جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > AI > واکاوی فیلم سینمایی »جرمیا جانسون»

واکاوی فیلم سینمایی »جرمیا جانسون»

16 مهر 1404
ارسال شده توسط مجید
AI، دمو، فیلم‌شناخت
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
انتشار 16 مهر 1404
بروزرسانی 19 مهر 1404

سینما آموختنی است!

واکاوی فیلم سینمایی »جرمیا جانسون»

این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!

درسگفتار سینمایی: واکاوی فیلم «جرمیا جانسون» (Jeremiah Johnson) به کارگردانی «سیدنی پولاک» محصول 1972 امریکا، به روایتِ مجید سیف‌الْعُلَمایی “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاهْ فیلم) که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تعلیم سینما، فیلم‌نامه‌نویسی، فیلم‌سازی و تولید محتوای آموزشی و هنری دارد. 

تحلیل فیلم “جرمیا جانسون” (Jeremiah Johnson) یکی از آن لذت‌های ناب برای یک منتقد سینماست. این فیلم نه یک وسترن متعارف، بلکه یک شعر سینمایی غمگین و تأمل‌برانگیز درباره اسطوره، طبیعت و هزینهٔ انزوا است.

به‌عنوان یک منتقد، نظر خود را در چند بخش ارائه می‌دهم:

تحلیل کلی فیلم “جرمیا جانسون” (۱۹۷۲)

خلاصه بدون اسپویل: فیلم داستان سرباز کهنه‌جنگی به نام جرمیا جانسون (رابرت ردفورد) است که از جامعهٔ شهری و جنگ فرار می‌کند تا در کوه‌های وحشی و بکر “راکی” در اواسط قرن نوزدهم به عنوان یک تله‌گذار (شکارچی پوست) زندگی جدیدی را آغاز کند. این سفر، تبدیل شدن او از یک تازه‌کار به یک افسانهٔ زندهٔ کوهستان است؛ افسانه‌ای که با تراژدی عمیقی گره خورده است.

 

نقاط قوت و تحلیل عناصر فیلم‌سازی:

 

۱. کارگردانی استادانه سیدنی پولاک:

پولاک – اینجا – یک وسترن ضدقهرمانی (Revisionist Western) می‌سازد. به‌جای نبردهای پرهیاهو، بر سکوت، فضا و روانشناسی شخصیت تأکید دارد. فیلم‌برداری گسترده و لانگ‌شات‌های بی‌پایان از کوهستان، برتری و بی‌رحمی طبیعت را در مقابل کوچکی انسان نشان می‌دهد. ریتم فیلم عمداً آرام و تأملی است و مخاطب را کاملاً در دنیای تنهایی و سخت جانسون غرق می‌کند.

۲. بازی نمادین رابرت ردفورد:

این یکی از بهترین و عمیق‌ترین performances ردفورد در طول حرفه‌اش است.او بیشتر فیلم را در سکوت و تنها با بیان چهره‌اش بازی می‌کند. نگاه‌های او که از کنجکاوی و حیرت به سمت خستگی، درد و خشم متمدنانه تغییر می‌کند، داستان را روایت می‌کند. او یک قهرمان سنتی نیست؛ او یک بازمانده است که به دلیل انتخاب‌ها و غرورش، به تدریج با اسطوره‌ای که برایش ساخته می‌شود، خرد می‌شود.

۳. فیلم‌نامه و درونمایه‌های عمیق:

فیلم به چند موضوع کلیدی می‌پردازد:

· انسان در مقابل طبیعت: نه به عنوان یک نبرد برای پیروزی، بلکه به عنوان یک تلاش برای هماهنگی. طبیعت در نهایت پیروز می‌شود.

· هزینهٔ انزوا: جانسون به‌دنبال آزادی مطلق است، اما این آزادی با قیمت از دست دادن ارتباطات انسانی و مواجهه با وحشت‌های تنهایی به دست می‌آید.

· ساخت اسطوره: چگونه یک مرد عادی به یک افسانه تبدیل می‌شود؟ فیلم نشان می‌دهد که افسانه‌ها اغلب بر پایه‌ی سوءتفاهم، اغراق و تراژدی ساخته می‌شوند و بار سنگینی بر دوش فرد اسطوره می‌گذارند.

· برخورد تمدن‌ها: تعامل جانسون با بومیان (سرخپوستان) سیاه‌وسفید نیست. یک لحظه اشتباه و بی‌احترامی ناخواسته (ماجرای خاکسپاری در “زمین تابو”) جنگی خونین را به راه می‌اندازد که هستهٔ تراژیک فیلم است.

۴. سینماتوگرافی خیره‌کننده:

تصاویر گرفته‌شده توسط داریوش خنجی (Darius Khondji) در یوتا و کلرادو، خود یک شخصیت اصلی در فیلم هستند. فیلم‌برداری، زیبایی خالص، خطر و عظمت غیرقابل انکار طبیعت را به تصویر می‌کشد. این طبیعت هم منبع زندگی جانسون است و هم قبرستان آرزوهایش.

۵. بازیگران مکمل:

· ویل گیر در نقش “دلی گب” (Bear Claw)، تله‌گذار کهنه‌کاری که به نوعی مرشد جانسون می‌شود، عالی است. او نماد نسل قدیم کوهستان‌نشینان است که با قوانین طبیعت سازگار شده‌اند.

· استفان جی. فرانک در نقش “کالب”، پسر لالی که جانسون سرپرستی او را بر عهده می‌گیرد، لحظات‌های احساسی فیلم را بدون اغراق ارائه می‌دهد.

نقاط ضعف (از نگاه برخی منتقدان):

· سرعت آرام: برای تماشاگرانی که به دنActionResult وسترن‌های پرحادثه و کلاسیک هستند، ریتم deliberate و کند فیلم ممکن است خسته‌کننده باشد.

· تاریخچهٔ تاریخی: فیلم بر اساس شخصیت‌های فولکلور ساخته شده و ادعای دقت تاریخی کامل ندارد. این برای برخی ممکن است یک نقطه ضعف باشد، اما در واقع هدف فیلم بازگویی تاریخ نیست، بلکه بازگویی یک افسانه است.

· ابهام در پایان: پایان فیلم می‌تواند مبهم تفسیر شود. آیا جانسون تسلیم می‌شود؟ یا به اسطوره‌ای که برایش ساخته‌اند تبدیل می‌شود؟ این ابهام عمدی است اما ممکن است برای همه رضایت‌بخش نباشد.

جمع‌بندی نهایی:

“جرمیا جانسون” یک شاهکار سینمایی است. این فیلم یک وسترن نیست که فقط تماشا کنید؛ فیلمی است که آن را تجربه می‌کنید. این اثر، مدیتیشنی سینمایی دربارهٔ تنهایی، طبیعت و بار سنگین تبدیل شدن به یک افسانه است.

سیدنی پولاک و رابرت ردفورد با همکاری یکدیگر، فیلمی خلق کرده‌اند که فراتر از ژانر خود می‌ایستد. این فیلم یک پرترهٔ روانشناختی عمیق و یک شعر تصویری زیبا و غمگین است. اگر به سینمایی contemplative (تأملی)، اجرای زیرکانه و داستان‌پردازی مبتنی بر شخصیت علاقه دارید، “جرمیا جانسون” یک تجربهٔ ضروری و به یاد ماندنی است.

 

امتیاز منتقد: ۴.۵ از ۵ ستاره.

فیلم‌خانه «شاهکارهای سینمایی» Cinematic masterpiece's

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

شاهکارهای سینمایی
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

فیلم‌خانه «شاهکارهای سینمایی» Cinematic masterpiece's

مدن 11:51»

Jeremiah Johnson, تحلیل, تحلیل فیلم, جرمیا جانسون, خلاقیت, داستان, رابرت ردفورد, زندگی, سیدنی پولاک, سینما, سینمای امریکا, سینمای وسترن, فیلم, مجید سیف العلمایی, وسترن

محصولات و دوره‌های آموزشی آنلاین:
تأویل فیلم، روی خط

ترم آموزش آنلاین «معرفی و تأویل فیلم، روی خط»

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
حدود 35 ساعت
9,900,000 تومان
مدرسه هنرپیشگی

مدرسه هنرپیشگی

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
مجید سیف‌العلمایی
حدود 75 دقیقه
8,900,000 تومان
اردوی نویسندگی

اردوی نویسندگی

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
فعلا 300 دقیقه
8,900,000 تومان
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
برچسب ها: Jeremiah Johnsonتحلیلتحلیل فیلمجرمیا جانسونخلاقیتداستانرابرت ردفوردزندگیسیدنی پولاکسینماسینمای امریکاسینمای وسترنفیلممجید سیف العلماییوسترن
درباره مجید

"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.

نوشته‌های بیشتر از مجید
قبلی خرد راهبری خود و دیگران
بعدی «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی»

پست‌های مرتبط

مربی و مشاور موثر شو

19 مهر 1404

روش تدریس به شیوۀ ارسطویی

مجید
ادامه مطلب
شاهکارهای سینمایی

18 مهر 1404

واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en

مجید
ادامه مطلب
مدرسه فیلم‌سازی

17 مهر 1404

«تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی»

مجید
ادامه مطلب
هنر انتخاب

15 مهر 1404

خرد راهبری خود و دیگران

مجید
ادامه مطلب
شاهکارهای سینمایی

14 مهر 1404

واکاوی فیلم سینمایی «سرپیکو»

مجید
ادامه مطلب
آخرین روز 1400 خورشیدی

13 مهر 1404

اقدام کن! Take action.

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »جرمیا جانسون» 16 مهر 1404
  • خرد راهبری خود و دیگران 15 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 19 مهر 1404

واکاوی فیلم سینمایی »جرمیا جانسون»

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

شاهکارهای سینمایی

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::