جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > اگر کلیدهای پیانو بی انتها باشند

اگر کلیدهای پیانو بی انتها باشند

۱۶ تیر ۱۳۸۵
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر، کانون تحلیل‌گران سینما
  • منصور واحدی:

افسانه ۱۹۰۰ ؛ اگر کلیدهای پیانو بی انتها باشند

  • کانون تحلیل گران سینما ۱۴ : آگاه فیلم ۸۵۰۴۱۶

89241337491431585093.gif

۱٫ فیلم “افسانه‌ی ۱۹۰۰” فیلمی است خوش ساخت، زیبا و تأثیرگذار که بیننده را وادار به تفکر می‌کند و برحسب سلیقه و توان خویش می‌تواند برداشت‌های گوناگونی بنماید. از جمله؛ فلسفی، عرفانی، اجتماعی، روان‌شناختی و حتی سیاسی.

۲٫ “افسانه ۱۹۰۰” یا نام دیگر آن “افسانه نوازنده پیانو بر اقیانوس”، فیلمی است پرشور، عمیق و زیبا که مملو از درس‌های سینمایی است که “تورناتوره” با کمک آن‌ها عشق، هنر و فلسفه‌ی زندگی را در هم می‌آمیزد.

۳٫ فیلم، داستانی سمبلیک اما غیرواقعی دارد، گرچه تا حدی تراژیک می‌باشد اما می‌تواند امیدبخش هم باشد و میل به زندگی در هر شرایطی را بیان می‌کند.

۴٫ فیلم می‌تواند به‌نوعی سمبل سرخوردگی انسان اندیشمند قرن معاصر باشد و شاید هم انسان معترض.

۵٫ به‌نوعی فیلم می‌تواند نماد انسان‌هایی باشد که به‌دنبال حقیقت هستند یعنی آن‌چه باید باشد، نه واقعیت یعنی آن‌چه هست، در صحنه‌های پایانی فیلم، ۱۹۰۰ به دوستش ماکس می‌گوید، آن‌چه که او را برای رفتن به خشکی و شهر متوقف کرد، آن‌چه را که دیده بود، نبود، بلکه آن‌چه را که ندیده بود.

۶٫ فیلم تمثیلی از تنهایی بعضی انسان‌هاست که نمی‌توانند خود را با جهان بی‌انتها و مردمان آن وفق دهند.

۷٫ ۱۹۰۰ می‌تواند با ۸۸ کلید کی‌بورد پیانو شاهکارهای بی‌انتها بیافریند و اعتراف می‌کند اگر کلیدهای پیانو بی‌انتها باشند، دیگر نمی‌توان آهنگ ساخت و پیانوزن در جایی اشتباه نشسته است و آن پیانوی خداست.

۸٫ در صحنه‌ای از فیلم ۱۹۰۰ برای دوستش ماکس تمام خصوصیات شهری را به‌نام نیولانزی تعریف می‌کند که موجب تعجب ماکس می‌شود، چون می‌داند ۱۹۰۰ هیچ‌گاه پای در خشکی ننهاده است، اما حرکت‌های مداوم و دایره‌وار دوربین دورنمایی زیبا حرکت ۱۹۰۰ و ماکس با پیانو را نشان می‌دهد، شاید ۱۹۰۰ جسما ساکن باشد اما روح و نوای او به همه‌جا سفر کرده است.

۹٫ سبک فیلم‌سازی “تورناتوره” مختص خودش می‌باشد و در فیلم‌های او مسأله‌ی عشق، دوستی و دلبستگی جایگاه ویژه‌ی خود را دارند. در “سینما پارادیزو”، پسرک عاشق سینماست و در کنار آن دختری را دوست دارد در “مالنا” پسرک ۱۲ ساله‌ای عاشق زنی بزرگ‌تر از خود می‌شود و در “افسانه ۱۹۰۰” قهرمان داستان عاشق موسیقی و دل‌بسته‌ی دختری می‌شود. اما قهرمانان هر سه فیلم در رسیدن به عشق و تمایلات انسانی خویش ناکام می‌مانند.

۱۰٫ فیلم با یک نگاه نوستالژیک ادای دینی دارد نسبت به هنر موسیقی و ارادت خاص کارگردان نسبت به “انیو موریکونه”، دوئل ۱۹۰۰ با نوازنده‌ی سیاهپوست جاز، جزء صحنه‌های زیبا و به‌یاد ماندنی فیلم است، مخصوصا در آخر مسابقه که ۱۹۰۰ سیگاری را با حرارت کی‌بوردهای پیانویش روشن می‌کند.

۱۱٫ در فیلم، ۱۹۰۰ چنان تبحری در موسیقی پیدا می‌کند که حرکات و احساسات آدمیان را به شکل موسیقی می‌بیند، تا آن‌جا که خود زیباترین اثرش را در یک برخورد عاشقانه می‌سازد، درست در نقطه‌ی اوج احساسات آدمی یعنی عشق.

۱۲٫ حرکت‌های مداوم دوربین، جریانی از پویایی و روان شدن را القا می‌کند. تاب‌خوردن گهواره‌ی کودکی ۱۹۰۰ و تاب خوردن تسمه‌ی سنگین کشتی که موجب مرگ “دنی” می‌شود، که بودن و نبودن، از زندگی کردن تا مرگ انسان‌ها را بیان می‌کند.

۱۳٫ گرچه ۱۹۰۰ برای تنهایی خویش دلائلی دارد و دارای فلسفه است اما با توجه به زندگی او می‌توان نوعی ترس را در او مشاهده کرد که ریشه در دوران کودکی او دارد.

۱۴٫ به‌نظر می‌رسد فیلم، ترس از تغییرات را در وجود بعضی انسان‌ها به نمایش می‌گذارد و این‌که چگونه برخی از افراد شهامت غلبه بر این ترس را پیدا می‌کنند و بعضی نمی‌توانند.

۱۵٫ با دیدن فیلم ممکن است برای بعضی بینندگان این سؤال ایجاد شود، آیا ۱۹۰۰ دچار تنش روانی است؟ چرا او از زندگی در شهر و بودن در میان مردمان واهمه دارد؟ آیا این به‌خاطر تنها و پنهان زیستن او در زمان کودکی نمی‌تواند باشد؟ خصوصا آن‌جا که از “دنی” می‌پرسد چه چیزهایی بد است؟ و پاسخ می‌شنود هر چیزی که خارج از کشتی و در خشکی باشد بد است هم‌چنین “دنی” به او می‌گوید: “در خشکی کوسه‌ها زندگی می‌کنند که تو را زنده، زنده می‌خورند.” یا در صحنه‌ای که ۱۹۰۰ به‌دنبال یافتن دخترکی که روی عرشه‌ دیده، تصمیم به ترک کشتی می‌گیرد، آن‌گاه که روی پله‌های کشتی چهره کدر، خشن و غبارآلود شهر را در حالی‌که پرنده‌ای شبیه لاشخور بالای آن در حال پرواز است، را می‌بیند، دچار ترس و دودلی می‌شود و به کشتی برمی‌گردد.

۱۶٫ در فیلم ۱۹۰۰، بدون ریشه است، پدر و مادر او مشخص نیست، نامش در جایی ثبت نشده است و مردم دنیا او را فراموش کرده‌اند، دوست ندارد یادگاری از او بماند و همان‌طور که دوست دارد فنا می‌شود، اما از ثمره‌ی عشق او یک صفحه‌ی ترمیم شده باقی می‌ماند در آن لحظات عاشقانه که نیمه‌ی گمشده‌ی خود را می‌یابد، زیباترین آهنگ‌اش را می‌سازد.

۱۷٫ “تورناتوره” در فیلم “افسانه ۱۹۰۰” به سیاست و مذهب چه با جد و یا طنز تلنگری می‌زند، ازجمله هجوم بی‌رویه‌ی مردم اروپا به امریکا که مصائبی (وجود نوزادان نامشروع) به‌بار می‌آورد و یا در صحنه‌ای که ۱۹۰۰ به ماکس می‌گوید در زمان جنگ هم برای مردم در کشتی پیانو می‌زده است حتی زمانی‌که مردم نمی‌رقصیدند (مصائب جنگ). در صحنه‌ای دیگر به طنز به ماکس می‌گوید:” اسمش در لیست بهشت نیست چون اسمش در جایی ثبت نشده است. تازه اگر در اثر انفجار کشتی دست چپش را از دست بدهد، چون در بهشت دست راست وجود دارد، او با دو دست راست چگونه صلیب بسازد.”

۱۸٫ در نهایت، فیلم دارای صحنه‌ی پایانی بسیار زیباست، ماکس در حالی‌که سازش را فروخته و داستانش را گفته در حال خروج از مغازه است، در همان‌حال مردی دیگر برای فروش سازش و بیان قصه‌ای دیگر وارد مغازه می‌شود.

۱۹٫ فیلم یکی از زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌ها در زمینه‌ی موسیقی است، با موسیقی بسیار زیبا و فوق‌العاده ساخته شده توسط “انیو موریکونه”، در این فیلم “موریکونه” به‌خوبی احساسات و هیجانات بینندگان را تحریک و آن‌ها را وادار به تحسین می‌کند، ضمن این‌که آهنگ پایانی فیلم توسط غول بزرگ موسیقی راک “راجر واترز” ساخته شده است.

۲۰٫ از نکات مثبت فیلم می‌توان به فیلم‌برداری زیبای آن و بازی بازیگران خصوصا “تیم روث” در نقش ۱۹۰۰ اشاره کرد.

والسلام


  • با همکاری: مهندس احسان واحدی، دکتر پیمان واحدی، دکتر یزدان واحدی
  • ارسال: ۸۵/۰۴/۱۶
برچسب ها: آگاه فیلمسینماسینمای جهانفیلمکانون تحلیل گران سینماکلیدمنصور واحدی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی کانون ۱۴ : افسانه ۱۹۰۰
بعدی منطقی که پشت اندیشه فیلم افسانه ۱۹۰۰ است یک منطق شاعرانه است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • از تصمیم تا نتیجه ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «مارتین اسکورسیزی و آثارش» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • سینماگر باید بداند! ۱ خرداد ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیلن ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 16 تیر 1385

اگر کلیدهای پیانو بی انتها باشند

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::