خسرو سینایی
با “خسرو سینایی”
خسرو سینایی (زادهٔ ۹ دی ۱۳۱۹ در ساری) کارگردان و فیلمنامهنویس
فراگیری معماری و موسیقی در وین و همان جا سینما تحصیل می کند. ۱۳۴۶ به ایران باز می گردد.
آثار مستندی آفرید که محور اساسی آنها انسان و مسائل اوست.
دشواری در تهیه ى فیلم هایی با مضامین سیاسی اجتماعی، زمینه ساز ساختن معدود فیلم هایی با قالبهای انسانی عاطفی می شود. ” آوایی که کهنه می شود”ساخته ى سینایی، […] نمونه ای از این دست فیلم ها هستند. [۱]
«آوایی که عتیقه شد»، «۲۵ سال هنر ایران»، «آن سوی هیاهو»، «پرستش» [۲]، «سردی آهن» [۳]، «توریسم در ایران»، «حاج مصوّرالملکی» [۴]،
سال ۱۳۵۱ به تلویزیون رفت.
«حسین یاوری» [۵] «شرحِحال» [۶]، «بادگیرها» [۷]، «یک سرزمین، یک راه، یک روز» [۸]، «تهران» [۹]، «روزی از پنجاهمین سال بنیانگذاری بانک ملی ایران» [۱۰]، «زن دیروز، زن امروز» [۱۱]،
() مقاله نویسی : از جمله برای فیلم «چشمه» [۱۲]
[] تدریس : دانشکده ى هنرهای دراماتیک، وابسته به وزارت فرهنگ و هنر در دی ماه سال ۱۳۴۲ به ریاست دکتر مهدی فروغ آغاز به کار کرد.
در رشته ى سینمای این دانشکده، خسرو سینایی هم در زمینه های فنی و تئوریک تدریس میکرد.
نکات ذیل قلمی شد تا با آقای سینایی در میان گذارم :
اثر هنری
از انسان است : هنرمند.
درباره ى انسان است : هنر .
برای انسان است : مخاطب .
هنرمند، هنر، مخاطب = انسان
اثرهنری با مخاطب کامل تر می شود.
هنرمند با اثر هنری خود قصد ارتباط دارد.
حیات مستقل اثر هنری.
وقتی راجع به مسئله ای اظهارنظر می کنیم بیش و پیش از آنکه دربارهى قضیهى مطروحه بگوییم ، خود را بیان می کنیم.
آیا در اشتباه نیستند، چه آنهایی که صورت مسئله را پاک می کنند. چه آنهایی که مایلند هر مسئله را یک بار برای همیشه حل کنند؟
سخن کنفوسیوس
روش – ارزش
تجلیل – تحلیل
پیدا – پنهان / سطح – بطن / سادگی – پیچیدگی / ظاهر – باطن /
چه ما بخواهیم ، چه نخواهیم آثارهنری – مخصوصاً سینما – نوعی تمثیل درشان وجود دارند. البته فرمالیسم جداست .
شناخت – تفکیک مباحث ( طبقه بندی کردن )
آیا می شود برای انواع هنر ارزش گذاری کرد؟
مثلاً فلان هنر برتر از همه است ؟
پاره ای از اینها را به آقای سینایی ، در دفتر سینمای جوان ، گفتم و بعضی را اصلاً ، به سبب ذیق وقت ، مطرح نکردم . ۳۰/۵/۷۷
[۱]- تاریخ سینمای ایران: ص۲۶۷
[۲]- ۱۳۴۹- ۳۵ میلیمتری – رنگی – ۴ دقیقه [ایضاً ص۲۷۹] پرستش، به معرفی مسجد شاه اصفهان پرداخته است.
[۳]- ۳۵ میلیمتری – سیاه و سفید- ۲۰ دقیقه [ایضاً ص۲۸۴] / محمّد نصیری /
[۴]- ۱۳۵۰ – ۳۵ میلیمتری – تهیهى شده در وزارت فرهنگ و هنر
[۵]- نی زن کور و ایرانی
[۶]- ۱۳۴۸ [ایضاً ص۲۸۵] با سرمایهى شخصی و با استفاده از مجسمههای ژازه طباطبائی
[۷]- ۱۶ میلیمتری – ۴۰ دقیقه
[۸]- ۳۵ میلی متری – رنگی – ۲۴ دقیقه
[۹]- ۱۶ میلیمتری – رنگی – ۸۰ دقیقه
[۱۰]- ۱۶ میلیمتری – رنگی – ۴۳ دقیقه
[۱۱]- ۱۶ میلیمتری – رنگی – ۳۰ دقیقه
[۱۲]- آربی آوانسیان
۱۳۷۷/۰۵/۳۰
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.