دموی معرفی کتاب «شناخت عوامل نمایش»
انتشار 3 اسفند 1403
بروزرسانی 30 مرداد 1404
دموی معرفی کتاب «شناخت عوامل نمایش»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
بسته آموزش تدریجی آنلاین
«کتابشناسی فیلمنامهنویسی»
Bibliography screen writing
ویژۀ اعضای خاص
مشخصات محصول:
بسته آموزش تدریجی آنلاین
تعداد ویدئو: 65 ویدئو
با فرمت: MP4
به مدت: حدود 120 دقیقه
مخاطب: دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان
هدف: از جمله اهداف، کتابشناسی فیلمنامهنویسی: “آشنایی هر چه بیشتر و بهتر با کتابهای سینمایی در شاخۀ «فیلمنامهنویسی» و بهکار بستن و تمرین کردن، تمرین کردن و باز هم تمرین کردن آنهاست.
به روایتِ مجید سیفالعلمایی مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی از “سیف دات آی آر” (دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی)
نوع دسترسی: بلافاصله پس از عضویت و پرداخت شهریه، امکان شرکت و حضور در کلاس فراهم و دسترسی به تمام درسها و محتوای دوره میسر میشود.
نگرش در حکم همهچیز است!
– عنوان کامل: شناخت عوامل نمایش
– نویسنده: ابراهیم مکی
– زمینه انتشار: پژوهشی درباره تئوری و کارکرد عناصر مختلف نمایش (تئاتر)، با تأکید بر تحلیل عوامل سازنده نمایش از منظر بازیگر، کارگردان، متن، فضا، زمان، موسیقی و طراحی صحنه.
– هدف کتاب: ارائه چارچوبی برای فهم چگونگی همکاری عوامل مختلف در خلق یک اثر نمایشی و چگونگی تحلیل آنها در پروژههای پژوهشی و آموزشی.
درجهبندی محتوای کتاب (بهطور معمول در چنین منابعی):
1) مقدمه و مفاهیم پایه
– تعریف نمایش و عناصر تشکیلدهنده آن
– رابطه بین متن نمایشنامه و اجرای زنده
2) متن نمایشنامه (ورودی تحلیل)
– تحلیل ساختار دراماتیک: طرح، کشمکش، اوج، نتیجه
– کارکرد ایما و تلویحات در متن
3) کارگردانی و اجرا
– نقش کارگردان در تصمیمگیریهای روایی و زیباییشناختی
– چگونگی ترجمه متن به صحنه: رویکردهای DIRECTING، ربط با بازیگری، کار با بازیگران
4) بازیگری و اجرای زنده
– اصول بازیگری روی صحنه و تعامل با تماشاگر
– شخصیتپردازی و فیزیک صحنه
5) طراحی صحنه و فضامندی
– lighting، کار با فضا، ترکیب عناصر گرافیکی و صحنهای
6) موسیقی و صوت
– نقش موسیقی، صدا و سکوت در خلق فضای نمایش
7) زمان و فضا در نمایش
– چگونگی استفاده از زمان (فلاشبک، زمانگذاری روایی) و فضا (فضای ملموس vs فضای ذهنی)
8) تئاتر بهعنوان گفتگو با مخاطب
– پیامها، معانی پنهان، و موقعیتهای اخلاقی/ اجتماعی که نمایش به مخاطب میدهد
9) روششناسی تحلیل نمایش
– چگونه یک نمایش را از زوایای مختلف تحلیل کنیم: بازیگری، کارگردانی، فضا، موسیقی، متن، پذیرش تماشاگر
10) نمونهها و مطالعات موردی
– بررسی اجراهای واقعی یا متون نمایشی برای نشان دادن کاربرد نظریات
نکات کلیدی که معمولاً در چنین کتابهایی یافت میشود:
– تعامل میان متن و اجرا: متن فقط پایه است و اجرا میتواند معانی جدید بسازد.
– اهمیت قراردادهای نمایشی: چه چیزهایی بهعنوان “قانون” یا قرارداد با مخاطب پذیرفته میشود (مثلاً پذیرش بازیگری فیزیکی یا کلامی خاص).
– نقش سایر عوامل نمایشی مثل نور، صدا، طراحی لباس و حرکت در خلق معنا و تجربه تماشاگر.
– رویکرد تحلیل چندسطحی: از سطح جزئی (زبان نمایش)، تا سطح کلان (چارچوب تئوریک و هدف اجتماعی).
اگر هدف شما:
– استفاده برای پایاننامه/پروپوزال
– یافتن نسخه یا منابع تکمیلی به زبان فارسی یا انگلیسی
– استخراج نکات برای پژوهش یا پروژه عملی
میتوانم:
– باهم یک طرح پژوهشی مبتنی بر کتاب بسازیم (فرضیات اولیّه، سوال پژوهش، روش تحلیل)
– فهرست منابع جانبی و مقالات مرتبط را پیشنهاد کنم
– نقل قولهای کلیدی یا نماهای مهم از کتاب را استخراج کنم (اگر نسخه دارید و میخواهید با آنها کار کنید)
– نکات مرتبط با مفاهیم نمایش در تئاتر ایران و جهان را مقایسه کنیم
دموی معرفی کتاب «شناخت عوامل نمایش»
"همیشه برای رفتن دیر نیست، فقط باید تصمیم بگیری چه وقتی به رفتن ادامه بدهی یا بسازی دوباره.
«اگر میخواهی موفق شوی، باید از توانی که داری استفاده کنی.»
«کارهای بزرگ از عزم ساده و قدمهای کوچک آغاز میشوند.»
«برای رسیدن به هدف، اولویتبندی کن و انجام بده.»
«هر روز کاری که انجام نمیدهی، به هدفهای تو فاصله میاندازد.»
نسخۀ با کیفیت و کامل ترم آموزش آنلاین «کتابشناسی فیلمنامهنویسی و فیلمسازی» را هماکنون دریافت کنید.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.

دموی معرفی کتاب «شناخت عوامل نمایش»
«مدت 00:51»دموی معرفی کتاب
«شناخت عوامل نمایش»
ابراهیم مکی
«مدت 00:51»
به روایت مجید سیفالعلمایی
مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
از سیف دات آی آر
مهارت آموزی سینما روی خط
(دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی)
رکورد: 3 فروردین ماه 1396
در استودیو
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

19 مهر 1404

19 مهر 1404

18 مهر 1404

17 مهر 1404

16 مهر 1404

15 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.