لحظه قطعی میان بودن و نبودن
ابراهیم بهرامی:
لحظه قطعی میان بودن و نبودن
هنری کارتیه برسون را به طور اتفاقی ده روز قبل از مرگش دیدم. با چهرهای خشک و ظاهری آراسته و آرام. او از ورای دستان چروکیده و لرزانش که بر جلوی صورتش گرفته بود نگاه مجددی به عکسهایش داشت. برسون در فیلم مستندی که درباره ی آثار و زندگیاش ساخته شده بود از گذشته میگفت، از حال و آیندهی عکاسی که چشماندازی برایش تصور نمیکرد. نگاه تیزبین و خلاق فیلمساز او را وادار ساخته بود که از لابهلای انگشتانش همچون روزنهای به محیط بنگرد و او را با دنیای تصویر آشتی دهد. در حالی که او در سال ۱۹۷۹ میلادی در جمع دوستانش در آژانس مگنوم که خود یکی از پایه گذارانش بود اعلام کرد که دیگر تاب عکاسی را ندارد. اینکه برسون چگونه توانست در سن هفتاد سالگی یار دیرینهاش، دوربین لایکای خود را کنار بگذارد، برای اغلب دوستدارانش جای شگفتی و سؤال بود.
کارتیه برسون عکاسی را امتداد احساس خود میدانست و سپاسگزار دوربین خود بود که به او توانایی بخشیده بود این احساس را به مخاطب منتقل کند و واقعیتهای در حال حرکت و تغییر را ثبت کند. او اعتقاد راسخ به (لحظه تعیین کننده) در عکاسی داشت و معتقد بود تنها در این لحظه است که یک عکاس می تواند رویدادی را به تصویری ماندگار بدل سازد. او میگوید که رویدادها خود ضرباهنگ ساختاری ” شکلها ” را پدید میآورند و کسی که بتواند مطابق این ضرباهنگ عکاسی کند، لحظه قطعی را خواهد یافت. ارائه این نظریه که به نظریهی (لحظهی قطعی) شهرت یافت محبوبیت علمی برسون را دو چندان کرد.
از برسون به عنوان یکی از پیشگامان عکاسی مطبوعات نیز یاد می شود. او توانسته بود بسیاری از رویدادهای مهم جهان را عکاسی کند و در رویارویی با خطرات، جهان پر تلاطم عصر حاضر را با تعمق و ادراک بسیار ببیند و ثبت کند. او یک عکاس خبری صرف نبود و سفارشی کار نمیکرد، بلکه با نگاهی جامعهشناختی و با پرداختن به حواشی و جزئیات زندگی اجتماعی مردم اطلاعات زیادی را از طریق عکسهایش ارائه میداد.
پرترههای او از نویسندگان، هنرمندان، سیاستمداران و روشنفکران همچون سیمون دوبوار، آلبر کامو (نویسنده)، جان هیوستون و ژان رنوار (کارگردان)، محمدعلی جناح، چه گوارا (سیاستمدار)، مریلین مونرو (هنرپیشه)، پیکاسو (نقاش)، ژان پل سارتر (متفکر) و دیگر مشاهیر جهان از نمونههای شاخص پرترههای محیطی و ماندگار هستند. نیم قرن تلاش برسون در خدمت به فرهنگ تصویری و اجتماعی جامعه جهانی جایگاه ویژهای برای او در میان عکاسان معاصر ایجاد کرده است. قطعاً در نگاه برسون لحظاتی بوده که به تصویر در نیامده و تنها در ذهن و خاطره او باقی مانده است. و حالا دیگر برسون نیست. نه کمی اینطرفتر و نه کمی آنطرفتر، لحظهی قطعی میان بودن و نبودن، به همین راحتی.
۸۳/۰۶/۲
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.