جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > شرح احوال > درباره “بهرام بیضایی”

درباره “بهرام بیضایی”

1 اسفند 1383
ارسال شده توسط آگاه فیلم
شرح احوال

فیلم‌نامه‌‌نویس، کارگردان و تدوین‌گر.
متولد:‌ ۱۳۱۷ تهران.
همسر مژده‌ شمسایی (چهره‌پرداز و بازیگر سینما و تئاتر).

تحصیلات ناتمام دانشگاهی. نگارش دو نمایشنامه در سال‌های آخر دبیرستان و نگارش نسخه‌ی اول آرش. نگارش اژدهاک و ورود به دانشکده‌ی ادبیات و استخدام در اداره‌ی کل ثبت اسناد و املاک دماوند و سپس انتقال به تهران (۱۳۴۰- ۱۳۳۸). نگارش طرح فیلم کوتاه خوابگرد و فیلم‌برداری یک فیلم ۸ میلیمتری چهار دقیقه‌ای سیاه و سفید (۱۳۴۱). انتشار پژوهش نمایش در ایران (۱۳۴۱). نگارش و انتشار تک‌پرده‌ای‌های مترسک‌ها در شب، عروسک‌ها و غروب در دیاری غریب (۱۳۴۱). انتشار سه نمایش‌نامه‌ی عروسکی برای بازیگران زنده (۱۳۴۲). نگارش نمایش‌نامه‌ی پهلوان اکبر می‌میرد (۱۳۴۲). اجرای غروب در دیاری غریب توسط گروه هنر ملی در تلویزیون ایران (۱۳۴۳). نگارش نمایش‌نامه‌ی هشتمین سفر سنباد و انتشار پژوهش نمایش در ژاپن/ ترجمه‌ی متن‌ها با همکاری داریوش آشوری و سهراب سپهری (۱۳۴۳). انتقال از اداره‌ی تئاتر به رادیو (۱۳۴۴). نگارش طرح فیلم‌نامه‌ی ساخته‌نشده‌ی مرد میدان (۱۳۴۴). نگارش و انتشار نمایش‌نامه‌های دنیای مطبوعاتی آقای اسراری و سلطان مار (۱۳۴۵). بازگشت به اداره‌ی برنامه‌های تئاتر (۱۳۴۵). نخستین تجربه‌ی کارگردانی با نمایش عروسک‌ها در گروه هنر ملی و اجرای آن در تلویزیون ملی ایران (۱۳۴۵). ارایه‌ی دو طرح ناکام میر نوروزی و شمر به تلویزیون (۱۳۴۵). نگارش و کارگردانی تک‌پرده‌ای‌های ضیافت و میراث (۱۳۴۶). نگارش نمایش‌نامه‌ی چهار صندوق و انتشار اژدهاک (۱۳۴۶). عضویت در کانون نویسندگان ایران (۱۳۴۷). نگارش دیوان بلخ (۱۳۴۷). نگارش نمایش‌نامه‌ی گمشدگان و کارگردانی نمایش سلطان مار (۱۳۴۸). نگارش نمایش‌نامه‌ی راه طوفانی فرمان پسر فرمان از میان تاریکی، روایت حقیقت و مرد دانا، دو طرح فیلم بلند شغل و سه شاهد و فیلم‌نامه‌های عبارت‌ها و رگبار (۱۳۴۹). نگارش فیلم‌نامه‌های سفر، غریبه و مه و طرح اولیه‌ی اشغال (۱۳۵۱). انتقال از اداره‌ی برنامه‌های تئاتر به دانشگاه تهران به عنوان استادیار دانشکده‌ی هنرهای زیبا (۱۳۵۲). نگارش فیلم‌نامه‌ی کوتاه ساز بر اساس داستانی از نصرالله نویدی و نگارش طرح فیلم‌نامه‌های کوتاه شغل دو و شغل سه و شغل چهار و قصه‌های میر کفن‌پوش (۱۳۵۳). نگارش حقایق درباره‌ی لیلا دختر ادریس، چریکه‌ی تارا و طرح فیلم‌نامه‌ی مسافران (۱۳۵۴). نگارش فیلم‌نامه‌ی آهو سلندر، طلحک و دیگران و کلاغ (۱۳۵۵). نگارش نمایشنامه‌ی ندبه (۱۳۵۶).نگارش طرح اولیه‌ی فیلم‌نامه‌ی طومار شیخ شرزین و نمایش‌نامه‌ی نوشته‌های دیواری (۱۳۵۷). نگارش نمایش‌نامه‌ی مرگ یزدگرد و کارگردانی آن در تالار چهارسو، نگارش فیلم‌نامه‌ی قصه‌ی میر کفن‌پوش، نگارش طرح فیلم‌نامه‌ی کوتاه شغل پنجم و طرح فیلم وهم که بعدها تبدیل به فیلم‌نامه‌ی وقت دیگر شاید شد. نگارش طرح فیلم‌نامه‌ی در می‌زنند، چرا باز نمی‌کنید؟، نگارش طرح فیلم‌نامه‌ی داستان باورنکردنی و نگارش طرح فیلم‌نامه‌ی نگهبان (۱۳۵۸). نگارش شب سمور، نگارش فیلم‌نامه‌های اشغال و آینه‌های رو به رو، تدوین فیلم کوتاه سلندر ساخته‌ی واروژ کریم مسیحی (۱۳۵۹). نگارش طرح پرونده‌ی قدیمی پیر آباد، نگارش نمایش‌نامه‌ی خاطرات هنرپیشه‌ی نقش دوم، تدوین فیلم نیمه‌بلند جست‌وجو دو ساخته‌ی امیر نادری (۱۳۶۰). نگارش فیلم‌نامه‌های روز واقعه و داستان باورنکردنی و نمایش‌نامه‌ی فتح‌نامه کلات (۱۳۶۱). طرح و تمرین جنگ‌نامه غلامان،‌ نگارش طرح فیلم‌نامه‌ی سفر به شب و طرح تاریخ سری سلطان در آبسکون (۱۳۶۲). نگارش فیلم‌نامه‌های پرونده‌ی قدیمی پیر آباد، عیارنامه، کفش‌های مبارک، تاریخ سری سلطان در آبسکون، وقت دیگر شاید، طرح فیلم‌نامه‌ی افرا، نگارش طرح فیلم‌نامه‌ی شکاف سایه‌ها (۱۳۶۳). نگارش فیلم‌نامه‌ی قلعه‌ی کولاک، طرح فیلم‌نامه‌های شغل شش، شغل هفت، نمایش شب‌نامه و نگارش نمایش‌نامه‌ی پرده‌خانه (۱۳۶۴). نگارش فیلم‌نامه‌های طومار شیخ شرزین، گیلگمش،‌ دیباچه‌ی نوین شاهنامه، و طرح فیلم‌نامه‌ی پرده نئی (۱۳۶۵). نگارش طرح فیلم‌نامه‌های سند و فیلم در فیلم (۱۳۶۹). نگارش فیلم‌نامه‌های آقای سید، برگی گم‌شده از اوراق هویت یک هم‌وطن و نمایش‌نامه‌ی جنگ‌نامه‌ی غلامان (۱۳۶۷). نگارش فیلم‌نامه‌های سفر در شب و مسافران (۱۳۶۸). نگارش فیلم در فیلم (۱۳۶۹). نگارش فیلم‌نامه‌های چه کسی رئیس را کشت؟، یوآنا، یا نامه‌ای به هیچ‌کس و سگ‌کشی (۱۳۷۱). نگارش فیلم‌نامه‌ی کوتاه گبر گور و فیلم‌نامه‌ و نمایش‌نامه‌ی سیاوش‌خوانی (۱۳۷۲). نگارش فیلم‌نامه‌های آوازهای ننه‌آرسو و کلاه بی‌سر و نمایش‌نامه‌ی طرب نامه (۱۳۷۳). نگارش فیلم‌نامه‌ی حورا در آینه و روایت کارنامه بندار بیدخش و کتاب هیچکاک در قاب، سفر یک‌ساله به فرانسه، نگارش فیلم‌نامه‌های مقصد، اعتراض، چشم‌انداز و افرا یا روز می‌گذرد (۱۳۷۵). نگارش فیلم‌نامه‌ی صادق هدایت و نمایش‌نامه‌ی عروسکی برای بازیگران زنده به نام مجلس بساط برچیدن، نمایشنامه‌ی بازگشت به ایران، کارگردانی نمایش بانو آئویی (نوشته‌ی میشیما یوکیو) با همکاری گروه نمایش پرچین، کارگردانی نمایش کارنامه‌ی بندار بیدخش با گروه نمایش لیسار و تدوین فیلم کوتاه نقشی بر آب به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند (۱۳۷۶). انتشار مجموعه‌ی آثار در دو جلد (۱۳۸۲). شروع فعالیت در سینما با نوشتن فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم رگبار (۱۳۵۱).

عمده‌ی فیلم‌های کوتاه:
عمو سیبیلو، سفر و گفتگو با باد.

فیلم‌شناسی:
۱۳۵۱ رگبار.
۱۳۵۴؛ غریبه و مه+ مشارکت در طراحی پوستر و انتخاب موسیقی متن.
۱۳۵۶؛ کلاغ.
۱۳۵۷؛ چریکه‌ی تارا+ تهیه‌کننده و انتخاب موسیقی متن.
۱۳۶۰؛ مرگ یزدگرد+ تهیه‌کننده و مجری طرح.
۱۳۶۳؛ دونده (امیر نادری)- تدوین‌گر.
۱۳۶۵؛ باشو، غریبه‌ی کوچک+ مشارکت در طراحی لباس٫
۱۳۶۶؛ شاید وقتی دیگر+ سازنده‌ی آنونس٫
۱۳۷۰؛ مسافران+ تهیه‌کننده.
۱۳۷۲؛ روز واقعه (شهرام اسدی)- فیلم‌نامه‌نویس٫
۱۳۷۳؛ بازی‌های پنهان (کریم هاتفی‌نیا)- تدوین‌گر.
۱۳۷۴؛ برج مینو (ابراهیم حاتمی‌کیا)- تدوین‌گر.
۱۳۷۵؛ فصل پنجم (رفیع پیتز)- فیلم‌نامه‌نویس٫
۱۳۷۹؛ سگ‌کشی+ مشارکت در سرمایه‌گذاری و تهیه‌کننده.
۱۳۸۱؛ زمانه (حمیدرضا صلاحمند)- تدوین‌گر.

جوایز: جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه برای فیلم رگبار از پنجمین جشنواره‌ی سپاس (۱۳۵۲) و جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه برای فیلم سگ‌کشی از نوزدهمین جشنواره‌ی فیلم فجر (۱۳۷۹).

برای نمایش تصاویر نگارخانه کلیک کنید

[http://www.aparat.com/v/LD3NQ]

برچسب ها: بهرام بیضایی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی به یاد دیوید وارک گریفیث
بعدی علیرضا حیدری: سینما، نقد و مطبوعات

پست‌های مرتبط

پیام استاد داود کیانیان

17 خرداد 1404

داوود کیانیان، آقا معلم تئاتر مشهد

آگاه فیلم
ادامه مطلب
سینما همین است

13 خرداد 1404

علیرضا سبحانی

آگاه فیلم
ادامه مطلب
سینما همین است

24 اردیبهشت 1404

حمیدرضا سهیلی

آگاه فیلم
ادامه مطلب
توصیه استیو جابز

16 فروردین 1404

«توصیۀ استیو جابز»

مجید
ادامه مطلب

18 آبان 1398

ژان پل سارتر

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» 12 تیر 1404
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ 10 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 8 تیر 1404
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر 6 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “ایرما خوشگله” 4 تیر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 1 اسفند 1383

درباره “بهرام بیضایی”

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::