جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > نسل جوان الان توی خودش است

نسل جوان الان توی خودش است

۱۹ خرداد ۱۳۸۵
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر
  • منصور واحدی:
         تنگنا
         نسل جوان الان توی خودش است
  • ارسال: ۸۵/۰۳/۱۹
  • کانون تحلیل گران سینما
89241337491431585093.gif

در ایران کارگردان‌ها را تبدیل کردند به استقلال پیروزی. یعنی هر خطایی که می‌کنند طرفدارانشان می‌پذیرند این خطاست. مثلا کیمیایی هرچی بد بسازد جواد طوسی دفاع می‌کند این غلط است. کارگردان جایی که نخبه‌گرایی می‌کند باید آن‌ها تأیید کنند. وقتی کیمیایی وارد سینما شد من ۲۵ سالم بود قیصر را که ساخت، من آن‌قدر تحت تأثیر قرار گرفتم که رفتم یک چاقوی دسته زنجانی خریدم که ۵۰ تومان قیمتش بود و هنوز دارم ولی به مرور که سن‌مان رفت بالا دوره‌ی تجدید نظر رسید من کیمیایی را دیگر از زمان سفر سنگ طلاقش دادم تا دندان مار که یک مقداری‌اش نه همه‌اش. گلدان هرچه قیمتی هم که باشد به درد نمی‌خورد بلکه گل‌اش باید خوب باشد. هر فیلم‌سازی هم که همه‌ی فیلم‌هایش شاهکار نمی‌شود من از فیلم‌های آقای نادری هم فقط سه تایش را انتخاب کردم همین تنگنا‏، مرثیه و خداحافظ رفیق. این‌هم چون سینمای اجتماعی است فیلم دونده‌اش سیاسی است. اعتراضی بود که زیاد به دل ننشست ولی از این سینمایش فاصله گرفت.

تقلید از ژان پیر ملویل خیلی خوبه ایرانیزه کردنش هم خیلی خوبه اما مگر خود ما داستان‌هایی نداریم؟ ممکن است بگوییم نمی‌گذارند. خوب دکتر غلامحسین ساعدی منبع خیلی از فیلم‌های قوی می‌تواند قرار بگیرد یا همین آقای محمود دولت آبادی از کلیدرش می‌شود خیلی فیلم درآورد قسمت به قسمتش را می‌شود فیلم کرد در هر جلد شخصیت‌های جدید و متفاوت وارد می‌شوند. چرا ما برویم فیلم آمریکایی را ایرانیزه کنیم. همین آقای بیضایی بهترین فیلم‌نامه‌ها را می‌نویسد.

فیلم تنگنا حسن‌اش این است که سیاه و سفید است. الان یک فیلم‌ساز جدید بیاورید که یک فیلم سیاه و سفید بسازد اگر توانست؟ همه رنگی می‌سازند چون رنگی آسان‌تر است احتیاج به نورپردازی سخت ندارد مخصوصاً با این دیجیتالی‌ها. بعضی فیلم‌ها لازم است که سیاه و سفید ساخته شود فیلم‌های خاکستری و سیاه باید سیاه و سفید ساخته شود. فقط من یادم است که کیانوش عیاری آبادانی‌ها را سیاه و سفید ساخت. آقای امیر نادری سواد سینمایی سینما رفتن داشت نه این‌که برود دانشکده این‌ها محیط را می‌شناختند همان قضیه‌ی سه قاپ را که می‌گویند سه قاپ در همه‌ی ایران شناخته‌شده نیست. حتی مشهدی‌ها نمی‌دانند که سه قاپ چیست این یک بازی مرسوم در تهران نقش گرگ و بز بازی است که آن‌ها بازی می‌کنند یک تیپ آدم‌های بخصوص بازی می‌کنند کسانی‌که جمع می‌شوند و سه قاپ بازی می‌کنند خیلی درش چاقوکشی و دعوا دارد. اصلا این افرادی که یک مقدار بدسرپرست بودند چون نمی‌توانند کلاسیک درس بخوانند جذب این خلاف‌ها می‌شوند. مثلا دنبال پرنده بازی می‌روند هر چند که الان جدیدا همه دنبال اعتیاد می‌روند. آن زمان دنبال همین سه قاپ بازی می‌رفتند این‌ها را دیگر جامعه نمی‌پذیرفت. چون آفت‌های جامعه هستند ولی این تیپ آدم‌ها برای افرادی که این‌ها را می‌شناختند دوست‌داشتنی بودند ممکن است یک بالاشهری این را نپذیرد. نسل جوان الان توی خودش است هرچی ما بگوییم قیصر. آن‌ها دنبال خشونت‌اند. که کیمیایی هم این فیلم آخرش حکم که چه‌قدر خشونت داشت و پذیرفته شده. دیگر این‌که این‌قدر گفتند دونده‌ی امیر نادری فیلم آموزشی است من قبول نکردم الان هم نمی‌پذیرم که دونده فیلم آموزشی است حتی من خانه‌ی دوست کجاست را هم آموزش و پرورشی نمی‌دانم اگر یک فیلمی یک معلمی بود و کلاس درسی و حروف الفبایی که آموزش پرورشی نیست و تازه عیب بزرگتر این است که این‌هایی که فیلم می‌سازند اصلا آموزش و پرورش را نمی‌شناسند این‌ها آموزش و پرورش را همان که دوره‌ی خودشان بوده همان را منتقل می‌کنند معلمی این است مگر؟

برچسب ها: سینماسینمای ایرانغلامحسین ساعدیفیلمکانون تحلیل گران سینماکلیدرکیانوش عیاریمحمود دولت آبادیمسعود کیمیاییمنصور واحدینقد فیلم
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی برای هر فریمش زحمت بسیار کشیدم
بعدی تنگنا : نسل جوان الان توی خودش است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • از تصمیم تا نتیجه ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «مارتین اسکورسیزی و آثارش» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • سینماگر باید بداند! ۱ خرداد ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیلن ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 19 خرداد 1385

نسل جوان الان توی خودش است

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::