جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > لحظه قطعی میان بودن و نبودن

لحظه قطعی میان بودن و نبودن

۱۵ خرداد ۱۳۹۴
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

ابراهیم بهرامی:

لحظه قطعی میان بودن و نبودن

هنری کارتیه برسون را به ‏طور اتفاقی ده روز قبل از مرگش دیدم. با چهره‌‏ای خشک و ظاهری آراسته و آرام. او از ورای دستان چروکیده و لرزانش که بر جلوی صورتش گرفته بود نگاه مجددی به عکس‏‌هایش داشت. برسون در فیلم مستندی که درباره‏ ی آثار و زندگی‏‌اش ساخته شده بود از گذشته می‏گفت، از حال و آینده‌‏ی عکاسی که چشم‌‏اندازی برایش تصور نمی‏‌کرد. نگاه تیزبین و خلاق فیلم‏‌ساز او را وادار ساخته بود که از لابه‌‏لای انگشتانش هم‏چون روزنه‌‏ای به محیط بنگرد و او را با دنیای تصویر آشتی دهد. در حالی‏ که او در سال ۱۹۷۹ میلادی در جمع دوستانش در آژانس مگنوم که خود یکی از پایه ‏گذارانش بود اعلام کرد که دیگر تاب عکاسی را ندارد. این‏که برسون چگونه توانست در سن هفتاد سالگی یار دیرینه‏اش، دوربین لایکای خود را کنار بگذارد، برای اغلب دوستدارانش جای شگفتی و سؤال بود.

کارتیه برسون عکاسی را امتداد احساس خود می‌‏دانست و سپاس‏گزار دوربین خود بود که به او توانایی بخشیده بود این احساس را به مخاطب منتقل کند و واقعیت‏های در حال حرکت و تغییر را ثبت کند. او اعتقاد راسخ به (لحظه تعیین کننده) در عکاسی داشت و معتقد بود تنها در این لحظه است که یک عکاس می‏ تواند رویدادی را به تصویری ماندگار بدل سازد. او می‏گوید که رویدادها خود ضرباهنگ ساختاری ” شکل‌‏ها ” را پدید می‏آورند و کسی که بتواند مطابق این ضرباهنگ عکاسی کند، لحظه قطعی را خواهد یافت. ارائه این نظریه که به نظریه‏‌ی (لحظه‏‌ی قطعی) شهرت یافت محبوبیت علمی برسون را دو چندان کرد.

از برسون به‏ عنوان یکی از پیش‏گامان عکاسی مطبوعات نیز یاد می‏ شود. او توانسته بود بسیاری از رویدادهای مهم جهان را عکاسی کند و در رویارویی با خطرات، جهان پر‏ تلاطم عصر حاضر را با تعمق و ادراک بسیار ببیند و ثبت کند. او یک عکاس خبری صرف نبود و سفارشی کار نمی‏کرد، بلکه با نگاهی جامعه‏شناختی و با پرداختن به حواشی و جزئیات زندگی اجتماعی مردم اطلاعات زیادی را از طریق عکس‏هایش ارائه می‏داد.

پرتره‏‌های او از نویسندگان، هنرمندان، سیاست‏مداران و روشن‏فکران هم‏چون سیمون دوبوار، آلبر کامو (نویسنده)، جان هیوستون و ژان رنوار (کارگردان)، محمدعلی جناح، چه‏ گوارا (سیاست‏مدار)، مریلین مونرو (هنرپیشه)، پیکاسو (نقاش)، ژان پل سارتر (متفکر) و دیگر مشاهیر جهان از نمونه‏های شاخص پرتره‏های محیطی و ماندگار هستند. نیم قرن تلاش برسون در خدمت به فرهنگ تصویری و اجتماعی جامعه جهانی جایگاه ویژه‏ای برای او در میان عکاسان معاصر ایجاد کرده است. قطعاً در نگاه برسون لحظاتی بوده که به تصویر در نیامده و تنها در ذهن و خاطره او باقی مانده است. و حالا دیگر برسون نیست. نه کمی این‏طرف‏تر و نه کمی ‏‏آن‏طرف‏تر، لحظه‏ی قطعی میان بودن و نبودن، به همین راحتی.

۸۳/۰۶/۲

برچسب ها: ابراهیم بهرامیبودنبودن و نبودنعکاسعکاسیعکسقطعیلحظهمیاننبودن
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی اپرای جشن خون
بعدی ابراهیم ذهبی (سیاح)

پست‌های مرتبط

۱۳ دی ۱۴۰۳

چرا باید در کارگاه‌های هنری شرکت کنیم؟

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۲۲ دی ۱۴۰۲

آشنایی با حرفه و شغل فیلم‌نامه‌نویسی

مجید
ادامه مطلب

۱۹ دی ۱۴۰۲

صدا در سینما (۱۹ دیماه ۱۳۹۵)

مجید
ادامه مطلب

۹ دی ۱۴۰۲

مکبث اثر ویلیام شکسپیر و به کارگردانی و بازیگری عباس رثایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۷ آبان ۱۳۹۹

ابزارهای مدرن سینمایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • فیلم‌نامه‌نویسی مثل هلو ۱۳ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۲ تیر ۱۴۰۴
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 ۸ تیر ۱۴۰۴
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر ۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 15 خرداد 1394

لحظه قطعی میان بودن و نبودن

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::