احمد حلوی: چارچوب هنر و زندگی را از استاد آموختهام
باسپاس فراوان از جناب حلوی که در این گفت و شنود شرکت کردند.
ملیحه خاکنه
* خود را معرفی و مختصری از آغاز فعالیتهای تئاتری خود بگویید؟
احمد حلوی هستم از دوران ابتدایی کار تئاتر و نمایش انجام میدادم تا اینکه از سال ۴۳ کار تئاتر را در سازمان جوانان شیر و خورشید شروع کردم و در سال ۴۷ رسماً بهعنوان اولین هنرجوی رشتهی تئاتر در اداره فرهنگ و هنر به سرپرستی استاد محمدعلی لطفی مقدم و در کنار هنرجویانی همچون بیژن امکانیان- فریدون جیرانی، مهدی صباغی و …تئاتر را دنبال کردم.
* اولین نمایشی که بازی کردید را به خاطر دارید؟
بعد از فارغ التحصیل شدن در اولین نمایشی که بازی کردم نمایش (سیاه زنگی، مرد فرنگی، دایره زنگی) به کارگردانی استاد لطفی بود که در چندین شهرستان به روی صحنه رفت. بعد از آن هم گروه هنری پگاه را تشکیل دادم.
* تعدادی از نمایشهایی را که کارگردانی و یا بازی کردهاید نام ببرید؟
از سال ۴۷ به بعد نمایشنامههای باغ – محکوم به اعدام – حالت چطوره مش رحیم – افعی طلایی – سیاه و… و نمایش چشم در برابر چشم را برای اولینبار و آخرینبار در ایران به روی صحنه بردم چون این نمایشنامه رنگ و بوی سیاسی داشت و در شرایط سیاسی آن زمان امکان اجرای دوباره پیدا نکرد. و در نمایشنامههای بیژن و منیژه – یعقوب لیث – ابوذر – خانم بازرس و… تنها بازی کردهام.
* چه انگیزهای باعث شد که به سمت فیلمسازی بروید؟
دیدن یک فیلم. یادم هست در دوران ابتدایی همراه پدرم به سینما رفتیم و فیلم (شبنشینی در جهنم) به کارگردانی فرخ غفاری را دیدم و همین باعث شد تا تأثیر عمیقی در من بهوجود آید و باعث شد تا بعدها بهدنبال سینما بروم چون فهمیدم بسیاری از واقعیتها را میتوان بهوسیلهی فیلم و سینما بیان کرد، به همین منظور سال ۴۹ بهعنوان هنرجوی رشتهی فیلمسازی وارد سینمای جوان اداره کل فرهنگ و هنر به سرپرستی استاد علی اکبر مرادیان شدم.
* اولین فیلمی که ساختید چه نام داشت؟
اولین فیلمی که کارگردانی و حتی در آن بازی کردم فیلم “وهم” بود.
* بیشترین کسی که تأث یرات عمیق در فعالیتهای هنری شما داشت چه کسی بود؟
در گذشته هر فعالیت هنری که داشتیم خارج از سبک و سیاق و اصول فنی بود اما استاد محمدعلی لطفی مقدم چهارچوب هنر و زندگی کردن را به من آموخت، هماکنون نیز از وی بهعنوان یک مشاور و راهنمای بزرگ در تمامی مسائل هنری، زندگی و فیلمسازی بهره میبرم و با نظر وی برنامههایم را پیش میبرم.
* آیا خانواده نیز مشوق فعالیتهای شما هستند؟
در دوران مجردی و کودکی والدینم مشوق اصلی بودند چون عشق و علاقهام را به کار میدیدند اما بعد از ازدواج بهخاطر خویشاوندیای که با همسرم دارم و او نیز از علاقهام به امور هنری مطلع بود و فعالیتهای مرا دوست داشت نقش مهمی در زندگی من داشت.
* در حال حاظر بیشتر چه فعالیتهایی را انجام میدهید؟
بیشتر پشت صحنه کار میکنم و احساس میکنم اگر حرکت نداشته باشم از پا خواهم افتاد و میزان عشق و علاقهام به کار باعث شده با ۵۸ سال سن بیشتر و بهتر از جوانان کارکنم.
*چه توصیهای به شاگردان و جوانانی که علاقمند به رشتههای هنری بهویژه بازیگری هستند دارید؟
ابتدا قبل از هر کاری بایستی از طریق تحصیل وارد این عرصه شوند و اگر هم میخواهند از طریق کسب تجارب عملی وارد دنیای بازیگری، تئاتر و سینما شوند بایستی با پشتکار و عاشقانه کار کنند. از طرفی فریب زرق و برقهای دوربین و پرژکتورها و….را نخورند چون سرابی بیش نیست و اینکه از سینما این هنر دوست داشتنی بهعنوان وسیلهای برای معروف شدن استفاده نکنند چون گذر است.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
سید فیلد
تئاتر مشهد بی صابری هرگز!
امروز برای کاری به مجتمع امام رضا رفته بودم
رضا صابری را دیدم
یکی – دو ساعتی با هم بودیم
یک گپ دوستانه داشتیم که ضبط شد
تعدادی عکس هم برداشته شد
عکس ها به انضمام گفتگوی بیست و پنج دقیقه ای به زودی در سایت رادیو توس قابل دسترس خواهد بود.
محمدرضا لطفی: خداشناسی با لنز «ماکرو»!
گفتگو با محمدرضا لطفی؛ عکاس تصویر مشهور «شمسالشموس» که بیش از ٣٠هزار عکس از حرم رضوی دارد؛ خداشناسی با لنز «ماکرو»!
گفت و شنودی با جواد اسحاقیان درباره تازه ترین اثرش راهی به هزار توی رمان نو
گفت و شنودی با جواد اسحاقیان درباره تازه ترین اثرش راهی به هزار توی رمان نو
حمیدرضا گیلانی فر: دیگر کسی از دوربین عکاسی نمیترسد!
دیگر کسی از دوربین عکاسی نمی ترسد
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.