«روش تدریس به شیوۀ سقراط»
انتشار 8 مهر 1404
بروزرسانی 17 مهر 1404
سینما آموختنی است!
«روش تدریس به شیوۀ سقراط»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
روش تدریس به شیوۀ سقراطی (Socratic Method)
اصول کلیدی
هدف: کشف و ساخت دانش از طریق طرح پرسشهای هوشمندانه، نه صرفاً ارائه پاسخ.
روش: پرسشهای باز، چالش مفروضات، هدایت متدافرس به سوی نتیجه از طریق تفکر خود یادگیرنده.
فرایند:
سوالی باز یا مسئلهای کوچک مطرح میشود.
دانشآموزان به پاسخ میرسند یا فرضیهای ارائه میکنند.
معلم بهجای پاسخ مستقیم، به سؤالات پیلانی برای تبیین و اصلاح استنتاج کمک میکند.
در پایان، نتیجه یا «راهنمایی» درباره درستی یا نقص استنتاج ارائه میشود.
مزایا
پرورش تفکر نقاد و توان پاسخدهی به تبیینهای خودی.
افزایش مشارکت فعال یادگیرنده.
توسعه توان استدلال و دفاع از یک موضع.
چالشها/ملاحظات
ممکن است برای برخی دانشآموزان ناامیدکننده باشد وقتی به پاسخ مستقیم نمیرسند.
نیاز به مهارت بالای پرسشگری، مدیریت فضا و زمان کلاس.
گاه لازم است قواعد پاسخگویی و حد و مرز پرسشها روشن باشد تا به بینظمی منجر نشود.
نمونه سؤالات و ساختار جلسه
سؤال اولیه: «فکر کن چرا …؟» یا «چه دلیلی وجود دارد که …؟»
پرسشهای پیوسته برای ارزیابی پيشفرضها، شواهد و نتیجهگیری.
پایان جلسه: بازخورد روی استدلالها و روشن کردن موارد نادرست یا ناقص.
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

19 مهر 1404

18 مهر 1404

17 مهر 1404

16 مهر 1404

15 مهر 1404

14 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.