ابزارهای مدرن سینمایی
28 اکتبر 2020
ارسال شده توسط آگاه فیلم AgahFilm
576 بازدید
پیش از آمدن نرم افزارها و ابزارهای مدرن سینمایی همواره بحث بر این بود که فرم مهم است یا محتوا ؟ و اینکه فرم و ابزار و تکنولوژی چه تاثیری بر مضمون و محتوای فیلم می گذارد. بسیاری معتقد بودند ابزار مهم نیست و حرفی که میخواهیم بزنیم از اهمیت بیشتری برخوردار است. عده ای فرم را تابع محتوا و عده ای دیگر به فرم اهمیتی نمی دادند.
امروزه نرم افزارها روز به روز قویتر شده اند و فیلم دیگر روی نوارهای سلولوئید ثبت نمی شود و هزینه های سرسام آور نگاتیو و پزتیو و هزینه های لابراتوار و ریسک های سختی که همیشه برای آن وجود داشت نه تنها وجود ندارد که آن لابراتوارها تعطیل و به دست فراموشی سپرده شده اند و فیلم با الگوی صفر و یک دیجیتالی تبدیل به عناصر بصری وصوتی شده که می توان با تصاویر متغیر و متعدد از هر جای ممکن و در هر برهه زمانی به محتوا و مضمون جدیدی دست یافت،باتصاویری که در ذهن مخاطبان بعنوان یک خاطره جمعی در کل سیاره ما مورد توجه بوده است و این یعنی تکنولوژی میتواند به تنهایی اندیشه و فلسفه خلق می کند.
اگر آلن پارکر با فیلم دیوارکه بر اساس آلبوم دیوار از گروه پینگ فلوید اثری مهم و جدید خلق کرد که خودش کاری بس سترگ در دهه هشتاد میلادی به شمار می رفت امروز علی اولیاء جوانی که خودش را شیفته سینما می داند با ترکیبی از تصاویر آرشیوی و فیلم دیوار و با همان موسیقی کاری کرده که به نظر من زیبا و دارای روح و محتوایی است که نمی توان نادیده اش انگاشت. او بخوبی از مکتب مونتاژ پودفکین و آیزنشتاین و مونتاژ دیالکتیک بهره می برد.
با این تفسیری که شد باید منتظر ساختارها، فرم ها و روش های جدید فیلمسازی باشیم که سازندگانش هیچ الزامی برای رعایت کردن قیوداتی مثل سانسور یا داشتن مجوزها و امکانات خاص یا سرمایه نخواهند داشت. من پیش بینی موج نویی را در کل سینمای جهان می کنم که دیگر هیچ صاحب اندیشه ای معطل آن قیودات نخواهد شد و کلک مافیاهای سینمایی از تولید تا پخش در کل دنیا کنده است و سینمای پسا مدرن و جدیدی را شاهد خواهیم بود که مخاطبانش روز به روز رو به افزایش اند.
دهه ها پیش مرحوم فرانسوا تروفوی فرانسوی که از خالقان موج نوی سینمای فرانسه بود آرزو کرده بود زمانی برسد که هر کس با یک دوربین ساده دستی بتواند فیلم بسازد. تروفو حالا نیست که بداند فراتر از آرزویش محقق شده است، اینکه بدون دوربین هم می توان فیلم ساخت. و این فکر برای کسانی که از قدرت بیانی سینما و نرم افزارهای موجود آگاهند سحر انگیز است و زنگ خطری برای تمامی صاحبان قدرت و سرمایه در کل دنیاست.#آدین_عطار هفتم آبان ۱۳۹۹
برچسب ها:
آدین عطار
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با حرفه و شغل فیلمنامهنویسی
فیلمنامهنویسی یکی از حرفههای مهم در صنعت فیلمسازی است که شامل نوشتن داستان و دیالوگهای...
صدا در سینما (19 دیماه 1395)
«صدا در سینما» مشخصات محصولمدت ویدئو: ۱۳۸ ثانیهمخاطب: دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان.هدف: وقتی برادران لومیر تصویر...
مکبث اثر ویلیام شکسپیر و به کارگردانی و بازیگری عباس رثایی
دیشب هشتم دیماه ۱۴۰۲ به دعوت آقای عباس رثایی و در معیت استاد داوود کیانیان...
ابزارهای فیلمنامهنویس
فیلمنامهنویسها هم مانند هر «سازنده» دیگری، مجموعه ابزارهایی در اختیار دارد که اگر می خواهند...
چرا باید در کارگاههای هنری شرکت کنیم؟
چرا باید در کارگاههای هنری شرکت کنیم؟ “یادگیری” در طول مدت زندگی کلید موفقیت و...
الفبای سینما
پیتر ولن: این مقاله در اصل برای بزرگداشت سرژ دنی در جشنوارهی بینالمللی فیلم رتردام...
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.