جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > تی وی توس > درسگفتار سینمایی «مضمون» Content

درسگفتار سینمایی «مضمون» Content

6 مهر 1404
ارسال شده توسط مجید
تی وی توس، مقاله - یادداشت
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
انتشار 6 مهر 1404
بروزرسانی 17 مهر 1404

سینما آموختنی است!

درسگفتار سینمایی «مضمون» Content

این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!

درسگفتار سینمایی «مضمون» Content، به روایتِ مجید سیف‌الْعُلَمایی “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاهْ فیلم) که فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه آموزش سینما، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای هنری و آموزشی دارد.

· مضمون چیست؟ موضوع اصلی، ایده‌ی مرکزی یا مسئله‌ی اخلاقی داستان. آن چیزی است که داستان واقعاً در درباره‌ی آن است.
· کارکرد مضمون: مانند چسب یا ستون فقرات، عناصر داستان (صحنه‌ها، شخصیت‌ها، رویدادها) را به یک کل منسجم تبدیل می‌کند.
· مضمون به عنوان یک تز: می‌توان آن را به صورت یک ادعا در نظر گرفت که کل داستان در حال اثبات درست یا غلط بودن آن است. (مثلاً در “کازابلانکا”: “ایثار برای یک آرمان برتر، ارزش فداکاری عشق شخصی را دارد.”)
· کشف مضمون: گاهی از ابتدا مشخص است و گاهی در حین نوشتن خود را نشان می‌دهد. از باورها و دغدغه‌های شخصی نویسنده سرچشمه می‌گیرد.
· استفاده از مضمون در بازنویسی: وقتی مضمون را شناختید، می‌توانید از آن به عنوان یک فیلتر استفاده کنید تا هر صحنه یا انتخاب شخصیت را بررسی کنید: آیا این عنصر از مضمون حمایت می‌کند یا با آن در تضاد است؟
· هشدار: از مضمون برای “پیام‌رسانی” مستقیم و زمخت استفاده نکنید. مضمون باید در دل داستان و اعمال شخصیت‌ها نهفته باشد، نه اینکه مانند یک سخنرانی به مخاطب تحمیل شود. نقل‌قول ساموئل گلدوین عالی بود!

—

چگونه به مضمون فیلم‌نامه خود برسیم؟ (راهکارهای عملی)

با توجه به توضیحات شما، می‌توان این مراحل را برای یافتن و پرورش مضمون پیشنهاد داد:

1. از خودتان بپرسید:
· داستان من واقعاً درباره‌ی چه است؟ (جواب اولیه معمولاً طرح داستان است: “دربارهٔ مردی که…”) اما به لایه‌های زیرین بروید.
· شخصیت اصلی من در پایان داستان چه چیزی یاد می‌گیرد یا چه تغییری می‌کند؟
· می‌خواهم مخاطب پس از تماشای فیلمم چه حسی داشته باشد یا به چه چیزی فکر کند؟
2. سفر شخصیت اصلی را تحلیل کنید:
· همانطور که در مثال هامفری بوگارت اشاره کردید، مضمون اغلب در تغییر نگرگاه یا عمل قهرمان آشکار می‌شود.
· قهرمان شما در ابتدا چه باور نادرست یا نقصانی دارد؟ (خودخواهی در “کازابلانکا”)
· او در طول داستان با چه چالش‌هایی روبرو می‌شود؟
· در پایان به چه حقیقتی می‌رسد یا چه تصمیم بزرگی می‌گیرد؟ (ایثار در “کازابلانکا”) این تغییر، اغلب کلید مضمون است.
3. درگیری مرکزی را شناسایی کنید:
· مضمون اغلب در تقابل دو ایده یا ارزش متضاد خود را نشان می‌دهد.
· آیا داستان شما درباره‌ی امید در برابر یأس، عشق در برابر نفرت، آزادی در برابر اسارت، یا حقیقت در برابر دروغ است؟ این تقابل می‌تواند هسته‌ی مضمون شما باشد.
4. از پایان شروع کنید:
· فکر کنید چرا پایان داستان شما رضایت‌بخش (یا حتی غیررضایت‌بخش اما تاثیرگذار) است.
· پایان‌بندى اغلب نظر نهایى نویسنده را دربارهٔ مضمون نشان مى‌دهد. آیا خوبى پیروز مى‌شود؟ آیا طمع مجازات مى‌شود؟ این نتیجه، مضمون را تقویت مى‌کند.
5. بازنویسی با نگاهی به مضمون:
· پس از نوشتن پیش‌نویس اول، حالا که مضمون را بهتر می‌شناسید، دوباره از اول بخوانید.
· آیا دیالوگی، صحنه‌ای یا شخصیتی هست که بتواند قوی‌تر این ایدهٔ مرکزی را منعکس کند؟
· آیا عناصری هستند که حذف شوند چون هیچ ارتباطی به مضمون ندارند و داستان را از مسیر خارج می‌کنند؟

جمع‌بندی نهایی:

مضمون قلب تپنده‌ی داستان شماست. آن چیزی است که به داستان عمق می‌بخشد و باعث می‌شود پس از پایان یافتن فیلم، همچنان در ذهن مخاطب بماند. همانطور که شما به درستی اشاره کردید، بهترین مضامین آنهایی هستند که “نشان داده می‌شوند” نه “گفته می‌شوند”. آنها از دل کنش‌ها، انتخاب‌های دشوار شخصیت‌ها و نتیجه‌ی نهایی داستان استخراج می‌شوند.

با تشکر!

آکادِمی مهارت‌آموزی آنلاین فرهنگستان سینمایی Cinema Academy برای همه

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

خاطره نویسی

آموزش, آموزش آنلاین, آموزش مجازی, آموزش مجازی سینما, آموزشی, آیین, اقتباس, بازیگر, بازیگری, پیام, تخصصی, تم, سناریونویسی, سینما, فیلم, فیلم ساز, فیلم‏ نامه, کارگردان, مجید سیف العلمایی, مضمون, نگارش, نمایش, نوشتن, هنر, هنرپیشه, هنرمند

محصولات و دوره‌های آموزشی آنلاین:
تأویل فیلم، روی خط

ترم آموزش آنلاین «معرفی و تأویل فیلم، روی خط»

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
حدود 35 ساعت
9,900,000 تومان
مدرسه هنرپیشگی

مدرسه هنرپیشگی

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
مجید سیف‌العلمایی
حدود 75 دقیقه
8,900,000 تومان
اردوی نویسندگی

اردوی نویسندگی

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
فعلا 300 دقیقه
8,900,000 تومان
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
برچسب ها: آموزشآموزش آنلاینآموزش مجازیآموزش مجازی سینماآموزشیآییناقتباسبازیگربازیگریپیامتخصصیتمسناریونویسیسینمافیلمفیلم سازفیلم‏ نامهکارگردانمجید سیف العلماییمضموننگارشنمایشنوشتنهنرهنرپیشههنرمند
درباره مجید

"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.

نوشته‌های بیشتر از مجید
قبلی واکاوی فیلم سینمایی »جرمیا جانسون»
بعدی فصول در سینما

پست‌های مرتبط

آیین نقد فیلم (لایو)

20 مهر 1404

خوانشی از جلسه نقد فیلم

آگاه فیلم
ادامه مطلب
مربی و مشاور موثر شو

19 مهر 1404

روش تدریس به شیوۀ ارسطویی

مجید
ادامه مطلب
مدرسه فیلم‌سازی

17 مهر 1404

«تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی»

مجید
ادامه مطلب
هنر انتخاب

15 مهر 1404

خرد راهبری خود و دیگران

مجید
ادامه مطلب
آخرین روز 1400 خورشیدی

13 مهر 1404

اقدام کن! Take action.

مجید
ادامه مطلب
وابستگی سینما به پنج عامل

11 مهر 1404

اقدام و تحول در زندگی

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • خوانشی از جلسه نقد فیلم 20 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی «فارست گامپ» 1997 19 مهر 1404
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 17 مهر 1404

درسگفتار سینمایی «مضمون» Content

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

خاطره نویسی

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::