کانون ۱۲۶ : سگ کشی / بهرام بیضایی
آخرین بروزرسانی: ۲۶ فروردین ۱۳۸۸
کانون ۱۲۶ : سگ کشی / بهرام بیضایی
سگ کشی
فیلمنامهنویس، کارگردان، تهیهکننده و تدوینگر: بهرام بیضایی
مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم
موسیقی متن: وارتان ساهاکیان، صبا خضوعی
طراحی صحنه و لباس: ایرج رامین فر
چهرهپرداز: فرهنگ معیری
صدابردار: جهانگیر میرشکاری، مهران ملکوتی
بازیگران: مژده شمسایی، مجید مظفری، میترا حجار، رضا کیانیان، داریوش ارجمند، احمد نجفی، حسن پورشیرازی، فردوس کاویانی، حبیب دهقان نسب، بهزاد فراهانی، عنایت بخشی، کاظم افرندنیا، کامران باختر، رابعه اسکویی، اسماعیل شنگله، …
محصول: ۱۳۷۹ ایران
فروش در اکران تهران: ۳۳۰ میلیون تومان
خلاصه داستان فیلم:
یک بانوی نویسنده ایرانی به نام گلرخ کمالی، که سال گذشته شوهرش، ناصر معاصر را به حال قهر و به گمان رابطهای میان او و منشی شرکتش ترک کرده بود، با پایان جنگ به تهران برمی گردد و شوهرش را میبیند که ورشکست شده و در حال رفتن به زندان است. گلرخ متوجه میشود که شریک شوهرش با صحنه سازی، تمامی سرمایه ی شرکت را برداشته و به طور غیر قانونی از مرز خارج شده و شوهرش مانده با تمامی بدهیهای شرکت و فشارهای طلبکاران. گلرخ کمالی وظیفه ی خود میداند در جبران سوءظن بیجای خود، حالا به نجات شوهرش بشتابد و با تلاش برای پرداخت خرید طلبها و اثبات بی گناهی او، و گرفتن رضایت شاکیان از شوهرش، برای آزادی اش از زندان بکوشد. در واقع، گلرخ کمالی با ساده دلی اش وارد حرفه و دنیایی میشود که با اندیشههای او فرسنگها فاصله دارد. دنیای داد و ستد و مسلخ بازار. او با یک یک طلبکاران و شاکیان وارد بده بستان و معامله میشود تا رضایت آنها از شوهرش را جلب کند. و در این کار تا جایی پیش میرود که دیگر راه بازگشت ندارد و میفهمد وارد جنگی شده که دیگر نباید در آن شکست بخورد. او همه را تحمل میکند. از تحقیر و توهین تا آزار و تجاوز، و در پایان شوهرش را آزاد میکند، و شوهرش به عنوان تشکر طلاقنامه اش را به او میدهد. گلرخ کمالی هان در مییابد که همه ی این بازی صحنه سازی شوهرش بوده که با ترساندن و گریزاندن شریکش سرمایه ی شرکت را تصاحب کند، و حالا با در دست داشتن رضایت شاکیان – که گلرخ گرفته – عملا صاحب قانونی آنست و قصد دارد به عنوان اولین قدم با منشی شرکتش برای ماه عسل به خارج برود. گلرخ ضربه را با وقار و سختی تحمل میکند. اما نقشه ی ناصر معاصر نمیگیرد، زیرا شریک بازگشته ی او، و دیگرانی که گلرخ را در تمامی دوندگیهایش دنبال میکردند نیز به اندازه ناصر معاصر هشیار و منتظر بودهاند و حالا از راه میرسند…
توضیح:
سگ کشی پس از ۱۰ سال عدم امکان ساخت فیلم توسط بهرام بیضایی در ایران تولید و در سال ۱۳۸۰ اکران شد و عنوان پرفروشترین فیلم سال را یافت.
داریوش ارجمند برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در دوره ۱۹ جشنواره فیلم فجر و دوره ۱۶ منتخب نویسندگان و منتقدان به خاطر بازی در این فیلم شد. این فیلم از آثار مطرح دهه هشتاد سینمای ایران و همچنین در میان ساختههای بهرام بیضایی به شمار میرود.
از تفاوتهای این فیلم نسبت به فیلمهای دیگر بیضایی جایگزین شدن مباحث اجتماعی بجای مباحث فلسفی و تاریخی است.
کانون ۱۲۶ : سگ کشی / بهرام بیضایی
آگاه فیلم: استاد رضا صابری، دانوش یزدانپناه، حسین عصاران، با حضور تلفنی بهرام بیضایی
۱۳۷۹, آگاه فیلم, احمد نجفی, اسماعیل شنگله، … محصول, اصغر رفیعی جم, اکران, ایران, ایرج رامین فر چهرهپرداز, بازیگران, بهرام بیضایی, بهزاد فراهانی, تدوینگر, تهران, تهیهکننده, جهانگیر میرشکاری, حبیب دهقان نسب, حسن پورشیرازی, حسین عصاران, داریوش ارجمند, دانوش یزدان پناه, رابعه اسکویی, رضا صابری, رضا کیانیان, سگ کشی, سینما, صدابردار, عنایت بخشی, فردوس کاویانی, فرهنگ معیری, فروش, فیلم, فیلمنامهنویس, کارگردان, کاظم افرندنیا, کامران باختر, کانون تحلیل گران سینما, کانون تحلیلگران سینما, مجید سیف العلمایی, مجید مظفری, مدیر فیلمبرداری, مژده شمسایی, مهران ملکوتی, موسیقی متن, میترا حجار, وارتان ساهاکیان، صبا خضوعی طراحی صحنه و لباس
محصولات و دورههای آموزشی آنلاین:
چرا، چه و چگونه فیلم ببینیم؟ (لایو)
لایو آموزشی
درسگفتارهای سینمایی
“چرا، چه و چگونه فیلم ببینیم؟”
Why, what and how to watch a movie?
مشخصات محصول آموزشی:
عنوان: لایو آموزشی “چرا، چه و چگونه فیلم ببینیم؟”
کارشناس: مجید سیف العلمایی
مخاطبان: دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان (از مبتدی تا حرفهای) و همچنین منتقدان فیلم.
هدف: از جمله اهداف، ارائۀ تعریفی ویژه از چرایی، چهای و چگونگی تماشا فیلم. و مصادیق، و مثالهای بسیاری دیگر.
فرمت آموزش: روی خط MP4
تعداد ویدئو: ۱ ویدئو
مدت زمان: ۳۳ دقیقه ۵۲ ثانیه
زمان اجرا: ساعت ۲۱ دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰
نوع دسترسی: قابل مشاهده بلافاصله پس از خرید
ترم آموزش آنلاین “عوامل سازندۀ یک فیلم”
شرح وظایف عوامل اصلی در گروه فیلمسازی
دورۀ آموزشی:
عوامل سازندۀ یک فیلم
The factors that make a movie
مشخصات محصول آموزشی:
عنوان: عوامل سازندۀ یک فیلم
مدرس: مجید سیفالعلمایی مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
مخاطبان: دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان
هدف: از جمله اهداف، عوامل سازندۀ یک فیلم: “آشنایی اجمالی با عوامل اصلی تولید فیلم” و “بازشناخت تهیهکننده، فیلمنامهنویس، کارگردان فیلم، مدیر تولید، مدیر فیلمبرداری و شرح وظایف دیگر عوامل اصلی در گروه فیلمسازی جهت درک بهتر ایفای نقش میتوانند بهرهمند شوند.”
تعداد بخش: سه بخش. هر بخش ۳ پارت.
تعداد ویدئو: ۱۱ ویدئو
فرمت آموزش: MP4
مدت زمان: حدود ۷۵ دقیقه
نوع دسترسی: بلافاصله پس از عضویت و ثبتنام، حضور در دوره با شرکت و دسترسی تدریجی به تمام درسهای میسر میشود.
خوشههای خشم – ۱ (لایو)
لایو آموزشی – تخصصی
درسگفتارهای سینمایی
“خوشههای خشم” – ۱
The Grapes of Wrath
مشخصات محصول آموزشی:
عنوان: لایو آموزشی – تخصصی “خوشههای خشم”
با حضور: مجید سیفالعلمایی
مخاطبان: دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان (از مبتدی تا حرفهای)
هدف: از جمله اهداف دهمین لایو، آشنایی اجمالی با فیلم خوشههای خشم The Grapes of Wrath و ارکان سینمای داستانگوی جان فورد و سینمای اقتباسی. زیرا این فیلم بر مبنای رمانی با همین عنوان از جان استاینبک اقتباس گردیده است.
جان استاینبک این رمان را در سال ۱۹۳۹ منتشر کرد. وی برای نگارش این رمان برندهٔ جایزهٔ پولیتزر شد. این رمان هماکنون جزو چهل اثر کلاسیک سدهٔ بیستم بهشمار میآید. مجلهٔ تایم نیز این رمان را در فهرست صد رمان برتر انگلیسیزبان از سال ۱۹۲۳ تا سال ۲۰۰۵ جای داده است.
خوشههای خشم فیلمی درام به کارگردانی جان فورد محصول سال ۱۹۴۰ است.
فرمت آموزش: روی خط MP4
تعداد ویدئو: ۱ ویدئو
مدت زمان: ۳۱ دقیقه ۰۲ ثانیه
زمان اجرا: ساعت ۲۰ دوشنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۰
نوع دسترسی: قابل مشاهده بلافاصله پس از خرید
کتابشناسی فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
بسته آموزش تدریجی آنلاین
«کتابشناسی فیلمنامهنویسی»
Bibliography screen writing
ویژۀ اعضای خاص
مشخصات محصول:
بسته آموزش تدریجی آنلاین
تعداد ویدئو: ۶۵ ویدئو
با فرمت: MP4
به مدت: حدود ۱۲۰ دقیقه
مخاطب: دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان
هدف: از جمله اهداف، کتابشناسی فیلمنامهنویسی: “آشنایی هر چه بیشتر و بهتر با کتابهای سینمایی در شاخۀ «فیلمنامهنویسی» و بهکار بستن و تمرین کردن، تمرین کردن و باز هم تمرین کردن آنهاست.
به روایتِ مجید سیفالعلمایی مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی از “سیف دات آی آر” (دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی)
نوع دسترسی: قابل مشاهده و دسترسی بلافاصله پس از عضویت و خرید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.