جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > جایگاه نقد در عکاسی

جایگاه نقد در عکاسی

18 خرداد 1391
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

جایگاه نقد در عکاسی
ابراهیم بهرامی

عکاسی هنر و پدیده‌ای است که می‌آموزد. اطلاع‌رسانی می‌کند و به مرور و ثبت خاطرات می‌پردازد و امروزه به‌صورت بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان درآمده است. بدون شک هرعکس با هرگونه گرایش و کاربردی دارای یک سری ارزش‌های بصری است. برخی از آن‌ها نکته‌‌هایی را در خود نهفته دارند که تنها می‌توان از طریق مکاشفه دست به رازگشایی‌شان زد و زوایای پنهان آن‌را نمودار ساخت. همه‌ی عکس‌ها با خود نشانه‌هایی دارند حتی ضعیف‌ترین آن‌ها که توسط عکاسان علاقه‌مند و مبتدی تهیه شده‌اند. این عکس‌ها به دلیل این‌که حداقل اطلاعاتی بصری را در خود دارند دارای اهمیت هستند.
هر اثر هنری با مخاطبانش کامل می‌شود و خلق هر اثری بدون داشتن مخاطب معنایی نخواهد داشت.
در پروسه‌ی تولید یک اثر هنری، هنرمند و مخاطب از مؤلفه‌های لازم آن محسوب می‌شوند که در سه‌راس یک مثلث قرار دارند. با حذف هنرمند در حقیقت هیچ اثر هنری تولید نخواهد شد و با کنار گذاشتن مخاطب نیز اثر هنری به تولیدی بی‌مصرف تبدیل شده و خود رو به نابودی خواهد رفت.
تحلیل و نقد عکس پیوند میان اثر، هنرمند و مخاطب را ایجاد می‌کند که موجب رخورداری بیشتر مخاطب از برخی اندیشه‌های ذهنی و پیچیدگی‌های موضوعی عکس‌ها می‌شود. لذا هر حرکتی در جهت درک، ارزشیابی و شناخت بیشتر مخاطب از یک اثر هنری مهم و دارای ارزش است. هرچند بهترین تفسیر و برداشت‌ها را خود تصویر می‌سازد و آن‌ها باید خود سخن بگویند لیکن بررسی و تحلیل جامع در معنی و محتوای عکس‌ها و هم‌چنین بررسی ساختار زیبایی‌شناسی آن‌ها می‌تواند درک و شناخت مخاطب را بیشتر کند. پرداختن به فضای درون عکس‌ها که ممکن است مضامینی واقعی، فراواقعی، شاعرانه، رویاگونه و یا فلسفی داشته باشند از مواردی است که در تجزیه و تحلیل عکس‌ها مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.
معمولا در تحلیل یک عکس علاوه بر پرداختن به محتوای هنری و جنبه‌های فنی و تکنیکی آن می‌توان جنبه‌های کاربردی، تاریخی، روان‌شناختی و اجتماعی آن‌را نیز مورد بررسی قرار داد.
هر چند در نقد و تحلیل عکس‌ها هیچ فرمول و روش خاص و تعریف شده‌ای وجود ندارد و نویسنده هربار با خلاقیت‌ها نوشتاری سعی در بیان متفاوت تحلیل‌های خود دارد. لیکن نمی‌تواند یک سری قواعد مرسوم را نیز نادیده بگیرد. از آن‌جا که درک و دریافت محتوای عکس‌ها تابع دیدن مطالعه و مکاشفه و تجربه است، یک تحلیل‌گر خود باید به دانش آن مجهز باشد.
یک تحلیل‌گر هم در فرم و هم در معنای عکس کاوش می‌کند و جنبه‌های گوناگون ساختاری و محتوای اثر را مورد تحلیل قرار می‌دهد. نویسندگانی که عالمانه و منصفانه به تحلیل، تفسیر و نقد عکس‌ها می‌پردازند. در حقیقت شکاف میان نظریات عکاس و مخاطب را پر می‌کنند. این نکه نیز دارای اهمیت است که هر مخاطبی باتوجه به سواد بصری، دانش و باور شخصی‌اش از لحن بیان و ساختار فرمی و محتوایی عکس‌ها می‌تواند برداشت خاص خودش را داشته باشد و طبیعی است که هرچه مخاطب دارای تجربه، اطلاعات و هم‌چنین رابطه‌ی نزدیکی با عکاسی داشته باشد راحت‌تر می‌تواند با این عکس‌ها به‌عنوان یک شکل هنری ارتباط برقرار کند.
پرداختن به مقوله‌ی نقد و تحلیل عکس می‌تواند مخاطب را از تردید‌ها و سرگردانی برهاند. او انتظار دارد با مطالعه‌ی متون نوشتاری درباره‌ی عکس‌ها افزون بر اطلاعات بصری درون آن‌ها به آگاهی‌های دیگری هم دست یابد و بیان کنایی و پنهان موضوع را به‌صورت شفاف‌تری جست‌وجو نموده و با درک ارزش‌های زیبایی‌شناختی آن به برداشت دلپذیری برسد.
با توجه به این‌که برخی از عکس‌ها می‌تواند در برابر تنوع تفسیرها و تعبیرها قرار گیرد، منتقد یا تحلیل‌گر می‌تواند با پرداختن به این بحث‌ها فضایی قابل درک و علمی از این رسانه ایجاد کند که در کنار آن خلاقیت و استعدادهای نو نیز شناخته شوند.
منتقدان یا کسانی که به جوانب گوناگون یک عکس می‌پردازند باید به این نکته نیز واقف باشند که به همان‌گونه که هر عکس مخاطب خاص خود را دارد. یکی ممکن است ارتباط بیشتری با آن برقرار کند و دیگری ارتباط کمتر، یک نقد و تحلیل هم می‌تواند نظریات متفاوتی را برانگیزاند. شخصی ممکن است ارتباط بیشتری با آن برقرار کند و دیگری ارتباط کمتر، یک نقد و تحلیل هم می‌تواند نظریات متفاوتی را برانگیزاند. شخصی ممکن است با نظر نویسنده موافق و دیگری مخالف باشد و یا برخی دیگر تنها بخش‌هایی از اظهارات و نظریات منتقد را بپذیرند که در این‌جا علمی برخورد کردن. همه جانبه‌گری و منصفانه قضاوت کردن می‌تواند در جذب مخاطب نیز مؤثر باشد و از طرفی ارزش و جایگاه نقد نیز به روشنی مشخص خواهد شد و مخاطبان نیز از آن استقبال خواهند کرد.

برچسب ها: ابراهیم بهرامیتحلیلعکاسعکاسیعکسمنتقدنقدهنر
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی هتل آپارتمان کنعان - مشهد
بعدی عنبران

پست‌های مرتبط

مربی و مشاور موثر شو

19 مهر 1404

روش تدریس به شیوۀ ارسطویی

مجید
ادامه مطلب
مدرسه فیلم‌سازی

17 مهر 1404

«تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی»

مجید
ادامه مطلب
وابستگی سینما به پنج عامل

11 مهر 1404

اقدام و تحول در زندگی

مجید
ادامه مطلب
حرکت دوربین

9 مهر 1404

انگیزه حرکت دوربین

مجید
ادامه مطلب
فیلم سفارشی بساز

8 مهر 1404

«روش تدریس به شیوۀ سقراط»

مجید
ادامه مطلب
فعالان هنری، بهترست بدانید!

7 مهر 1404

فصول در سینما

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • واکاوی فیلم سینمایی «فارست گامپ» 1997 21 مهر 1404
  • خوانشی از جلسه نقد فیلم 20 مهر 1404
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 18 خرداد 1391

جایگاه نقد در عکاسی

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::