وظایف تدوینگر فیلم
انتشار 6 آبان 1404
بروزرسانی 6 آبان 1404
سینما آموختنی است!
وظایف تدوینگر فیلم
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
وظایف تدوینگر فیلم
Duties of a film editor
وظایف تدوینگر فیلم و اصول اساسی تدوین فیلم چیست؟
البته! سوال بسیار خوبی پرسیدید. تدوین فیلم یکی از مراحل حیاتی و جادویی ساخت فیلم است که داستان را شکل میدهد. در ادامه به طور کامل به نقشها و وظایف یک تدوینگر و اصول اساسی این هنر میپردازم.
نگرش در حکم همهچیز است!
بخش اول:
وظایف و نقش تدوینگر فیلم
(Editor)
تدوینگر فیلم، که گاهی “نویسنده نهایی” فیلم نامیده میشود، بسیار بیشتر از فقط “چسباندن نماها” است. او یک قصهگو، روانشناس و معمار فیلم است.
وظایف اصلی یک تدوینگر:
1. همکاری اولیه و مطالعه فیلمنامه: تدوینگر قبل از شروع فیلمبرداری، فیلمنامه را مطالعه میکند تا با ساختار داستان، شخصیتها و ریتم کلی اثر آشنا شود.
2. مدیریت و سازماندهی فیلمهای خام (Footage): پس از پایان فیلمبرداری، تمام نماها (شاتها) به اتاق تدوین ارسال میشوند. تدوینگر باید این حجم عظیم از مواد خام را به دقت مشاهده، بررسی و بر اساس سکانسها و نماها سازماندهی کند. این مرحله “لاگ کردن” (Logging) نام دارد.
3. اسمبلی اولیه (Rough Cut): تدوینگر یک نسخه اولیه از فیلم میسازد. در این مرحله، نماها به ترتیب منطقی فیلمنامه کنار هم قرار میگیرند، اما هنوز جزئیات، ریتم و ظرافتهای نهایی وجود ندارد. هدف، شکلگیری کلیت داستان است.
4. تدوین نهایی (Fine Cut): این مهمترین مرحله کار است. تدوینگر با دقت فراوان روی هر برش (Cut) کار میکند. طول هر نما، زاویه دوربین بعدی، ایجاد تضاد یا تداوم، همه و همه در این مرحله با حساسیت بالا انتخاب میشوند. هدف ایجاد ریتم، احساس و پیشبرد روان داستان است.
5. همکاری با کارگردان: تدوینگر به طور مداوم با کارگردان در ارتباط است، نسخههای مختلف را به او نشان میدهد و نظراتش را اعمال میکند. این یک رابطه خلاقه و بسیار نزدیک است.
6. هماهنگی با سایر بخشها: تدوینگر با صداگذار، آهنگساز، طراح افکت و مدیر رنگ (Colorist) همکاری نزدیکی دارد. او نسخهای را در اختیار آنان قرار میدهد تا صداگذاری، موسیقی، جلوههای ویژه و اصلاح رنگ بر اساس آن انجام شود.
7. ایجاد نسخه نهایی (Final Cut): پس از اعمال تمامی اصلاحات، نظرات و اضافه کردن صدا و موسیقی نهایی، تدوینگر نسخهای را ارائه میدهد که برای پخش آماده است.
مهارتهای مورد نیاز یک تدوینگر:
· تسلط بر نرمافزارهای تدوین (مانند Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro, DaVinci Resolve, Avid Media Composer)
· درک عمیق از سینما، داستانگویی و ریتم
· داشتن ذوق هنری و خلاقیت
· صبر و دقت فراوان (تماشای ساعتها فیلم خام)
· مهارتهای ارتباطی و توانایی کار تیمی
· دانش فنی درباره فرمتهای ویدیویی، کدکها و…
هرگز از یادگیری دست نکشید.
بخش دوم:
اصول اساسی تدوین فیلم
این اصول، قواعدی هستند که تدوینگران برای ایجاد یک تجربه سینمایی روان و تاثیرگذار از آن استفاده میکنند.
1. تداوم (Continuity):
· هدف: ایجاد این illusion که تمام نماها به طور پیوسته و در یک زمان و مکان واحد اتفاق افتادهاند.
· مثال: اگر در نمایی بازیگر با دست چپ لیوان را برمیدارد، در نما بعدی نیز باید همان دست لیوان را نگه داشته باشد. این “تداوم حرکتی” نام دارد.
2. برش بر اساس عمل (Cutting on Action):
· هدف: پنهان کردن برش و ایجاد جریان طبیعی.
· مثال: برش در حین حرکت یک بازیگر، مثلاً وقتی که در میزند یا در را باز میکند. بیننده آنقدر مجذوب حرکت میشود که متوجه تغییر نما نمیشود.
3. زاویهی ۳۰ درجه (30-Degree Rule):
· هدف: جلوگیری از “پرش” ناخوشایند بین دو نما.
· قاعده: زمانی که بین دو نما برش میزنید، زاویه دوربین باید حداقل ۳۰ درجه نسبت به نمای قبلی تغییر کند. در غیر این صورت، به نظر میرسد تصویر جهشی کوچک کرده است.
4. تطابق نگاه (Eye-Line Match):
· هدف: ایجاد ارتباط فضایی بین دو شخصیت یا بین شخصیت و شیء.
با کم شروع کنید و بتدریج به رشد برسید.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
«تدوین فیلم» . . . Film editing . . . فیلم روی میز مونتاژ ساخته میشود
مدن 04:41»درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط
5 آبان 1404
4 آبان 1404
1 آبان 1404
30 مهر 1404
29 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.