جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > منصور واحدی: “راننده تاکسی” اجتماع و آدم‌های آن

منصور واحدی: “راننده تاکسی” اجتماع و آدم‌های آن

۱۵ آذر ۱۳۸۵
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر، کانون تحلیل‌گران سینما

منصور واحدینکاتی چند درباره‌ی راننده‌ی تاکسی ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی

۱- مارتین اسکورسیزی متعلق به نسل فیلم‌سازان دهه‌ی ۱۹۷۰ امریکا می‌باشد، فیلم‌سازانی که با ظهورشان تحولی در سینما به‌وجود آوردند.

۲- کارنامه‌ی مارتین اسکورسیزی فراز و نشیب‌های فراوان دارد، گاهی درخشان با آثاری چون راننده‌ی تاکسی، رفقای خوب، گاو خشمگین و … گاه آشفته با آثاری چون نیویورک- نیویورک، آلیس دیگر این‌جا زندگی نمی‌کند، خلبان و ….

۳- موقعیت اسکورسیزی به‌خاطر این است که مستقل مانده است و رقابتی برای به‌دست آوردن جایزه‌ی اسکار نکرده است، اگرچه پنج بار کاندیدای آن گردیده است مثل آلفرد هیچکاک.

۴- اسکورسیزی با فیلم‌هایش نشان داده کارگردانی است جستجوگر، کاردان و سعی می‌کند آن‌چه از سینما آموخته است به‌طور متمایز بیان کند.

۵- اکثر فیلم‌های اسکورسیزی در درجه‌بندی سینمای امریکا درجه‌ی R را دادند و این به‌دلیل خشونت موجود در فیلم‌هایش می‌باشد که خود، خشونت ناب نام گذاشته است.

۶- عده‌ای از منتقدان اسکورسیزی را فیلم‌سازی قصه‌گو می‌دانند با ضد قهرمان‌هایی خارج از عرف.

فیلم‌های اسکورسیزی اکثرا بر محور قهرمانان خودشیفته بنا شده که در انزوا و رویای برتری‌جویی بر دیگران به‌سر می‌برند و نیرو‌های سرکوب‌کننده در مقابل آن‌ها است و شکست آن‌ها از پیش معلوم است.

۷- تراویس بیکل (رابرت دنیرو) قهرمان فیلم راننده تاکسی، شخصیتی است بیمار اما نه کاملا روانی، بریده از اجتماع،‌ معترض به مسائل جامعه که سعی دارد افکارش را به مرحله‌ی عمل برساند، بدون آن‌که توانائیش را داشته باشد.

۸- نگاه تراویس بیکل به اجتماع و آدم‌های آن از دید یک راننده تاکسی است و آدم‌هایی که در لحظاتی با قهرمان فیلم هستند و بر او تاثیر می‌گذارند.

۹- تراویس بیکل با تاکسی به همه‌ی نقاط شهر سرک می‌کشد، به محله‌های پست و خشن می‌رود که تقویت‌کننده‌ی روحیه و نفرتش هستند.

کانون تحلیل‌گران سینما
۱۰-تمام محله‌هایی که تراویس بیکل، در سفری ادیسه‌وار، شبانه در نیویورک طی می‌کند، مکان‌هایی مملو از فساد و تباهی هستند که موجی از نفرت را در او به‌وجود می‌آورند و باعث می‌شوند تا مبارزه بر علیه آن‌ها را شروع کند.

۱۱- نگاه اسکورسیزی در راننده تاکسی و بعضی از آثارش از دیدگاهی فمنیستی سرچشمه می‌گیرد و ضدیت با ساختار مردسالارانه جامعه است که باعث انحطاط و فحشای زنان می‌گردد.

۱۲- علاوه بر نقش‌آفرینی بی‌نقص رابرت دنیرو در نقش راننده تاکسی از نکات مثبت دیگر فیلم می‌توان از فیلم‌برداری و موسیقی آن ساخته‌ی برنارد هرمن نام برد.

۱۳- لازم به یادآوری است، برنارد هرمن یکی از بزرگ‌ترین آهنگ‌سازان متن فیلم است که به‌شدت مورد علاقه‌ی آلفرد هیچکاک بود و برای بسیاری از آثار ارزنده‌ی استاد موسیقی فیلم ساخت بیمار روانی ، سرگیجه و … . برنارد هرمن بعد از ساختن آهنگ فیلم راننده تاکسی از دنیا رفت.

۱۴- بی‌تردید در فیلم راننده تاکسی، بدون موسیقی برنارد هرمن فضای تلخ و سیاه فیلم از دست می‌رود.

۱۵- فیلم راننده تاکسی در دوره‌ی بیست و نهم فستیوال کن برنده‌ی جایزه‌ی نخل طلا گردید.

تاریخ ارسال: ۱۵ آذر ماه ۱۳۸۵

برچسب ها: منصور واحدی: "راننده تاکسی" اجتماع و آدم‌های آن۸۵/۰۹/۱۵
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی آکواریوم : قصه‌ی یک خطی
بعدی اجتماع و آدم های آن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی «نقدنویسی» ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • شیوه بازیگری مقابل دوربین فیلم‌برداری بدون تماشاچی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • صنعت سینما ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «سینما در کرونا» ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 15 آذر 1385

منصور واحدی: “راننده تاکسی” اجتماع و آدم‌های آن

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::