درباره “بهرام بیضایی”
فیلمنامهنویس، کارگردان و تدوینگر.
متولد: ۱۳۱۷ تهران.
همسر مژده شمسایی (چهرهپرداز و بازیگر سینما و تئاتر).
تحصیلات ناتمام دانشگاهی. نگارش دو نمایشنامه در سالهای آخر دبیرستان و نگارش نسخهی اول آرش. نگارش اژدهاک و ورود به دانشکدهی ادبیات و استخدام در ادارهی کل ثبت اسناد و املاک دماوند و سپس انتقال به تهران (۱۳۴۰- ۱۳۳۸). نگارش طرح فیلم کوتاه خوابگرد و فیلمبرداری یک فیلم ۸ میلیمتری چهار دقیقهای سیاه و سفید (۱۳۴۱). انتشار پژوهش نمایش در ایران (۱۳۴۱). نگارش و انتشار تکپردهایهای مترسکها در شب، عروسکها و غروب در دیاری غریب (۱۳۴۱). انتشار سه نمایشنامهی عروسکی برای بازیگران زنده (۱۳۴۲). نگارش نمایشنامهی پهلوان اکبر میمیرد (۱۳۴۲). اجرای غروب در دیاری غریب توسط گروه هنر ملی در تلویزیون ایران (۱۳۴۳). نگارش نمایشنامهی هشتمین سفر سنباد و انتشار پژوهش نمایش در ژاپن/ ترجمهی متنها با همکاری داریوش آشوری و سهراب سپهری (۱۳۴۳). انتقال از ادارهی تئاتر به رادیو (۱۳۴۴). نگارش طرح فیلمنامهی ساختهنشدهی مرد میدان (۱۳۴۴). نگارش و انتشار نمایشنامههای دنیای مطبوعاتی آقای اسراری و سلطان مار (۱۳۴۵). بازگشت به ادارهی برنامههای تئاتر (۱۳۴۵). نخستین تجربهی کارگردانی با نمایش عروسکها در گروه هنر ملی و اجرای آن در تلویزیون ملی ایران (۱۳۴۵). ارایهی دو طرح ناکام میر نوروزی و شمر به تلویزیون (۱۳۴۵). نگارش و کارگردانی تکپردهایهای ضیافت و میراث (۱۳۴۶). نگارش نمایشنامهی چهار صندوق و انتشار اژدهاک (۱۳۴۶). عضویت در کانون نویسندگان ایران (۱۳۴۷). نگارش دیوان بلخ (۱۳۴۷). نگارش نمایشنامهی گمشدگان و کارگردانی نمایش سلطان مار (۱۳۴۸). نگارش نمایشنامهی راه طوفانی فرمان پسر فرمان از میان تاریکی، روایت حقیقت و مرد دانا، دو طرح فیلم بلند شغل و سه شاهد و فیلمنامههای عبارتها و رگبار (۱۳۴۹). نگارش فیلمنامههای سفر، غریبه و مه و طرح اولیهی اشغال (۱۳۵۱). انتقال از ادارهی برنامههای تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار دانشکدهی هنرهای زیبا (۱۳۵۲). نگارش فیلمنامهی کوتاه ساز بر اساس داستانی از نصرالله نویدی و نگارش طرح فیلمنامههای کوتاه شغل دو و شغل سه و شغل چهار و قصههای میر کفنپوش (۱۳۵۳). نگارش حقایق دربارهی لیلا دختر ادریس، چریکهی تارا و طرح فیلمنامهی مسافران (۱۳۵۴). نگارش فیلمنامهی آهو سلندر، طلحک و دیگران و کلاغ (۱۳۵۵). نگارش نمایشنامهی ندبه (۱۳۵۶).نگارش طرح اولیهی فیلمنامهی طومار شیخ شرزین و نمایشنامهی نوشتههای دیواری (۱۳۵۷). نگارش نمایشنامهی مرگ یزدگرد و کارگردانی آن در تالار چهارسو، نگارش فیلمنامهی قصهی میر کفنپوش، نگارش طرح فیلمنامهی کوتاه شغل پنجم و طرح فیلم وهم که بعدها تبدیل به فیلمنامهی وقت دیگر شاید شد. نگارش طرح فیلمنامهی در میزنند، چرا باز نمیکنید؟، نگارش طرح فیلمنامهی داستان باورنکردنی و نگارش طرح فیلمنامهی نگهبان (۱۳۵۸). نگارش شب سمور، نگارش فیلمنامههای اشغال و آینههای رو به رو، تدوین فیلم کوتاه سلندر ساختهی واروژ کریم مسیحی (۱۳۵۹). نگارش طرح پروندهی قدیمی پیر آباد، نگارش نمایشنامهی خاطرات هنرپیشهی نقش دوم، تدوین فیلم نیمهبلند جستوجو دو ساختهی امیر نادری (۱۳۶۰). نگارش فیلمنامههای روز واقعه و داستان باورنکردنی و نمایشنامهی فتحنامه کلات (۱۳۶۱). طرح و تمرین جنگنامه غلامان، نگارش طرح فیلمنامهی سفر به شب و طرح تاریخ سری سلطان در آبسکون (۱۳۶۲). نگارش فیلمنامههای پروندهی قدیمی پیر آباد، عیارنامه، کفشهای مبارک، تاریخ سری سلطان در آبسکون، وقت دیگر شاید، طرح فیلمنامهی افرا، نگارش طرح فیلمنامهی شکاف سایهها (۱۳۶۳). نگارش فیلمنامهی قلعهی کولاک، طرح فیلمنامههای شغل شش، شغل هفت، نمایش شبنامه و نگارش نمایشنامهی پردهخانه (۱۳۶۴). نگارش فیلمنامههای طومار شیخ شرزین، گیلگمش، دیباچهی نوین شاهنامه، و طرح فیلمنامهی پرده نئی (۱۳۶۵). نگارش طرح فیلمنامههای سند و فیلم در فیلم (۱۳۶۹). نگارش فیلمنامههای آقای سید، برگی گمشده از اوراق هویت یک هموطن و نمایشنامهی جنگنامهی غلامان (۱۳۶۷). نگارش فیلمنامههای سفر در شب و مسافران (۱۳۶۸). نگارش فیلم در فیلم (۱۳۶۹). نگارش فیلمنامههای چه کسی رئیس را کشت؟، یوآنا، یا نامهای به هیچکس و سگکشی (۱۳۷۱). نگارش فیلمنامهی کوتاه گبر گور و فیلمنامه و نمایشنامهی سیاوشخوانی (۱۳۷۲). نگارش فیلمنامههای آوازهای ننهآرسو و کلاه بیسر و نمایشنامهی طرب نامه (۱۳۷۳). نگارش فیلمنامهی حورا در آینه و روایت کارنامه بندار بیدخش و کتاب هیچکاک در قاب، سفر یکساله به فرانسه، نگارش فیلمنامههای مقصد، اعتراض، چشمانداز و افرا یا روز میگذرد (۱۳۷۵). نگارش فیلمنامهی صادق هدایت و نمایشنامهی عروسکی برای بازیگران زنده به نام مجلس بساط برچیدن، نمایشنامهی بازگشت به ایران، کارگردانی نمایش بانو آئویی (نوشتهی میشیما یوکیو) با همکاری گروه نمایش پرچین، کارگردانی نمایش کارنامهی بندار بیدخش با گروه نمایش لیسار و تدوین فیلم کوتاه نقشی بر آب به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند (۱۳۷۶). انتشار مجموعهی آثار در دو جلد (۱۳۸۲). شروع فعالیت در سینما با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم رگبار (۱۳۵۱).
عمدهی فیلمهای کوتاه:
عمو سیبیلو، سفر و گفتگو با باد.
فیلمشناسی:
۱۳۵۱ رگبار.
۱۳۵۴؛ غریبه و مه+ مشارکت در طراحی پوستر و انتخاب موسیقی متن.
۱۳۵۶؛ کلاغ.
۱۳۵۷؛ چریکهی تارا+ تهیهکننده و انتخاب موسیقی متن.
۱۳۶۰؛ مرگ یزدگرد+ تهیهکننده و مجری طرح.
۱۳۶۳؛ دونده (امیر نادری)- تدوینگر.
۱۳۶۵؛ باشو، غریبهی کوچک+ مشارکت در طراحی لباس٫
۱۳۶۶؛ شاید وقتی دیگر+ سازندهی آنونس٫
۱۳۷۰؛ مسافران+ تهیهکننده.
۱۳۷۲؛ روز واقعه (شهرام اسدی)- فیلمنامهنویس٫
۱۳۷۳؛ بازیهای پنهان (کریم هاتفینیا)- تدوینگر.
۱۳۷۴؛ برج مینو (ابراهیم حاتمیکیا)- تدوینگر.
۱۳۷۵؛ فصل پنجم (رفیع پیتز)- فیلمنامهنویس٫
۱۳۷۹؛ سگکشی+ مشارکت در سرمایهگذاری و تهیهکننده.
۱۳۸۱؛ زمانه (حمیدرضا صلاحمند)- تدوینگر.
جوایز: جایزهی بهترین فیلمنامه برای فیلم رگبار از پنجمین جشنوارهی سپاس (۱۳۵۲) و جایزهی بهترین فیلمنامه برای فیلم سگکشی از نوزدهمین جشنوارهی فیلم فجر (۱۳۷۹).
برای نمایش تصاویر نگارخانه کلیک کنید
[http://www.aparat.com/v/LD3NQ]
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.