شناخت به روایت مجید سیف العلمایی
شناخت به روایت مجید سیف العلمایی
According to Majid Sayf recognition
“شناخت ” [۱]
“سؤال و جواب”:
گاهی، بعضی از ما برای اینکه به سؤالی نیندیشیم و از شر پاسخ بدان خِلاص شویم، دست به کاری میزنیم، و آن اینکه صورت مسئله را پاک میکنیم، تا به گمان و تصوّر خودمان راحت و آسوده خاطر شویم. اما بدانیم که همیشه واقعیت غیر از این است. و مطمئن باشیم که با نادیده گرفتن سؤال، مسئله از بین نمیرود. ضمناً سؤالهای ناقص، پاسخهای ناقص دارند. پرسشهای غلط جوابهای غلط دارند. سؤال را بهتر است پالایش کنیم. پرسشهای صحیح نصفِ جواب است. و بدانیم که فهم، ادراک، شعور، دریافت و… هم گام به گام و مرحله به مرحله و تدریجی حاصل میشود.
پایه پایه رفت باید سوی بام
هست جبری بودن اینجا طمعِ خام [۲]
در تأنی گوید ای عجولِ خام
پایه پایه بر توان رفتن به بام [۳]
پس فهم امروز ما با فهم دیروز یا فهم امروز با فهم فردا را میشود سنجید.
نتیجه اینکه درک ما از هرچیز نسبی است. فهم، تدریجی رشد میکند. از سوی دیگر هیچکس حرف آخِر را نمیزند. معقول نیست، منتظر کلام آخِر بود. زیرا هر حرف و کلامی بر حرف و کلام سابق بنا میشود. و گاهی با تعمیر و پارهای وقتها با تجدید و حتی با تخریب کلام قبل، کلام جدید بنا میشود. آیا میشود نتیجه گرفت: پس وقتی ممکن است تخریب شود چه نیازی به ساختن؟
– چرا ما خانه میسازیم؟ مگر نمیدانیم که روزی تخریب خواهد شد؟
جنس این پرسش، و پاسخ به آن، از چه نوع است؟
– به احتمال قوی این سؤال و جوابی است فلسفی.
کسانیکه همیشه و در همهى موارد میخواهند و دوست دارند حرف آخِر بشری را بگویند و یا کلام آخِر بشری را بشنوند، سخت در اشتباه هستند. سخن آخِر بشری این است: ” کلام و حرف آخِر وجود ندارد. “
هر کلام و حرف، بخشی از کُل کلام و حرف است. همینطور افرادی که سعی دارند کلام و حرف آخِر را بزنند، شدیداً در خطا هستند. مگر میتوان و میشود فهم قضیهای را به یک باره دریافت کرد؟ تبیین هیچ حرفی، حتی اصول، یکبار برای همیشه صورت نمیگیرد. آنهایی که میخواهند هر مسئله، یکبار برای همیشه روشن و معلوم و معین شود، در خطا هستند. برای روشن شدن هر مسئله “فهم” و ” آگاهی ” لازم است ولی دانستن، یک مرتبه به دست نمیآید. پس هیچ مسئلهای را یک بار برای همیشه نمیشود شناخت. مرحله به مرحله؛ درک، شناخت، دانایی و… صورت میگیرد.
[۱] Cognition
[۲] دفترِ اوّل: ۹۳۰
[۳] دفترِ ششم: ۱۲۱۱
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.