جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > ابزارهای مدرن سینمایی

ابزارهای مدرن سینمایی

7 آبان 1399
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

پیش از آمدن نرم افزارها و ابزارهای مدرن سینمایی همواره بحث بر این بود که فرم مهم است یا محتوا ؟ و اینکه فرم و ابزار و تکنولوژی چه تاثیری بر مضمون و محتوای فیلم می گذارد. بسیاری معتقد بودند ابزار مهم نیست و حرفی که میخواهیم بزنیم از اهمیت بیشتری برخوردار است. عده ای فرم را تابع محتوا و عده ای دیگر به فرم اهمیتی نمی دادند.

امروزه نرم افزارها روز به روز قویتر شده اند و فیلم دیگر روی نوارهای سلولوئید ثبت نمی شود و هزینه های سرسام آور نگاتیو و پزتیو و هزینه های لابراتوار و ریسک های سختی که همیشه برای آن وجود داشت نه تنها وجود ندارد که آن لابراتوارها تعطیل و به دست فراموشی سپرده شده اند و فیلم با الگوی صفر و یک دیجیتالی تبدیل به عناصر بصری وصوتی شده که می توان با تصاویر متغیر و متعدد از هر جای ممکن و در هر برهه زمانی به محتوا و مضمون جدیدی دست یافت،باتصاویری که در ذهن مخاطبان بعنوان یک خاطره جمعی در کل سیاره ما مورد توجه بوده است و این یعنی تکنولوژی میتواند به تنهایی اندیشه و فلسفه خلق می کند.

اگر آلن پارکر با فیلم دیوارکه بر اساس آلبوم دیوار از گروه پینگ فلوید اثری مهم و جدید خلق کرد که خودش کاری بس سترگ در دهه هشتاد میلادی به شمار می رفت امروز علی اولیاء جوانی که خودش را شیفته سینما می داند با ترکیبی از تصاویر آرشیوی و فیلم دیوار و با همان موسیقی کاری کرده که به نظر من زیبا و دارای روح و محتوایی است که نمی توان نادیده اش انگاشت. او بخوبی از مکتب مونتاژ پودفکین و آیزنشتاین و مونتاژ دیالکتیک بهره می برد.

با این تفسیری که شد باید منتظر ساختارها، فرم ها و روش های جدید فیلمسازی باشیم که سازندگانش هیچ الزامی برای رعایت کردن قیوداتی مثل سانسور یا داشتن مجوزها و امکانات خاص یا سرمایه نخواهند داشت. من پیش بینی موج نویی را در کل سینمای جهان می کنم که دیگر هیچ صاحب اندیشه ای معطل آن قیودات نخواهد شد و کلک مافیاهای سینمایی از تولید تا پخش در کل دنیا کنده است و سینمای پسا مدرن و جدیدی را شاهد خواهیم بود که مخاطبانش روز به روز رو به افزایش اند.

دهه ها پیش مرحوم فرانسوا تروفوی فرانسوی که از خالقان موج نوی سینمای فرانسه بود آرزو کرده بود زمانی برسد که هر کس با یک دوربین ساده دستی بتواند فیلم بسازد. تروفو حالا نیست که بداند فراتر از آرزویش محقق شده است، اینکه بدون دوربین هم می توان فیلم ساخت. و این فکر برای کسانی که از قدرت بیانی سینما و نرم افزارهای موجود آگاهند سحر انگیز است و زنگ خطری برای تمامی صاحبان قدرت و سرمایه در کل دنیاست.#آدین_عطار هفتم آبان ۱۳۹۹
برچسب ها: آدین عطار
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی تحلیل کوتاه: دوازده مرد خشمگین 1 و 2
بعدی متولد ماه می

پست‌های مرتبط

7 مهر 1387

آدین عطار

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • صدا، تصویر، حرکت 7 مرداد 1404
  • پروتاگونیست Protagonist 6 مرداد 1404
  • معرفی “آلفرد هیچکاک، کاشف سینما” (لایو) 5 مرداد 1404
  • اتمسفر در سینما 4 مرداد 1404
  • روش تدریس به شیوه ارسطویی 3 مرداد 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 7 آبان 1399

ابزارهای مدرن سینمایی

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::