نگذارید جشنواره به رویداد تشریفاتی تبدیل شود
- جواد اردکانی :
نگذارید جشنواره به رویداد تشریفاتی تبدیل شود
- آقای اردکانی! به عنوان فیلمنامهنویس، نظرتان دربارهی وضعیت و روند فیلمنامهنویسی در حوزهی دین چیست؟
متأسفانه در حوزهی فیلمهای تخصصی که فیلمهای دینی را هم شامل میشود، تحقیقات لازم در زمینهی مضمون و داستانپردازی انجام ندادهایم و این معضل از آن جهت است که به لحاظ بنیهی تحقیقاتی و عمق مطالب در ایننوع فیلمها، مراکز تحقیقاتی ما ارتباط تعریف شدهای با حوزهی تولیدات هنری ندارد از سوی دیگر هنر فیلمنامهنویسی در کشور جدی نیست و مورد اهمیت قرار نمیگیرد و دستگاههای مربوطه برنامهریزی مدونی برای رشد جریان آن انجام نمیدهند و به همین دلیل است که سینمای دینی در زمینهی فیلمنامه، ضعف شدیدی دارد.
- بهنظر شما در عر صهی فیلمسازی تا چه حد موضوع امام رضا (ع) و بارگاه مطهرش مورد توجه قرار گرفته است،
بهنظر من وجود بارگاه مطهر حضرت رضا (ع) در کشورمان عظمتی است که گاهی آن هم بهندرت از این نعمت الهی استفاده شده است. شاخصتری اثری که در ایران در این زمینه ساخته شده، سریال ولایت عشق است که این اثر هم باوجود زحمات گروه سازندهاش بهدلیل فیلمنامهی ضعیف و عدم پشتوانهی کافی تحقیقاتی، کاری در شأن و منزلت امام رضا (ع) نبود و هیچگاه هم نتوانست معرفت و شناخت مخاطب خود را نسبت به این امام، بالاتر ببرد؛ بلکه بیشتر به زندگی سیاسی مأمون تأکید کرد.
- شما فقط اشاره کردید که فیلمنامهی این سریال ضعیف است، اما از نکات و مصادیق ضعف آن هیچ حرفی نزدید.
وقتی فیلمی دربارهی امام هشتم (ع ) ساخته میشود، این انتظار میرود که فیلمنامهنویس تحقیقات کامل و جامعی دربارهی امام (ع) داشته باشد، نویسندهی اینگونه اثر باید اندیشه و سخنش با زبان جذاب هنر همراه باشد، اما در ولایت عشق، شناخت و معرفت در ساختار محتوایی فیلمنامه مشاهده نمیشود و گمان میرود که آن فیلمنامه با فضای سریال تعریف نشده است.
- شما بهعنوان فیلم ساز تا چه حد در آثار خود به این مضامین توجه داشتید؟
متأسفانه تا به امروز نتوانستم در اینزمینه کار زیادی انجام دهم، مسئولان و مدیران هنری باید زمینههایی را فراهم کنند تا بتوان آثار دینی فراوانی با محوریت امام رضا (ع) داشته باشیم.
- در فیلم غریبه، صحنه هایی از حرم امام رضا (ع) تصویربرداری شد، درحالی که شما اشارهای به محدودیتهای تصویربرداری در حرم مطهر داشتید؟
بله، درست است، اما در فیلم غریبه ما بهنحوی به موضوع امام رضا (ع) پرداختیم و آنهم بهخاطر علاقهی شخصیام بود. در طی اینکار مشکلاتی برایمان پیش آمد که حتی مجبور به ترک مشهد شدیم، درحالی که نیاز مبرم به صحنههایی از حضور بازیگرانمان در حرم داشتیم و به اجبار تصاویر این صحنهها را در دانشگاه تهران گرفتیم و این موضوع، یعنی عمق فاجعه.
- برگزاری جشنوارهی عکس، فیلمنامه و فیلم امام رضا (ع) چگونه میتواند بر تقویت جنبهی مذهبی فیلمنامه و حتی ساخت فیلم کمک کند؟
زمانی به جشنوارههایی همچون این جشنواره نگاه مثبتی خواهد شد که مسئولان آن نگذارند به یک رویداد تشریفاتی کشیده شود؛ چرا که ماهیت خود را از دست خواهد داد. پس باید با برنامهریزی منسجم آثار هنری را به سمت جنبههای مذهبی بهخصوص با محوریت امام رضا (ع) کشاند، اما در مجموع برگزاری این جشنواره را تحولی مثبت در عرصهی هنری – دینی میدانم.
- آقای اردکانی! چگونه با ساخت یک فیلم مذهبی میتوان هم جنبههای تاریخی آنرا رعایت کرد و هم اثری جذاب ساخت؟
مضامین بسیاری در تاریخ وجود دارد که دارای جذابیت هستند، اما باید یک اثر دینی با تصویرسازی مناسبی شکل گیرد تا در تمام مقاطع زمانی بتواند نیازها و سلایق مخاطب را جذب کند.
- با توجه به اینکه آثارتان در جشنوارههای متعددی مانند جشنواره عکس و فیلم امام رضا (ع) در گذشته برگزیده شده است، بهنظر شما معیارهای یک فیلم مذهبی موفق و قوی چیست؟
انتخاب یک فیلم برتر بهنوعی به رقابت فیلمها بستگی دارد، اما یک اثر سینمایی بهلحاظ ساخت و ساز اگر استانداردهای لازم را داشته باشد، میتواند تأثیرگذار و جریانساز باشد.
- منبع: سایت آگاه فیلم
- تاریخ ارسال: ۸۴/۰۴/۸
- سید جواد اشکذری
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.