآر وجود دارد و یا وجود مجسمه هیولا مانند که ورودی شهر است و نوشته‌ی خوش‌آمدگویی در کنار آن دیده می‌شود که این تضاد باز هم طنز است.

یکی از مختصات اصلی فیلم‌های برادران “کوئن” استفاده از طنز است. اتفاقاتی که در فیلم “فارگو” می‌افتد، ظاهرا تراژدی و ترسناک است اما منطق و پایه‌ طنز دارد و طنز تلخ را در شخصیت افراد می‌بینیم.

مثلا “جری” اساسا یک آدم ابله است که چنین نقشه‌ای می‌ریزد جایی‌که خانم کارآگاه می‌آید در مقابل او هنک می‌کند و به ته تپه می‌افتد این خودش یک رفتار طنزآمیز است.

دو خلافکار کنتراست شخصیتی دارند یکی مدام حرف می‌زند و تمهید تصویری عالی که وجود دارد در پدر زن دزدیده شده تیر را به فک او شلیک می‌کند و دهانی که بی‌خودی باز و بسته می‌شود.

طنزهای دیگر: در سکانس دزدیدن زن، دزدها از در می‌توانند وارد شوند اما از پنجره می‌آیند.

زن خودش را دور پرده می‌پیچد از پله‌ها می‌افتد و آماده برای دزدیده شدن است! در حالی‌که دزد در حال پیدا کردن چسب زخم برای دستش است! و صحنه‌ای که “مارجی” (کاراگاه) پیش همسرش می‌آید، کرم شکار ماهی برایش آورده و مرد در حال خوردن همبرگر است.

تصویر کرم‌ها را نشان می‌دهد و دیالوگ این است: “باید خوشمزه باشه”. تصویر کرم‌ها روی این دیالوگ باز طنزی دیگر است.

زندگی دو خانواده با دو نوع طرز تفکر با دو نوع سرانجام دیده می‌شود. با بدترین شکل، زندگی “جری” از هم می‌پاشد و زندگی مقابلش “مارج” و همسرش است که از چیزهای ساده زندگی از خوردن لذت می‌برند.

ماشین سی ال او طلایی فرم فیلم را تعیین می‌کند. فیلم با آن شروع می‌شود. نمای آغازین فیلم، یک ماشین رو به دوربین می‌آید.

ماشین توسط “جری” از پارکینک نمایشگاه اتومبیل پدر زنش دزدیده می‌شود و به دزدها می‌دهد برای دستمزدشان. همین ماشین عامل جنایت‌ها می‌شود.

ماشین باعث گرفتاری دزدها می‌شود از ابتدا و در آخر پلیس با پیدا کردن ماشین، آن‌ها را به دام می‌اندازد. درگیری نهایی آن‌ها بر سرسی ال او طلایی است .
کیف پر پول ذر زیر برف‌ها. برف آب خواهد شد و ماجرایی دیگر و احتمالا جنایاتی دیگر رخ خواهد داد.

ارسال: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

برچسب ها: آگاه فیلمافشین پویانژانرسینماسینمای جهانطنزفیلمکانون تحلیل گران سینماکانون تحلیل‌گران سینمامجید سیف العلمایینقد فیلمنورپردازی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی آموزشگاه های آزاد سینمایی مشهد
بعدی شاملو در ترانه

پست‌های مرتبط

تریستانا-Tristana

29 مرداد 1404

دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیان

مجید
ادامه مطلب
چه کسی امیر را کشت؟

26 تیر 1404

معرفی نقد آنلاین فیلم «چه کسی امیر را کشت؟»

آگاه فیلم
ادامه مطلب
عوامل سازندۀ یک فیلم

25 تیر 1404

معرفی دورۀ آموزشی: «عوامل سازنده یک فیلم»

مجید
ادامه مطلب
معما Charade

24 تیر 1404

معرفی نقد آنلاین فیلم «معما» Charade

آگاه فیلم
ادامه مطلب
درخت گلابی

23 تیر 1404

معرفی نقد آنلاین فیلم: درخت گلابی

آگاه فیلم
ادامه مطلب
فیلم بوف کور

12 تیر 1404

فیلم “بوف کور” ساخته “کیومرث درم‌بخش”

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • خوانشی از جلسه نقد فیلم 20 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی «فارست گامپ» 1997 19 مهر 1404
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 19 فروردین 1388

کانون ۱۲۵٫ فارگو

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::