«اصلاح رنگ و صدا در تدوین»
انتشار 6 آذر 1404
بروزرسانی 5 آذر 1404
سینما آموختنی است!
«اصلاح رنگ و صدا در تدوین»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
بزرگترین دروغ فیلمسازی که فیلم شما را نابود میکند:
«نگران نباش، در تدوین درستش میکنیم!»
اصلاح رنگ و صدا در تدوین
Color and sound correction in editing
این برنامه که برگرفته از یک فایل صوتی است، توسط مجید سیفالعلمایی، مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی، ارائه شده و به اهمیت اصلاح رنگ و صدا در فرآیند تدوین میپردازد.
سیفالعلمایی توضیح میدهد که تنظیم رنگ و نور (که منظور اصلی رنگ است) برای زیباتر کردن تصاویر و نزدیک کردن آنها به مفهوم داستان فیلم حیاتی است؛ همچنین، رسیدگی به کیفیت صدا، حذف نویزها و صداهای اضافی در بخش تدوین بسیار مهم است.
با این حال، سیفالعلمایی قویاً تأکید میکند که اگرچه تدوین یک ارزش افزوده برای فیلم ایجاد میکند، اما فیلمساز و فیلمبردار نباید به امید اصلاحات بعدی در تدوین، از وظایف اصلی خود در مرحله تولید و فیلمبرداری شانه خالی کنند، زیرا این یک اشتباه محض است.
در نهایت، تمرکز بر کیفیت تولید در مرحله اولیه، در کنار کمکهای اصلاحی تدوینگر، به موفقیت بیشتر پروژه میانجامد.
نگرش در حکم همهچیز است!
بزرگترین دروغ فیلمسازی که فیلم شما را نابود میکند:
«نگران نباش، در تدوین درستش میکنیم!»
در دنیای فیلمسازی، بهخصوص برای فیلمسازان تازهکار، یک وسوسه بزرگ وجود دارد: این باور که اتاق تدوین مکانی جادویی است که میتواند تمام اشتباهات، کمبودها و بیدقتیهای مرحله تولید را پاک کند. این ایده که «نگران نباش، در تدوین درستش میکنیم» به یک شعار رایج تبدیل شده است. اما این شعار نه تنها یک تصور غلط، بلکه خطرناکترین دروغی است که میتوانید به خود و تیمتان بگویید و کیفیت نهایی فیلم شما را نابود خواهد کرد.
۱. قدرت پنهان تدوین: فراتر از کات زدن
تدوین مدرن بسیار فراتر از چسباندن نماها به یکدیگر است. دو عنصر حیاتی که در این مرحله به فیلم شما روح میبخشند، «اصلاح رنگ و نور» و «اصلاح صدا» هستند. این دو فرآیند، قدرت دگرگون کردن یک فیلم خوب را به اثری فوقالعاده دارند و به عنوان یک «ارزش افزوده» برای فیلم شما عمل میکنند.
اصلاح رنگ صرفاً زیباسازی تصویر نیست؛ بلکه مدیریت خودِ نور است. ما نور را در رنگها مشاهده میکنیم و تدوینگر با دستکاری رنگها، نوری را که در آنها تجلی یافته است، شکل میدهد تا به حس و حال و مفهوم مورد نظر داستان دست یابد. به همین ترتیب، رسیدگی به صدا، حذف نویزهای ناخواسته و بهینهسازی کیفیت صوتی، تجربهای فراگیر و حرفهای برای مخاطب خلق میکند.
۲. دام مرگبار: ذهنیت «نگران نباش، در تدوین درست میشود!»
حالا به نکته اصلی و غافلگیرکننده میرسیم. بزرگترین اشتباه یک فیلمساز این نیست که از قدرت تدوین بیخبر باشد، بلکه این است که با تکیه بیش از حد به آن، از وظایف اصلی خود در مرحله تولید—یعنی فیلمبرداری و صدابرداری—کوتاهی کند. این طرز فکر که میتوان مشکلات اساسی را به آینده موکول کرد، یک اشتباه محض است.
اصلاً این کار مطلقاً غلطه. اشتباهه محضه که کسی بخواد با این شیوه کار بکنه.
وقتی فیلمبردار به نورپردازی صحنه بیتوجهی میکند یا صدابردار نویزهای محیط را نادیده میگیرد با این امید که تدوینگر همه چیز را درست خواهد کرد، در واقع سقف کیفیت فیلم را از همان ابتدا پایین میآورد. تدوینگر میتواند یک صدای بد را بهتر کند، اما نمیتواند آن را به یک صدای عالی تبدیل کند. او میتواند رنگ یک تصویر با نورپردازی ضعیف را اصلاح کند، اما نمیتواند جادوی یک نورپردازی استادانه را خلق کند. این ذهنیت نه تنها یک اشتباه فنی، بلکه یک بیاحترامی به هنر تدوینگر است. وظیفه او ارتقای یک اثر خوشساخت است، نه جبران کمکاری دیگران.
۳. طرز فکر حرفهای: طوری فیلم بساز که انگار تدوینی وجود ندارد
راهکار صحیح چیست؟ در مرحله تولید، باید با این ذهنیت فیلم بسازید که انگار هیچ مرحله تدوین، اصلاح رنگ یا اصلاح صدایی در کار نخواهد بود. تمام تمرکز و حواس خود را بر این بگذارید که بهترین تصویر و بهترین صدای ممکن را در همان لحظه ضبط کنید.
این رویکرد حرفهای، شما را وادار میکند تا برای هر نما برنامهریزی دقیق داشته باشید، بر نورپردازی مسلط شوید و به کیفیت صدابرداری اهمیت بدهید. البته این به آن معنا نیست که تدوینگر هرگز نمیتواند اشتباهات جزئی را اصلاح کند؛ بلکه به این معناست که فرآیند تولید نباید بر پایه این امید بنا شود. در این صورت، تدوین به جای آنکه ابزاری برای جبران و نجات فیلم باشد، به ابزاری برای ارتقا و تعالی آن تبدیل میشود. هر یک از عوامل فیلم – فیلمساز، فیلمبردار و تدوینگر – باید وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند تا نتیجه نهایی، اثری قدرتمند و تاثیرگذار باشد.
نتیجهگیری: تدوین برای ارتقا، نه برای نجات
تدوین یک مرحله قدرتمند برای خلق «ارزش افزوده» است، اما هرگز نمیتواند جایگزین یک تولید ضعیف شود. موفقیت یک فیلم در گروی تعهد به کیفیت در تمام مراحل است، از اولین خط فیلمنامه تا آخرین کات در اتاق تدوین.
امروز چه تغییری میتوانید در فرآیند تولید خود ایجاد کنید تا به هنر تدوینگرتان احترام بگذارید و فیلمی قدرتمندتر بسازید؟
هرگز از یادگیری دست نکشید.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
معرفی ترم آموزش آنلاین «تدوین فیلم»
«مدت 04:41»درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط
5 آذر 1404
4 آذر 1404
3 آذر 1404
1 آذر 1404
30 آبان 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.