واکاوی فیلم «کوایدان»
رکورد 3 آذر 1404
بروزرسانی 1 آذر 1404
سینما آموختنی است.
واکاوی فیلم «کوایدان»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
کوایدان
Kwaidan
سال تولید : ۱۹۶۴
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : شیگرو واکاتسوکی
کارگردان : ماساکی کوبایاشی
فیلمنامهنویس : یوکو میزوکوی، برمبنای داستانهائی نوشته لافکادیو هیرن
فیلمبردار : یوشیو میاجیما
آهنگساز : تورو تاکه میتسو
هنرپیشگان : (سیاه مو) رنتارو میکونی، میچیو آراتاما، میساکو واتانابه، (هوئیچی بیگوش) کاتسوئو ناکامورا، گانجیرو و ناکامورا، تاکاشی شیمورا، جویچی هایاشی، تتسورو تامبا، میکونی، (یک فنجان چای) گانمون ناکامورا، نوبورو ناکایا، (زن برفی) کیکو کیشی، تاتسویا ناکادائی و ماریکو اواکادا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۶۴ دقیقه.
نگرش در حکم همهچیز است!
واکاوی و تحلیل جامع فیلم کوایدان
این برنامه یک نقد و تحلیل جامع سینمایی درباره فیلم ژاپنی «کوایدان» (Kwaidan) محصول سال ۱۹۶۴ ارائه میدهد.
مجید سیفالعلمایی “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاه فیلم)
این فیلم را شاهکاری هنری در ژانر فانتزی و وحشت معرفی کرده و به بررسی عوامل تولید آن از جمله کارگردانی ماساکی کوبایاشی، فیلمبرداری یوشیو میاجیما و موسیقی تورو تاکهمیتسو میپردازد.
هسته اصلی فیلم، اقتباسی از چهار داستان فولکلوریک ژاپنی نوشته لافکادیو هرن است که شامل اپیزودهایی چون «زن برفی» و «هوئیچی بیگوش» میشود؛ منتقد بهطور ویژه بر نقاط قوتی چون استفاده اکسپرسیونیستی از رنگ، طراحی صدای نوآورانه و ساختار اپیزودیک تأکید میکند.
در نهایت، این تحلیل فیلم «کوایدان» را نه یک فیلم ترسناک معمولی، بلکه یک سمفونی بصری از افسانه و تفکرات متافیزیکی دانسته و به آن امتیاز بالایی میدهد.
هرگز از یادگیری دست نکشید.
بررسی کلی و جایگاه سینمایی
“کوایدان” که نام آن به معنی “داستانهای شبح” است، اقتباسی است از نوشتههای لافکادیو هرن (Lafcadio Hearn)، نویسندهی ایرلندی-یونانی که اواخر قرن نوزدهم به ژاپن رفت و به جمعآوری و ترجمهی افسانههای فولکلوریک ژاپنی پرداخت. کارگردان نابغه، ماساکی کوبایاشی، این ماده خام را نه برای ایجاد ترسی ارزان و لحظهای، بلکه برای خلق یک کابوس شاعرانه و زیباشناسیشده به کار میگیرد. این فیلم یک “اُمانیاما” (تکنیک نقاشی ژاپنی) سینمایی است.
تحلیل بخشهای مختلف فیلم
فیلم از چهار اپیزود مجزا تشکیل شده است:
1. “موی سیاه” (Black Hair):
· تحلیل: این اپیزود یک تراژدی روانشناختی و داستانی از عشق، پشیمانی و نفرین است. فضاسازی آن بسیار کلاسیک و متکی بر سکوت، نورپردازی چیرهدستانه و طراحی صدا است. ترس در این بخش از هیبت یک حضور نامرئی و سنگینی بار گناه ناشی میشود. بازی میساکو واتانابه در نقش زن رها شده، با آن نگاه خالی و غمانگیز، بهیادماندنی است. پایان این اپیزود یکی از فراموشنشدنیترین صحنههای سینمای وحشت است.
2. “زن برفی” (The Woman of the Snow):
· تحلیل: از نظر زیباییشناسانه، مسحورکنندهترین اپیزود فیلم است. صحنهی طوفان برف با آن آسمان بنفش و یخزده، یک نقاشی متحرک است. این داستان به مبحث “قول و راز” میپردازد. بازی کیکو کیشی در نقش “یوکی اونّا” (زن برفی) ترکیبی دلربا و مرگبار از لطافت و وحشت است. موسیقی تورو تاکهمیتسو در این بخش با استفاده از صداهای طبیعی مانند باد، به فضاسازی رویایی و هراسانگیز کمک شایانی میکند.
3. “هوئیچی بیگوش” (Hoichi the Earless):
· تحلیل: این طولانیترین و از نظر دراماتیک، پیچیدهترین اپیزود فیلم است. کوبایاشی در این بخش تمامی شکوه بصری سینماسکوپ خود را به نمایش میگذارد. صحنهی نبرد دریایی “داننو اورا” که بر بدن هوئیچی خالکوبی شده، یک سکانس رویایی و کاملاً تئاتری است که تاریخ را به افسانه تبدیل میکند. استفاده از رنگهای قرمز و طلایی در صحنهی دربار ارواح شگون (Heike) حیرتانگیز است. این اپیزود تمهای عمیقی مانند وفاداری، هنر و تقابل دنیای زندگان و مردگان را بررسی میکند.
4. “در یک فنجان چای” (In a Cup of Tea):
· تحلیل: این بخش کوتاهترین و از نظر روایی، تجربیترین اپیزود است. داستانی درون یک داستان که مرز بین واقعیت و خیال را مخدوش میکند. پایان باز و سوررئال آن، مخاطب را به تفکر وامیدارد و حس ناامنی و بیثباتی وجودی را القا میکند.
نقاط قوت برجسته
· کارگردانی ماساکی کوبایاشی: کوبایاشی که پیشتر با آثار ضدجنگ خود مانند “شرایط بشری” شناخته میشد، در “کوایدان” تسلط کامل خود بر ترکیببندی تصویر و ریتم را نشان میدهد. هر نما مانند یک تابلو طراحی شده است.
· فیلمبرداری یوشیو میاجیما: فیلمبرداری این اثر یک شاهکار مطلق است. استفاده از رنگهای غیرطبیعی و اکسپرسیونیستی (آسمان نارنجی، جنگل بنفش، برف آبی) نه برای واقعنمایی، بلکه برای بیان حالات درونی و فضای فراطبیعی داستانها است. هر اپیزود پالت رنگی منحصربهفرد خود را دارد.
· موسیقی تورو تاکهمیتسو: موسیقی فیلم بیشتر یک “طراحی صدا” است تا یک ملودی سنتی. تاکهمیتسو از سازهای الکترونیک، صداهای انتزاعی و سکوت بهعنوان ابزاری برای ایجاد اضطراب و شکوه استفاده میکند. نتیجه کاملاً نوآورانه و تاثیرگذار است.
· طراحی صحنه و لباس: فیلم کاملاً در استودیو و با دکورهای نقاشیشده فیلمبرداری شده که بر کیفیت رویایی و تئاتری آن میافزاید. لباسها، بهویژه در اپیزود “هوئیچی”، بسیار مجلل و نمادین هستند.
جمعبندی نهایی
“کوایدان” یک فیلم ترسناک به معنای متعارف کلمه نیست؛ بلکه یک سمفونی بصری از افسانه، اشباح و تفکرات متافیزیک است. ترس آن از جنس ترس از ناشناختهها، نفرینهای کهن و پشیمانیهای جاودان است، نه از جنس جهش ناگهانی یک هیولا.
این فیلم تاج گمشدهی سینمای ژاپن است که تأثیر عمیقی بر سینماگران سراسر جهان (از جمله بر کارگردانانی مانند گیرمو دل تورو) گذاشته است. اگر به دنبال یک اثر سینمایی کامل هستید که در آن فرم و محتیا در نهایت تعادل قرار دارند، “کوایدان” یک انتخاب بینظیر است. تماشای آن نه فقط یک سرگرمی، بلکه یک سفر به قلب زیبایی و هراس اساطیر ژاپنی است.
امتیاز از نگاه این منتقد: ۱۰/۹.۵
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
فیلمخانه «شاهکارهای سینمایی» Cinematic masterpiece's
«مدت 10:18»درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط
1 آذر 1404
29 آبان 1404
28 آبان 1404
27 آبان 1404
26 آبان 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.