گذری بر نمایشگاه عکس سفرنامه هرات
12 مرداد 1404
ارسال شده توسط آگاه فیلم
انتشار 12 مرداد 1404
بروزرسانی 27 مرداد 1404
گذری بر نمایشگاه عکس سفرنامه هرات
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
چه برداشتی میتوان از نمایشگاه عکس حامد خالقی و محتوای آن داشت؟
از نمایشگاه عکس “سفرنامه هرات” اثر حامد خالقی و محتوای آن میتوان برداشتهای زیر را داشت:
• محتوا و موضوع نمایشگاه:
◦ این نمایشگاه شامل ۱۵ قطعه عکس سیاه و سفید و رنگی است [۵].
◦ محتوای عکسها به قومنگاری، نگاه اجتماعی و حضور اقشار مختلف جامعه افغانی پرداخته است [۵].
◦ نام نمایشگاه، “سفرنامه هرات”، نشان میدهد که تمرکز بر شهر هرات در افغانستان بوده است [۲].
• نقد و تحلیل آثار:
◦ در نشستی که توسط “آگاه فیلم” برگزار شد، “دانش”، هنرمند و کارشناس فرهنگی افغانستان، به تحلیل آثار حامد خالقی پرداخت [۴].
◦ نکته کلیدی در تحلیل دانش این بود که در این عکسها “نگاهی یک بعدی به هرات” وجود دارد [۴].
◦ دانش هشدار داد که این نگاه یکبعدی ممکن است مخاطبان را در برداشت از جامعهی افغانی دچار اشتباه کند [۴].
◦ وی همچنین عکاسان ایرانی (که حامد خالقی نیز جزو آنهاست) را با عکاسان اروپایی مقایسه کرد. به گفته دانش، عکسهای عکاسان اروپایی از افغانستان دارای ویژگیهای خاصی هستند که به دلیل تحقیق، مطالعه و شناخت جامعهی افغانی قبل از تهیه عکس حاصل شده است [۴]. این مقایسه میتواند تلویحاً به این معنا باشد که دانش معتقد بود آثار خالقی فاقد این عمق تحقیق و شناخت قبلی بودند.
• بستر و اهمیت رویداد:
◦ نمایشگاه “سفرنامه هرات” پنجمین نشست تخصصی آموزشگاه آزاد سینمایی آگاه فیلم بوده است [۲].
◦ این نمایشگاه، پنجاه و هشتمین برنامه نمایشگاه عکسی است که در سایت “آگاه فیلم” قرار دارد [۵].
◦ حضور مقامات فرهنگی مانند رایزن فرهنگی افغانستان در مشهد و معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان، نشاندهنده اهمیت فرهنگی و دیپلماتیک این رویداد در گسترش روابط فرهنگی بین ایران و افغانستان بوده است [۲, ۳].
◦ صحبتهای “قیومی”، رایزن فرهنگی افغانستان، بر رسالت جهانی چهرههای فرهنگی در گسترش فرهنگها و تاریخچه غنی و تلاش افغانستان برای تبدیل شدن به جامعهای قانونمند تأکید داشت [۳]. وی همچنین از آمادگی دولت افغانستان برای ایجاد تورهایی برای سفر هنرمندان به این کشور خبر داد که نشاندهنده تمایل به گسترش تبادلات فرهنگی است [۳].
به طور کلی، میتوان دریافت که نمایشگاه عکس حامد خالقی تلاش داشته است تا به جنبههای قومنگاری و اجتماعی جامعه افغانی در هرات بپردازد، اما از نظر یک کارشناس فرهنگی افغانستان، دارای نگاهی یکبعدی بوده که ممکن است تصویر کاملی از جامعه ارائه نکند. این نمایشگاه در بستر یک رویداد فرهنگی مهم با هدف تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور برگزار شده است.
با یادگیری، درهای آینده را به روی خود باز کن!
چه کسی نمایشگاه را تحلیل کرد؟
نمایشگاه عکس “سفرنامه هرات” اثر حامد خالقی را “دانش”، یکی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی افغانستان تحلیل کرد [۴].
این تحلیل در پنجمین نشست تخصصی آموزشگاه آزاد سینمایی آگاه فیلم ارائه شد [۲]. دانش در تحلیل خود به این نکته اشاره کرد که عکسها “نگاهی یکبعدی به هرات” دارند و این موضوع ممکن است باعث شود مخاطبان در درک جامعهی افغانی دچار اشتباه شوند [۴]. او همچنین عکاسان ایرانی را با عکاسان اروپایی مقایسه کرد و اظهار داشت که عکاسان اروپایی با تحقیق، مطالعه و شناخت قبلی جامعهی افغانی عکسهایی با ویژگیهای خاص از این کشور تهیه کردهاند [۴].
هرگز از یادگیری دست نکشید.
پلتفرم “سیف دات آی آر” و “آگاه فیلم” چه نقشی در برگزاری این رویداد ایفا میکنند؟
پلتفرم “سیف دات آی آر” و “آگاه فیلم” نقشهای مکمل و مهمی در برگزاری و پوشش رویداد “سفرنامه هرات” ایفا میکنند:
• نقش “آگاه فیلم” (Aagah Film):
◦ برگزارکننده رویداد: “آموزشگاه آزاد سینمایی آگاه فیلم” پنجمین نشست تخصصی خود را با عنوان “گذری بر نمایشگاه عکس سفرنامه هرات” برگزار کرده است.
◦ منبع خبر و محتوا: گزارش خبری مربوط به این مراسم توسط “بخش خبر آگاه فیلم” منتشر شده است. همچنین، نمایشگاه “سفرنامه هرات” به عنوان پنجاه و هشتمین برنامه نمایشگاه عکسی که در سایت آگاه فیلم قرار دارد، توصیف شده است. این نشان میدهد که آگاه فیلم میزبان اصلی محتوای نمایشگاه بوده است.
◦ ناشر محتوا در SAYF.IR: مقاله مربوط به “سفرنامه هرات” توسط “آگاه فیلم” در بلاگ SAYF.IR ارسال شده است. همچنین، بخش “نوشتههای بیشتر از آگاه فیلم” نشان میدهد که آگاه فیلم یک منبع محتوایی برای پلتفرم SAYF.IR است.
◦ دبیر: ملیحه خاکنه به عنوان دبیر “آگاه فیلم” معرفی شده است.
• نقش “سایف دات آی آر” (SAYF.IR):
◦ پلتفرم میزبان: وبلاگ SAYF.IR میزبان گزارش “سفرنامه هرات” است که در مسیر “SAYF.IR > بلاگ > اخبار و گزارش خبری” قرار دارد. این نشان میدهد که SAYF.IR بهعنوان پلتفرمی برای انتشار و دسترسی به اطلاعات مربوط به این رویداد عمل میکند.
◦ مالکیت و مدیریت: تمامی حقوق معنوی و مادی “سایف دات آی آر” متعلق به “مجید سیف العلمایی” است که مدیر مسئول این پلتفرم نیز میباشد. این پلتفرم خود را بهعنوان “مربی و مشاور فیلمسازی” معرفی میکند.
◦ ارائه محتوای تکمیلی: SAYF.IR همچنین دورهها و محصولات آموزشی آنلاین متنوعی در زمینههایی مانند فیلمسازی، فیلمنامهنویسی، عکاسی و فن تدریس ارائه میدهد. این پلتفرم محتواهایی از جمله “مدرسه فیلمسازی” را نیز شامل میشود که میتواند با فعالیتهای “آگاه فیلم” همراستا باشد.
◦ بهروزرسانی محتوا: صفحه “سفرنامه هرات” در SAYF.IR در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ (برابر با ۲ اوت ۲۰۲۵) بهروزرسانی شده است.
به طور خلاصه، “آگاه فیلم” سازماندهنده اصلی و ارائهدهنده محتوای نمایشگاه و نشست تخصصی “سفرنامه هرات” بوده است، در حالی که “سایف دات آی آر” به عنوان پلتفرم و میزبان آنلاین برای انتشار اخبار، گزارشها و اطلاعات مربوط به این رویداد عمل کرده است. به نظر میرسد ارتباط نزدیکی بین این دو نهاد وجود دارد، از جمله انتشار محتوای آگاه فیلم بر روی وبلاگ SAYF.IR و نقش “مجید سیفالعلمایی” که مدیر مسئول و مالک SAYF.IR است و در مطالب آگاه فیلم نیز نام او آورده شده است.
نگرش در حکم همهچیز است!

گذری بر نمایشگاه عکس سفرنامه هرات / حامد خالقی ۲۰ اسفند ۱۳۸۴
«مدت 18:36»هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
حدود 35 ساعت
9,900,000 تومان
پستهای مرتبط

28 شهریور 1404

27 شهریور 1404

26 شهریور 1404

25 شهریور 1404

23 شهریور 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.