«روش تدریس به شیوه سقراط»
انتشار 8 مهر 1404
بروزرسانی 26 مهر 1404
سینما آموختنی است!
«روش تدریس به شیوه سقراط»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
روش تدریس به شیوۀ سقراطی (Socratic Method)
اصول کلیدی
هدف: کشف و ساخت دانش از طریق طرح پرسشهای هوشمندانه، نه صرفاً ارائه پاسخ.
روش: پرسشهای باز، چالش مفروضات، هدایت متدافرس به سوی نتیجه از طریق تفکر خود یادگیرنده.
فرایند:
سوالی باز یا مسئلهای کوچک مطرح میشود.
دانشآموزان به پاسخ میرسند یا فرضیهای ارائه میکنند.
معلم بهجای پاسخ مستقیم، به سؤالات پیلانی برای تبیین و اصلاح استنتاج کمک میکند.
در پایان، نتیجه یا «راهنمایی» درباره درستی یا نقص استنتاج ارائه میشود.
مزایا
پرورش تفکر نقاد و توان پاسخدهی به تبیینهای خودی.
افزایش مشارکت فعال یادگیرنده.
توسعه توان استدلال و دفاع از یک موضع.
چالشها/ملاحظات
ممکن است برای برخی دانشآموزان ناامیدکننده باشد وقتی به پاسخ مستقیم نمیرسند.
نیاز به مهارت بالای پرسشگری، مدیریت فضا و زمان کلاس.
گاه لازم است قواعد پاسخگویی و حد و مرز پرسشها روشن باشد تا به بینظمی منجر نشود.
نمونه سؤالات و ساختار جلسه
سؤال اولیه: «فکر کن چرا …؟» یا «چه دلیلی وجود دارد که …؟»
پرسشهای پیوسته برای ارزیابی پيشفرضها، شواهد و نتیجهگیری.
پایان جلسه: بازخورد روی استدلالها و روشن کردن موارد نادرست یا ناقص.
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط
4 آذر 1404
3 آذر 1404
1 آذر 1404
30 آبان 1404
29 آبان 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.