6:00 ق.ظ
چهارشنبه - 1404/08/28
12:59 ب.ظ
چهارشنبه - 1404/09/05
روی خط On the Line
سینما آموختنی است.
تکدرسگفتار سینمایی: «قدرت سکون در میان حرکت»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
این برنامه به بررسی رابطهٔ میان روانشناسی و سینما میپردازد و تاکید میکند که درک روانشناسی برای یک فیلمساز یا فیلمنامهنویس جهت توسعهٔ شخصیتها ضروری است.
گوینده (مجید سیفالعلمایی) توضیح میدهد که روانشناسی در گذشته بخشی از فلسفه بوده اما اکنون به یک علم مستقل تبدیل شده است و برای سادهسازی، آن را معادل رفتارشناسی میداند.
در سینما، رفتار شخصیتها و اعمال آنها بسیار مهم است که این رفتارها ریشه در افکار فرد دارند.
بنابراین، در بحث روانشناسی در سینما، در واقع دربارهٔ رفتارشناسی و پردازش شخصیتها صحبت میشود، و این نکتهٔ مختصر برای شروع بررسیهای بیشتر ارائه شده است.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
دموی «قدرت سکون در میان حرکت»
«مدت 01:43»قدرت سکوت
چرا بزرگترین کارگردانان از «هیچ» برای گفتن «همه چیز» استفاده میکنند؟
سینما، در ذات خود، هنر حرکت است—رقص نور بر پرده، جریان بیوقفه فریمها. ما برای دیدن انفجارها، تعقیب و گریزها و سیلان احساسات به سینما میرویم. اما بزرگترین اساتید این هنر رازی را میدانند: گاهی تکاندهندهترین حرکت، توقف مطلق است. این مقاله به قدرت پنهان سکون در سینما میپردازد و نشان میدهد که چگونه لحظات آرام، تأثیری عمیقتر از دیالوگها و صحنههای پرهیاهو دارند.
سکون؛ نقطهی جوش یک صحنه
تصور کنید در میانه یک صحنه پر از درگیری و فریاد، ناگهان همه چیز متوقف میشود. این توقف ناگهانی، درست مانند یک سکوت پرطنین در میانه یک سمفونی، تمام توجه تماشاگر را به یک نقطه خاص معطوف میکند و تنش را به اوج خود میرساند. در سینمای اصغر فرهادی که با دیالوگهای متراکم و همزمان تعریف میشود، این ابزار قدرتی دوچندان مییابد. در فیلم «جدایی نادر از سیمین»، لحظه خروج بیکلام سیمین از خانه، به لطف سکون صحنه و حذف موسیقی متن، تنش را به شکلی خفهکننده به اوج میرساند؛ تأثیری که هیچ موسیقیای نمیتوانست به این قدرت ایجاد کند.
سکون؛ پنجرهای به روح شخصیت
این سکون که تنش را به اوج میرساند، در عین حال دریچهای است که ما را مستقیماً به آشفتگی درونی شخصیت پرتاب میکند. وقتی دیالوگ و حرکت متوقف میشود، تمام آنچه گفته نشده—ترس، خشم، تردید یا توطئه—در چشمان و ریزترین حرکات صورت بازیگر نمود پیدا میکند.
در «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood)، دنیل دیلوئیس تنها به نوزادی نگاه میکند. هیچ دیالوگی وجود ندارد، اما در سکوت سنگین نگاه او، ما بلندپروازی بیرحمانه، حرص سیریناپذیر و آیندهای تاریک را به وضوح میخوانیم.
در صحنه پایانی «پدرخوانده» (The Godfather)، پس از دروغ مایکل به کی، در به روی او بسته میشود. این در فقط یک مانع فیزیکی نیست؛ این دری است که به روی انسانیت مایکل، به روی امکان رستگاری او، و به روی دسترسی ما به روح او برای همیشه بسته میشود. دوربین روی صورت سنگی و بیاحساس مایکل ثابت میماند و این سکون مطلق، ترسناکتر از هر فریادی، تولد بیبازگشت یک هیولا را اعلام میکند.
سکون؛ تماشاگر به مثابه همکار
در لحظات سکوت، کارگردان با حذف اطلاعات صریح، به هوش مخاطب خود اعتماد میکند. در این خلأ، مغز تماشاگر از حالت منفعل خارج شده و شروع به تفسیر و پر کردن جای خالی میکند.
چون تماشاگر بهجای شنیدن، شروع به حس کردن میکنه.
این فرآیند «حس کردن»، تماشاگر را از یک ناظر صرف به یک شریک جرم عاطفی بدل میکند؛ او دیگر داستان را نمیشنود، بلکه آن را در سکوت رمزگشایی میکند و ارتباطی عمیق و شخصی با اثر برقرار میسازد.
سکوت؛ سمفونی صداهای پنهان
سکون در سینما به معنای نبودِ صدا نیست؛ بلکه به معنای حذف دیالوگ برای شنیدن چیزهای مهمتر است. با کنار رفتن کلمات، صداهای محیطی به شخصیتهای صحنه بدل میشوند. این صداها صرفاً پرکننده فضا نیستند؛ بلکه به عناصر دراماتیک تبدیل میشوند. تیکتاک ساعت در یک فیلم نوآر، گذر زمان به سوی فاجعه را فریاد میزند. وزش باد در یک وسترن، نه فقط هوا، که انزوای قهرمان را به تصویر میکشد. و شاید هیچکجا این قدرت به اندازه سکوت کرکننده فضا در فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» (2001: A Space Odyssey) کوبریک، عظمت کیهان و تنهایی انسان را به ما یادآوری نکرده باشد.
نتیجهگیری: قدرت در آنچه انجام نمیدهیم
در نهایت، این اعتماد به سکون است که استاد را از فیلمساز تازهکار متمایز میکند. کارگردانان بزرگ میدانند که گاهی برای انتقال عمیقترین احساسات، باید صحنه را به حال خود رها کنند تا نفس بکشد. این درک عمیق در یک جمله کلیدی خلاصه میشود: «گاهی قدرت کارگردان، در کاریه که نمیکنه.»
دفعه بعد که فیلمی تماشا میکنید، به لحظات سکوت آن دقت کنید. به نظر شما این سکوتها واقعاً چه چیزی را فریاد میزنند؟
هرگز از یادگیری دست نکشید.
تکدرس
قدرت سکون در میان حرکت ویدئو
«مدت 19:13»
هماکنون اقدام کنید!
- با آموزش ما، آیندهت رو همین امروز بساز!
- یاد بگیر، بهکار بگذار، نتیجه رو بگیر.
- آموزش با ما، مسیر موفقیتت رو هموار میکنه.
- امروز یاد بگیر، فردا بدرخش!
- مهارتهایت را ارتقا بده و به مرکز توجه تبدیل شو.
- سرمایهگذاری روی دانش، بازگشتش را فوری ببین.
تکدرسگفتار سینمایی: «روانشناسی و رفتارشناسی در سینما»
این رویداد منقضی شده است