همه چیز راجع به فیلم “راز” و راندا برن
همه چیز راجع به فیلم
راز
the secret
و
راندا برن
کارگردان: درو هریوت
نویسنده و تهیهکننده اجرایی: راندا برن
تهیهکننده: پاول هرینگتون
پخش: پرایم تایم پروداکشنز
محصول: ۲۶ مارس ۲۰۰۶ استرالیا
زمان: ۸۷ دقیقه
زبان: انگلیسی
سایت رسمی: www.thesecret.tv
فیلم راز،که تولید و توزیع “پرایم تایم پروداکشنز” است، مجموعه مصاحبهها و گفتوگوهایی را در رابطه با “قانون جذب” در بر دارد. فیلم که به شکل دی وی دی توزیع شده است، و انتشار کتاب پس از پخش فیلم به همان نام و با همان موضوع فیلم، توجه چهرههای سرشناس رسانهای مانند اپرا وینفری (Oprah Winfrey)، الن دی جنرس (Ellen DeGeneres)، و لری کینگ (Larry King) را به اندازهی مطبوعات جریان اصلی به خود جلب کرده است.
راز، که بهعنوان فیلمی خود – یاریگر توصیف شده است [اشاره به مقالههای کارین کلین (Karin Klein) از لسآنجلس تایمز و جری آدلر (Jerry Adler) از نیوزویک]، برای ارائهی “قانون جذب” از شکلی مستند بهره میگیرد. این قانون “رازی” است که به گفتهی برچسب آن: “برای رسیدن به شما از چند کشور سفر کرده است”.
فیلم، تجربهها و مصاحبههای نمایشی گروهی از استادان استحالهی شخصی، پیامآوران معنوی، استادان فنگشویی، و خبرگان پولسازی [اشاره به مقالهی “رازِ راز” نوشتهی جرگ بیتو (Gerg Beato) از ریزن مگزین (Reason Magazine)] را نمایان میکند. همانگونه که بر تارک فیلم نقش بسته است، اصل “قانون جذب” ثابت میکند که افکار و احساسات مردم رویدادهای واقعی در جهان، از کارکردهای کیهانی تا تعامل میان افراد در کارهای جسمانی، هیجانی و حرفهای را به زندگی ایشان میکشاند. همچنین فیلم مطرح میکند که نزد کسانی که بر مسند قدرتاند برای پنهان نگه داشتن این راز از دست عوام، گرایشی نیرومند وجود داشته است. در پیش نمایشها یا “سر نخ” های فیلم، مردانی نشان داده شدهاند که “پرده از راز برداشتند…”.
نظرات راجع به راز
جولی آن استور، بنیانگذار نیبانا (سیدنی) در یک بررسی از عقاید فیلم، گزارش میکند: “فیلم، سراسر با شکرگذاری آغاز میشود” و استفانی ویتاکر از گازتِ مونترال مینویسد: “طرفداران … دربارهی هوش کیهانی سخن میگویند که به آرزوهای ما پاسخ میدهد”. فیلم بیننده را تشویق میکند که “جهان را مانند کاتالوگی” ببیند “که میتوانیم از روی آن سفارش بدهیم و خرید کنیم” و توصیه میکند که خودمان را با افراد “مثبت” احاطه کنیم.
تابلوی تجسم و رؤیا- هر چیزی که شخص بر روی آن تصویرهایی از چیزهایی که میخواهد داشته باشد را قرار داده است- بهعنوان کمکهایی برای تجلی بخشیدن به آرزوها سفارش شدهاند. پاول هرینگتون (Paul Harrington)، تولید کنندهی مشترک فیلم، از اسکرین سیور رایانهاش بهعنوان یک تابلوی تجسم بهره میگیرد.
راز سه گام ضروری- “طلب کردن، باور داشتن، دریافت کردن” را بهعنوان اساس قانون جاذبه فهرست میکند. در تدوین اولیه (نخست) استر هیکس این سه گام را چنین فهرست کرد: “طلب کردن، پاسخ دادن، دریافت کردن”. در نخستین تدوین، او گام “پاسخ دادن” را بهعنوان “پاسخی به آن چه شما درخواست میکنید… چیزی که جهان برای شما انجام میدهد” توصیف میکند. (هیکس ادامهی همکاری با طرح را نپذیرفت، و در کتاب نامی از او برده نشده.
معلمان قانون جذب
فیلم با “حرفهایها” و نویسندگانی در زمینههای فیزیک کوانتوم، روانشناسی، متاقیزیک، مربیگری، الهیات، فلسفه، مالی، فنگشویی، پزشکی و رشد شخصی به گفتوگو نشسته است، که بهعنوان “معلمان راز” نشان داده شدهاند. برخی از این افراد، در وب سایتهایشان، فیلم و ارتباطشان با آن را ترویج میکنند. تعداد اندکی از ایشان که تنها حضور کوتاهی داشتهاند بهطور خاص از قانون جذب صحبت نمیکنند، چرا که حمایتشان از مفاهیم، بر پایهی فرض بیننده است.
افرادی که بر “قانون جذب” تمرکز میکنند، در فیلم مصاحبه شدهاند، و بعدها در برنامههای برجستهی تلویزیونی امریکا ظاهر شدهاند، عبارتاند از: جان اساراف، دکتر مایکل برنارد بکویث، دکتر جان دمارتینی، باب پراکتور، جک کنفیلد، جیمز آرتور ری، دکتر جو ویتال، لیزا نیکولز، مری دایموند، و دکتر جان گری. دیگر افراد درگیر در فیلم، که از اعتقاد راسخشان به قانون جذب سخن گفتهاند عبارتاند از: استر هیکس و جری هیکس، (تنها در تدوین اولیه) ، مایک دولی، باب دویل، دیوید شریمر، و مارسی شیموف. دیگرانی که در فیلم مصاحبه شدهاند، و کسانی که نظراتی بسیار شبیه بدون اشارهی دقیق به عبارت قانون جذب داشتهاند عبارتاند از: لی براور، هیل دوسکین، موریس گودمن، دکتر جان هگلین، بیل هریس، دکتر بن جانسون، لورال لانگمیر، دکتر دنیس ویتلی، نیل دونالد والش، و دکتر فرد آلن ولف (همهی نامها مطابق با فیلم دوبله تنظیم شدهاند تا خواننده بتواند بهراحتی آنها را به یاد آورد).
فیلم همچنین نقل قولهایی از چهرههای تاریخی را در بر دارد که ادعا میکند “استادان راز” بودهاند. رواندا برن (Rhonda Byrne)، تهیهکنندهی اجرایی فیلم، در آن متن با صدا بر روی صحنه در فیلم گفت: “باورم نمیشد که تمام این افراد از آن اطلاع داشتند. آنها بزرگترین چهرههای تاریخ بشری بودند” . و به ایشان بهعنوان “استادان گذشتهی راز” اشاره میکند. کسانی که نام برده شدند عبارتاند از: هرمس تریس مگیستوس، بودا، ارسطو، دبلیو. کلمنت استون، افلاطون، اسحاق نیوتون، مارتین لوترکینگ، کارل یونگ، ویکتور هوگو، هنری فورد، رالف والدو امرسون، توماس ادیسون، آلبرت انیشتین، رابرت کالیر، وینستون چرچیل، اندرو کارنگی، ژوزف کمپبل، الکساندر گراهام بل، و لودویگ ون بتهوون.
سکانس شتابان آغاز فیلم تاریخ منتسب به راز را چنین به تصویر میکشد:
در سکانس موسوم به، “آن راز مدفون شده بود”:
▪ متن تابلویی زمردین بر طوماری کپی و به کاهنی سپرده میشود.
▪ تابلوی زمردین در نزدیکی اهرام گیزا مدفون میشود.
با سکانس موسوم به، “آن راز مورد طمع واقع شده بود” جریان دنبال میشود:
▪ شوالیهای صلیبی طومار را به کشیش کاتولیکی میدهد.
▪ طومار همراه با متن تابلوی زمردین به دست فدیس جرمین کیمیاگر واکاویده میشود (بنگرید به وب سایت فیلم راز).
▪ طرحی از حجر الفلاسفه در حجرهی یک کیمیاگر (بنگرید به مقالهی تری ملانسون).
با سکانس موسوم به، “آن راز مدفون شده بود” جریان ادامه می یابد:
▪ مجموعهای از صحنههای کوتاه در میتینگی در تالاری امروزی.
تجسم انگاره های اسبق نهضت اندیشه ی نو
وب سایت راز ذکر میکند که لوح زمردین، احتمالاً از هرمس تریس مگیستوس (احتمالاً یکی از “استادان راز”)، بهعنوان یکی از “مهمترین اسناد تاریخی شناخته شدهی بشری” است (بنگرید به وب سایت فیلم راز). برن ادعا میکند که ضبط اولیهی “راز” بر روی تابلوی زمردین حک شده است، روزی کروشنها- یک “نظام محرمانه که به بسیاری از انگارههای راز عقیده داشت”- بعدها آن را دنبال کردند (بنگرید به مقالهی تری ملانسون). به عضویت احتمالی ویکتور هوگو و لودویگ ون بتهوون در این نظام هم به اندازهی کار ادعایی نیوتون در برگردان تابلو اشاره شده است (بنگرید به وب سایت فیلم).
کارولین ساخاریاسون (Carolyn Sachariason) از آسپن تایمز، هنگامی که دربارهی قصد برن برای به اشتراک گذاشتن راز با جهانیان توضیح میدهد، “روزی کروشنها” را بهعنوان حاملان راز معرفی میکند:
تسلط بر زیستن [آموزه ای روزی کروشنی همانند راز] دیر فهم نیست، ولی راز سنت روزی کروشنها برای هزاران سال حفظ و حراست شده، و تنها به کسانی نشان داده شده است که آرزوی راستین شان را برای رانستن آن اثبات کرده اند (بنگرید به مقالهی او در نشانی www.aspentimes.com).
در فیلم نه از “تابلوی زمردین” سخنی هست و نه از “روزی کروشنها”، هر چند، در نقاطی کلیدی- در درخششی غیر محسوس- تصویر پرده به سرعت بر واژهی “روزی کروشنی” زوم میشود (بنگرید به مقاله ی تری ملانسون).
عناصر سکانس آغازین
بسیاری از عناصر در سکانسهای سینمایی و تاریخی در آغاز فیلم به سرعت میگذرند و در فیلم یا روشن نمیشوند یا به هیچ وجه به آنها اشارهای نمیشود (به استثنای عنصر روزی کروشن- به ترتیب ظهورشان فهرست شدهاند):
عناصر
(برای ملاحظهی این عناصر میتوانید به دانشنامهی بر خط ویکیپدیا ذیل the secret مراجعه بفرمایید).
تولید
فیلم از همکاری پرایم تایم پروداکشنز از ملبورن استرالیا با رواندا برن، مجری تولید، پاول هرینگتون، تولید کننده، و درو هریوت، کارگردان به وجود آمده است. گوزر مدیا (Gozer Media) از کالینگوود، در حومهی ملبورن، عهدهدار مکان طرح سبک و احساس فیلم و کتاب است (بنگرید به وب سایت فیلم و www.gozer.com.au). شرکت تی اس پروداکشن ال ال سیِ برن (TS Production LLC)، و شرکت هرینگتون، عهدهدار فروش و توزیع فیلم و کتاب است (بنگرید به مقالهی رابینسون راسل در نشانی www.news.com.au). بیرنه دربارهی تحقیقی که پیش از ساختن فیلم انجام داده است توضیح داد:
پس نشستم و فهرست بزرگی از همهی چیزهایی که باید میخواندم تهیه کردم… و وقتی فهرست را تمام کردم آن را به ایشان دادم [گروه تولید فیلم]. ایشان گفتند این غیر ممکن است، تو نمیتوانی این همه کتاب را ظرف یکی دو سال بخوانی، و من همهی آن ها را ظرف دو سال و نصف هفته خواندم- و خب، حاصل آن فیلم راز است (بنگرید به دو مصاحبه با رواندا برن در نشانی www.nibenna.com.au).
منبع الهام برن برای ساخت فیلم مطالعهی کتاب دانش توانگری (۱۹۱۰) اثر والاس دی. واتلس (Wallace D. Wattles) بود (بنگرید به مقالهی جری آدلر). فیلم بهعنوان طرحی برای کانال ۹ شبکهی تلویزیونی استرالیا انجام شد. کانال ۹ کمتر از ۲۵% از طرح سه میلیون دلاری [بنگرید به مقالهی ژاسینتا ابوخاطر (Jacinta Le Plastrier Aboukhater در نشانی www.theage.com.au] به اضافهی هزینهی رهن خانهی برن و سرمایهگذاری برای باب رینوان (Bob Rainone) “مجری پیشتاز اینترنت در شیکاگو” (بنگرید به مقالهی آلن سالکین) را متحمل شده است. رینوان به سی یی او (CEO) یکی از شرکتهای برن را، به سیکرت ال ال سی (Secret LLC) تبدیل کرد، و بیرنه آن را بهعنوان “هدیهای آسمانی” توصیف کرد (بنگرید به کتاب راز).
از مصاحبه هایی که در جولای و آگوست ۲۰۰۵ انجام شده بود فیلمبرداری شد با تدوین “مؤثری که کار را نزدیک کریسمس تمام کرد” (بنگرید به مقالهی بتسی کازی). با حدود ۵۵ معلم (بنگرید به مقالهی ابوخاطر) و نویسنده در لوکیشنهایی شامل شیکاگو، آسپین، آلاسکا (بنگرید به مقالهی بتسی کازی) و مکزیک (مکان مصاحبه با استر هیکس) مصاحبه شد (بنگرید به نامهی هیکس). فیلم در “تدوین مطول” از ۲۴ نفر از این معلمان بهره میگیرد. تدوین اولیه بیست و پنجمین معلم، استر هیکس، را نمایان کرد که “بهعنوان برجستهترین مفسر قانون جذب” (بنگرید به مقالهی آلن سالکین) شناخته میشود.
از نخستین انتشار دی وی دی، استر هیکس، با ذکر موارد قراردادی در نامهای به دوستان، از ادامهی کار با طرح منصرف شد (بنگرید به نامهی هیکس). سهم ۱۰ درصدی او از فروش به هیکسها ۰۰۰/۵۰۰ دلار سود رساند (بنگرید به مقالهی آلن سالکین). در نتیجه، صحنههایی که با استر هیکس گرفته شده بود، در عوض با لیزا نیکولز و مارسی شیموف (بنگرید به آلن سالکین) روایت میشود. هیچکس جانشین هیچ یک از “معلمان راز” دیگر برای حضورشان در فیلم نشد- این مطلب را باب پراکتور در گفتوگویی (بنگرید به مقالهی سینتیا مک فادن (Cynthia Mcfadden) به نشانی www.abcnews.go.com] در نایت لاین (راه شب) فاش کرد (همان).
بتسی کازی، یکی از تولیدکنندگان، کارگردانان، و فیلمنامهنویسان What the Bleep Do We Know!? با پاول هرینگتون، تولید کنندگان مشترک راز، مصاحبه کرد. در این مصاحبه، هرینگتون روش تولید برن را چنین توصیف کرد:
ما قانون جذب را طی ساخت برنامه بهکار میبردیم. به اصطلاح برنامهریزی و تنظیم بودجه، خیلی غیر قراردادی شده بودیم. اجازه میدادیم تا چیزها به سوی ما بیایند… ما واقعاً ایمان داشتیم که چیزها به سوی ما میآیند (بنگرید به مقالهی بتسی کازی).
کانال ۹، پس از دیدن فیلم کامل شده، تصمیم گرفت آن را پخش نکند. و قرارداد جدیدی با همهی فروشندگان دی وی دی طرف قرارداد با شرکت های بیرنه (پرایم تایم و سیکرت ال ال سی) منعقد کرد. در توضیح این کار، لن دونز (Len Downs) از کانال ۹ گفت: “ما آن را دیدیم و خیال پخش کردن آن را نداشتیم”. از قضا، فیلم در سوم فوریهی ۲۰۰۷ از کانال ۹ پخش شد (بنگرید به مقالهی ابوخاطر). داونز گزارش کرد که: “آن چندان هم موفق نبود” (بنگرید به مقالهی جری آدلر).
بازاریابی
بسته بندی
” ایشان [برن و انتشاراتیهای وابسته] نمای زیبایی برای کتابها، دی وی دی ها، و سی دی هایشان ساخنتد و موادی که زیباییشناسی “رمز داوینچی” را تداعی میکند به کار بردند، کاغذ پوستی زیبا، قلم و دوات و مهرهای مومی.” (بنگرید به مقالهی وی به نشانی www.salon.com)
پیتر بیرکن هد (Peter Birkenhead)، Salon.com
فیلم بهعنوان “بسته بندی شکیل مجدد” قانون جذب (بنگرید به مقالهی دنیس فلایم)، مفهومی برخاسته از انگارههای اندیشهی نو شدهی ۱۹ توصیف شده است (بنگرید به مقالهی تری ملانسون). در تولید فیلم، قانون جذب تعمداً با تمرکز روی “افزایش ثروت”- متفاوت از خاستگاه معنویاش “عرضه شد” [بنگرید به مقالهی جین لامپمن (Jane Lampman) به نشانی www.csmonitor.com]. یکی از حامیان فیلم میگوید” “ما آرزو داشتیم که فیلم برای گروه زیادی به نمایش درآید، و پول مهمترین چیز در اذهان گروهی است” [بنگرید به مقالهی جفری رسنر (Jeffry Ressner) به نشانی www.time.com].
انتخاب “راز” به عنوان درونمایهی بستهبندی فیلم یک جزء مهم از محبوبیت فیلم به شمار رفته است:
دوناوین بنس (Donavin Bennes)، خریداری که در بخش متاقیزیک برای بوردرز بوک ویژه کاری میکند میگوید: “نامگذاری آن به عنوان’راز’ یک حرکت زیرکانهی باور نکردنی است. ما همه دوست داریم مرموز باشیم. ولی ارائهی آن به عنوان راز، درخشان بود” (بنگرید به مقالهی جری آدلر).
منتقدان- ظاهراً در توصیف بسته بندی فیلم- فیلم را با عناوین ذیل توصیف کردهاند:
▪ “پیترای بیمایهای” در ژانر کسالت بار خود- یاری (بنگرید به مقالهی جری آدلر).
▪ “سینمایی مؤکد” و “برانگیزاننده با تصاویر و هیجانها به جای منطق” (بنگرید به مقاله ی جرگ بیتو)
▪ ملقمهای از آتنونی رابینز و رمز داوینچی (بنگرید به مقالهی کارین کلین).
▪ “اینفومرسیال (نوعی پیام بازرگانی) های رازهای ناگشوده (یک برنامهی تلویزیونی در آمریکا)” (بنگرید به مقالهی جرگ بیتو)
۸۹/۰۴/۲۳
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.