جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > شناخت به روایت مجید سیف‏ العلمایی

شناخت به روایت مجید سیف‏ العلمایی

14 مرداد 1383
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

شناخت به روایت مجید سیف‏ العلمایی
According to Majid Sayf recognition

“شناخت ” [۱]
“سؤال و جواب”:

گاهی، بعضی از ما برای این‏که به سؤالی نیندیشیم و از شر پاسخ بدان خِلاص شویم، دست به ‏کاری می‌زنیم، و آن این‏که صورت مسئله را پاک می‏کنیم، تا به گمان و تصوّر خودمان راحت و آسوده خاطر شویم. اما بدانیم که همیشه واقعیت غیر از این است. و مطمئن باشیم که با نادیده گرفتن سؤال، مسئله از بین نمی‏رود. ضمناً سؤال‏های ناقص، پاسخ‏های ناقص دارند. پرسش‏های غلط جواب‏های غلط دارند. سؤال را بهتر است پالایش کنیم. پرسش‏های صحیح نصفِ جواب است. و بدانیم که فهم، ادراک، شعور، دریافت و… هم گام به گام و مرحله به مرحله و تدریجی حاصل می‌‏شود.

پایه پایه رفت باید سوی بام
هست جبری بودن این‏جا طمعِ خام [۲]
در تأنی گوید ای عجولِ خام

پایه پایه بر توان رفتن به بام [۳]

پس فهم امروز ما با فهم دیروز یا فهم امروز با فهم فردا را می‏‌شود سنجید.
نتیجه این‏که درک ما از هرچیز نسبی است. فهم، تدریجی رشد می‏کند. از سوی دیگر هیچ‌‏کس حرف آخِر را نمی‏زند. معقول نیست، منتظر کلام آخِر بود. زیرا هر حرف و کلامی بر حرف و کلام سابق بنا می‏شود. و گاهی با تعمیر و پاره‏ای وقت‌ها با تجدید و حتی با تخریب کلام قبل، کلام جدید بنا می‏‌شود. آیا می‌‏شود نتیجه گرفت: پس وقتی ممکن است تخریب شود چه نیازی به ساختن؟
– چرا ما خانه می‌سازیم؟ مگر نمی‏دانیم که روزی تخریب خواهد شد؟
جنس این پرسش، و پاسخ به آن، از چه نوع است؟
– به احتمال قوی این سؤال و جوابی است فلسفی.
کسانی‏‌که همیشه و در همه‌‏ى موارد می‌‏خواهند و دوست دارند حرف آخِر بشری را بگویند و یا کلام آخِر بشری را بشنوند، سخت در اشتباه هستند. سخن آخِر بشری این است: ” کلام و حرف آخِر وجود ندارد. “
هر کلام و حرف، بخشی از کُل کلام و حرف است. همین‌طور افرادی که سعی دارند کلام و حرف آخِر را بزنند، شدیداً در خطا هستند. مگر می‌توان و می‏شود فهم قضیه‏ای را به‏ یک باره دریافت کرد؟ تبیین هیچ حرفی، حتی اصول، یک‏بار برای همیشه صورت نمی‌‏گیرد. آن‏هایی که می‌خواهند هر مسئله، یک‏بار برای همیشه روشن و معلوم و معین شود، در خطا هستند. برای روشن شدن هر مسئله “فهم” و ” آگاهی ” لازم است ولی دانستن، یک‏ مرتبه به دست نمی‏آید. پس هیچ مسئله‏‌ای را یک ‏بار برای همیشه نمی‏‌شود شناخت. مرحله به مرحله؛ درک، شناخت، دانایی و… صورت می‏‌گیرد.


[۱] Cognition
[۲] دفترِ اوّل: ۹۳۰
[۳] دفترِ ششم: ۱۲۱۱

 

برچسب ها: پاسخروایتشناختمجید سیف العلماییواقعیت
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی آگاه فیلم
بعدی سینمای مستند، سینمای ناب

پست‌های مرتبط

13 دی 1403

چرا باید در کارگاه‌های هنری شرکت کنیم؟

آگاه فیلم
ادامه مطلب

22 دی 1402

آشنایی با حرفه و شغل فیلم‌نامه‌نویسی

مجید
ادامه مطلب

19 دی 1402

صدا در سینما (۱۹ دیماه ۱۳۹۵)

مجید
ادامه مطلب

9 دی 1402

مکبث اثر ویلیام شکسپیر و به کارگردانی و بازیگری عباس رثایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

7 آبان 1399

ابزارهای مدرن سینمایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» 12 تیر 1404
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ 10 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine ۲۰۱۶ 8 تیر 1404
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر 6 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “ایرما خوشگله” 4 تیر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 14 مرداد 1383

شناخت به روایت مجید سیف‏ العلمایی

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::