جشنواره عکس امام رضا (ع) باید جریان فکری ایجاد کند
- امیرعلی جوادیان:
جشنواره عکس امام رضا (ع) باید جریان فکری ایجاد کند
- در ابتدا بفرمایید اکنون هنر عکاسی جایگاه حرفهای و تثبیت شدهی خود را بهدست آورده است؟
بله، طی سالهای گذشته حرکتهای خوبی در زمینهی ایجاد تشکلها و گروههای عکاسی انجام شد که همین انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، عکاسان بحران و عکاسان فارغالتحصیل دانشگاهی که بنده عضو هیأت مؤسس آن هستم از نمونههای آن هستند و باعث شدند که عکاسان دور هم جمع بشوند و به تبادل نظر دربارهی این هنر بپردازند و حرکتهایی در جهت بهبود وضعیت آن بردارند، عکاسان زیادی هم به سمت کار بیشتر هدایت شدند و بااستفاده از دیگر اعضا و کمک انجمن، آثار آنان بیشتر در جراید و نشریات به چاپ رسید.
- بهعنوان یک کارشناس، معیارهای عکس خو هنری را در چه میدانید؟
به یک عکس از دو دیدگاه میتوان نگاه کرد، یکی بحث فنی عکس است که منظور حضور عکاس بهصورت فیزیکی است و عکس را ثبت میکند و بحث دیگر اندیشه، تفکر و احساس است که درونمایه قرار میگیرد و عکاس بهعنوان یک اندیشمند مبانی فنی، عکاسی را به خدمت اندیشه و تفکر در میآورد که به ایننوع عکاسی در اصطلاح عکاسی مؤلف گفته میشود. در نوع اول، عکاس هیچ دخل و تصرفی در کادربندی و موضوعش نمیکند و با استتفاده از فن بالا و دوربین خوب عکس میگیرد. برعکس در نوع دوم، عکاس بیشتر خلاقیت و تفکر خودش را مطرح میکند.
- شما سال قبل بهعنوان داور جشنواره امام رضا (ع) در مشهد حضور داشتید، برگزاری جشنواره را در دومین سال چگونه ارزیابی میکنید؟
در رابطه با بخش عکس جشنواره امام رضا (ع) اولین چیزی که بهنظر میرسد ممنوعیت عکاسی در بارگاه امام است. همهی عکاسان و هنرمندان دوست دارند از وقایع و حوادثی که در حرم اتفاق میافتد عکس بگیرند و چون از بین تمام معصومین و ائمه، فقط بارگاه منور امام هشتم در ایران است، این ممنوعیت اجحاف بزرگی در حق هنر عکاسی کشور میباشد. بهنظر من باید شرایط را بهگونهای فراهم کنند که برای بعضی از عکاسان برتر کشور که عکسهایشان در این جشنواره برتر شناخته میشود، مجوزی صادر کنند که از حرم و فضای ملکوتی آن آزادانه عکس بگیرند. در جشنوارهی سال قبل کمبودهای زیادی احساس میشد و از ظفیت برگزاری این جشنواره بهخوبی استفاده نشد، اما در دومین تجربه میتوان با برگزاری نشستهای تخصصی با حضور صاحبنظران عکاسی کشور، یک جریان هنری و فکری را با محوریت عکس امام رضا (ع) بهوجود آورد. اگر این جشنواره، قوی و سازنده کار کند تمام عکاسان و هنرمندان، این جشنواره را مکانی برای عرض اندام و محکزدن خود قلمداد میکنند و با محوریت دینی، ضعفها و قوتهای خود را ارزیابی مینمایند. آنها کارهای همدیگر را میبینند و به تبادل فکر و اندیشه میپردازند و در نهایت اگر کتابی از این برنامهها و آثار هنری در جشنواره، ارائه شود باعث ماندگاری جشنوارهی برگزار شده و استفاده از تجربیات آن در سالهای بعد میشود.
- برای اینکه این جشنواره و برنامههایی با این اهداف روند رو به رشدی داشته باشد چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟
برای حفظ و تداوم این حرکت و برگزاری بهتر جشنواره باید مدیریت فرهنگی کشور ساختار اکتسابی داشته باشد. ما در مدیریت فرهنگ کشور، مدیری که سمت خود را براساس فعالیت و دلسوزی و طی مراحل آن بهدست آورده باشد، کم داریم؛ بیشتر مدیران انتصابی هستند که از حاهای دیگر سفارش شدهاند تا وقتی ما برنامهای دراز مدت برای مدیریت فرهنگی نداشته باشیم، نتیجهی مطلوب را نخواهیم گرفت.
- منبع: سایت آگاه فیلم
- تاریخ ارسال: ۸۴/۰۴/۲۲
- سید جواد اشکذری
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
سید فیلد
تئاتر مشهد بی صابری هرگز!
امروز برای کاری به مجتمع امام رضا رفته بودم
رضا صابری را دیدم
یکی – دو ساعتی با هم بودیم
یک گپ دوستانه داشتیم که ضبط شد
تعدادی عکس هم برداشته شد
عکس ها به انضمام گفتگوی بیست و پنج دقیقه ای به زودی در سایت رادیو توس قابل دسترس خواهد بود.
محمدرضا لطفی: خداشناسی با لنز «ماکرو»!
گفتگو با محمدرضا لطفی؛ عکاس تصویر مشهور «شمسالشموس» که بیش از ٣٠هزار عکس از حرم رضوی دارد؛ خداشناسی با لنز «ماکرو»!
گفت و شنودی با جواد اسحاقیان درباره تازه ترین اثرش راهی به هزار توی رمان نو
گفت و شنودی با جواد اسحاقیان درباره تازه ترین اثرش راهی به هزار توی رمان نو
حمیدرضا گیلانی فر: دیگر کسی از دوربین عکاسی نمیترسد!
دیگر کسی از دوربین عکاسی نمی ترسد
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.