داستان عامهپسند Pulp Fiction
داستان عامه پسند
Pulp Fiction
کارگردان کوئنتین تارانتینو
تهیهکننده لورنس بندر
نویسنده کوئنتین تارانتینو
راجر آواری
بازیگران جان تراولتا
ساموئل ال. جکسون
اوما تورمن
بروس ویلیس
هاروی کایتل
تیم راث
آماندا پلامر
کریستوفر واکن
کیتی گریفین
استیو بوشمی
پال کالدرون
فیلمبرداری آندری سکولا
تدوین سالی منکه
توزیعکننده میراماکس فیلمز
تاریخهای انتشار
ماه مهٔ ۱۹۹۴
(اولین اکران جهانی – فستیوال فیلم کن)
۲۳ سپتامبر ۱۹۹۴
(اولین اکران آمریکا –
فستیوال فیلم نیویورک)
۱۴ اکتبر ۱۹۹۴
(اکران عمومی ایالات متحده)
مدت زمان
۱۵۴ دقیقه
کشور ایالات متحده آمریکا
زبان انگلیسی
هزینهٔ فیلم ۸٫۵ میلیون دلار
فروش گیشه ۲۱۳٬۹۲۸٬۷۶۲ دلار
جلسه ۸۷ کانون تحلیل گران سینما:
“داستان عامهپسند” Pulp Fiction
به تاریخ ۸۶/۱۱/۱۹
داستان عامهپسند یا پالپ فیکشن (به انگلیسی: Pulp Fiction)؛ فیلمی آمریکایی، محصول سال ۱۹۹۴، به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و در گونهٔ سینمای جنایی است. عمدهٔ شهرت فیلم به دلیل به نمایش درآوردن ترکیبی کنایهآمیز از خشونت و شوخطبعی، داستان غیرخطی، اشارههای سینمایی، ارجاعات آن به فرهنگ عامه و دیالوگهای آن است.
فیلم، نخل طلای جشنوارهٔ کن در سال ۱۹۹۴ را ازآنِ تارانتینو نمود و نامزد دریافت هفت جایزهٔ اسکار، شامل جایزه اسکار بهترین فیلم شد که تارانتینو و راجر آواری، فیلمنامهنویسان فیلم؛ توانستند جایزهٔ اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را ازآنِ خود کنند. نامزدی بهترین کارگردانی برای کوئنتین تارانتینو و نامزدی بهترین بازیگر نقش اول مرد برای جان تراولتا، از دیگر دستاوردهای این فیلم در شصتوهفتمین مراسم جایزهٔ اسکار بودند. این فیلم در تقسیم جوایز اسکار به نوعی تحت تأثیر فارست گامپ قرار گرفت اما در جشنواره کن خوشتر درخشید و نخل طلا را نصیب تارانتینوی جوان و نه چندان مشهور کرد، در حالیکه رقیبی چون «قرمز» کیشلوفسکی داشت.
به مرور زمان بر شهرت فیلم افزوده شد و هر روز بیشتر و بیشتر تحسین شد. در ردهبندیهای مختلف، فیلم معمولاً در بین بهترینهای تاریخ قرار داشته و اکثر منتقدان مشهور آن را ستایش کردهاند. قرارگرفتن در بین صد فیلم برتر انجمن سینمای آمریکا و صد فیلم برتر انتخابی مجلهٔ تایم و قرارگرفتن در ردهٔ چهارم ۲۵۰ فیلم برتر سایت IMDB با امتیاز بالای ۸٫۹ از آن جمله است. هفتهنامهٔ Entertainment Weekly به فیلم بهعنوان بهترین فیلم ربع قرن اخیر اشاره کرد و نوشت بسیار سخت است پیداکردن صحنهای در این فیلم که به نمادی تبدیل نشدهباشد. البته با اینکه منتقد معروف، راجر ایبرت، فیلم را بهعنوان تأثیرگذارترین فیلم دههٔ ۱۹۹۰ معرفی کرد. اما قطعاً به پای فیلم رفقای خوب مارتین اسکورسیزی نرسید.
داستان عامهپسند، روایتگر ماجراهایی با خطوط داستانی متقاطع از گانگسترهای لسآنجلسی، بازیکن بوکس، سارقان مسلح خردهپا و یک کیف اسرارآمیز است. بیشتر زمان فیلم از تکگویی و گفتگوهایی با درونمایهٔ نگاه به زندگی و با چاشنی بذلهگویی تشکیل شدهاست که بین شخصیتهای فیلم ردوبدل میگردد. عنوان فیلم اشاره به مجلهها و رمانهای مصوّر و عامهپسند جنایی دارد که در میانهٔ قرن بیستم انتشار مییافتند و با خشونت تصویری و گفتگوهای بُرندهشان شناخته میشدند. فیلم با متنی حاوی دو معنی از عبارت «عامهپسند» (pulp) در لغتنامه آغاز میشود و همانند بسیاری دیگر از آثار تارانتینو، داستانی با روایت غیرخطی دارد.
نام این فیلم ابتدا قرار بود ماسک سیاه باشد که نام مجلهای عامهپسند بودهاست. نظیر داستانهای عامهپسند این روایتهای تو در تو ربطی به واقعیت بیرونی ندارند. دنیایی خلق میکند از آدمهای غیرعادی و روزهای غیرمعمولی. شخصیتها در وضعیت بدی قرار میگیرند و از آن وضعیت فرار میکنند و دچار وضعیت بدتری میشوند؛ نظیر وضع بوچ و مارسلوس یا هانی بانی.