درسگفتار سینمایی «حفظ راکورد در فیلمسازی»
انتشار 5 دی 1404
بروزرسانی 26 آذر 1404
سینما آموختنی است!
درسگفتار سینمایی «حفظ راکورد در فیلمسازی»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
دکوپاژ: تجزیه و طراحی نماهای فیلم
این برنامه بر مفهوم سینمایی «دکوپاژ» (Découpage) تمرکز دارند و آن را بهعنوان فرآیند تجزیه و شکستن فیلمنامه به واحدهای تصویری کوچکتر یا همان نماها (Shots) تعریف میکنند.
دکوپاژ نه تنها شامل برنامهریزی پیش از تولید توسط کارگردان برای تعیین نوع نما، زاویه دوربین، و حرکتهای دوربین است، بلکه به تغییرات احتمالی در هنگام فیلمبرداری و انتخاب نهایی و ترتیببندی نماها در مرحله تدوین نیز اشاره دارد.
یک بخش کلیدی در این برنامه، تمایز قائل شدن بین دکوپاژ (برنامهریزی برای چگونگی گرفتن نماها) و مونتاژ (ترکیب نهایی نماهای گرفتهشده) است.
همچنین یک مثال عملی، استفاده از نماهای مختلف (از لانگ شات تا کلوزآپ) را برای انتقال تنش عاطفی در یک صحنه دیالوگ نشان میدهد.
هرگز از یادگیری دست نکشید.
۴ راز «دکوپاژ» که نگاه شما به سینما را برای همیشه تغییر میدهد
آیا تا به حال هنگام تماشای یک فیلم، بدون آنکه دلیلش را بدانید، غرق در تنش، هیجان یا اندوه شدهاید؟ آیا هرگز از خود پرسیدهاید کارگردانان از چه زبان نامرئی برای هدایت احساسات ما استفاده میکنند؟ پاسخ در مفهومی به نام «دکوپاژ» نهفته است؛ معمار پنهان جادوی سینما که در این مقاله، برخی از شگفتانگیزترین رازهای آن را فاش میکنیم.
۱. کارگردان به مثابه معمار: فیلمها قبل از فیلمبرداری ساخته میشوند.
۲. یک کجی ساده، یک دنیای آشوب: قدرت روانشناختی «نمای بادامی».
۳. کالبدشکافی یک صحنه: چگونه یک گفتگوی ساده به اوج تنش میرسد؟
۴. دکوپاژ مونتاژ نیست: تفاوت کلیدی که همه باید بدانند.
نگرش در حکم همهچیز است!
درسگفتار سینمایی «دکوپاژ» بخش اول
«مدت 06:15»دکوپاژ، دستور زبان نامرئی سینماست؛ ساختاری که به فیلم قدرت، ریتم و معنا میبخشد. این همان ابزاری است که به کارگردان اجازه میدهد تا داستانی را نه فقط روایت، بلکه آن را در ذهن و قلب تماشاگر حک کند. دفعه بعد که فیلمی را تماشا میکنید، سعی کنید نقشه کارگردان را پیدا کنید. او چه انتخابهایی میکند تا چشم و احساسات شما را هدایت کند؟
توضیح جامع اصطلاح «دکوپاژ» (Découpage) به شرح زیر است:
تعریف پایه
دکوپاژ، در بنیادیترین معنای خود، به فرآیند تجزیه و شکستن فیلمنامه به واحدهای تصویری کوچکتر (نماها/پلانها) توسط کارگردان، پیش از شروع فیلمبرداری اطلاق میشود.
این کار، نقشهای فنی و هنری برای چگونگی فیلمبرداری هر صحنه ایجاد میکند.
فیلمساز امروز، یادگیرنده مادامالعمر است.
مثال عملی:
صحنه: گفتوگوی تنشبرانگیز بین دو شخصیت (الف و ب) پشت میز یک کافه.
یک دکوپاژ کلاسیک برای این صحنه میتواند به این شکل باشد:
نمای ۱ (لانگ شات): دو شخصیت را پشت میز، در محیط کافه نشان میدهد. (ایجاد موقعیت و فضاسازی)
نمای ۲ (مدیوم شات از زاویه پشت شانه الف): تمرکز روی چهره ب در حین شنیدن اتهام. (شروع تمرکز بر واکنش)
نمای ۳ (کلوزآپ بر چهره الف): او در حال صحبتهای تند است. (احساسات گوینده)
نمای ۴ (کلوزآپ بر دستهای ب): دستهای او فنجان قهوه را فشار میدهد. (نمایش تنش غیرکلامی)
نمای ۵ (مدیوم شات از زاویه پایین/لو-انگل): ب به سرپا میایستد. (القای قدرت یا تصمیم ناگهانی)
نمای ۶ (نمای نقطهنظر/POV از نگاه الف): ب از بالا به او نگاه میکند و صحنه را ترک میکند. (همذاتپنداری بیننده با الف)
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
آکادِمی مهارتآموزی آنلاین “فرهنگستان سینمایی” برای همه Cinema Academy
«مدت 05:13»
درباره majid.sayf
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از majid.sayfپستهای مرتبط
2 دی 1404
30 آذر 1404
29 آذر 1404

دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.