درسگفتار سینمایی «مضمون» Content
6 مهر 1404
ارسال شده توسط مجید
انتشار 6 مهر 1404
بروزرسانی 17 مهر 1404
سینما آموختنی است!
درسگفتار سینمایی «مضمون» Content
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
درسگفتار سینمایی «مضمون» Content، به روایتِ مجید سیفالْعُلَمایی “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاهْ فیلم) که فعالیتهای گستردهای در حوزه آموزش سینما، فیلمنامهنویسی و تولید محتوای هنری و آموزشی دارد.
· مضمون چیست؟ موضوع اصلی، ایدهی مرکزی یا مسئلهی اخلاقی داستان. آن چیزی است که داستان واقعاً در دربارهی آن است.
· کارکرد مضمون: مانند چسب یا ستون فقرات، عناصر داستان (صحنهها، شخصیتها، رویدادها) را به یک کل منسجم تبدیل میکند.
· مضمون به عنوان یک تز: میتوان آن را به صورت یک ادعا در نظر گرفت که کل داستان در حال اثبات درست یا غلط بودن آن است. (مثلاً در “کازابلانکا”: “ایثار برای یک آرمان برتر، ارزش فداکاری عشق شخصی را دارد.”)
· کشف مضمون: گاهی از ابتدا مشخص است و گاهی در حین نوشتن خود را نشان میدهد. از باورها و دغدغههای شخصی نویسنده سرچشمه میگیرد.
· استفاده از مضمون در بازنویسی: وقتی مضمون را شناختید، میتوانید از آن به عنوان یک فیلتر استفاده کنید تا هر صحنه یا انتخاب شخصیت را بررسی کنید: آیا این عنصر از مضمون حمایت میکند یا با آن در تضاد است؟
· هشدار: از مضمون برای “پیامرسانی” مستقیم و زمخت استفاده نکنید. مضمون باید در دل داستان و اعمال شخصیتها نهفته باشد، نه اینکه مانند یک سخنرانی به مخاطب تحمیل شود. نقلقول ساموئل گلدوین عالی بود!
—
چگونه به مضمون فیلمنامه خود برسیم؟ (راهکارهای عملی)
با توجه به توضیحات شما، میتوان این مراحل را برای یافتن و پرورش مضمون پیشنهاد داد:
1. از خودتان بپرسید:
· داستان من واقعاً دربارهی چه است؟ (جواب اولیه معمولاً طرح داستان است: “دربارهٔ مردی که…”) اما به لایههای زیرین بروید.
· شخصیت اصلی من در پایان داستان چه چیزی یاد میگیرد یا چه تغییری میکند؟
· میخواهم مخاطب پس از تماشای فیلمم چه حسی داشته باشد یا به چه چیزی فکر کند؟
2. سفر شخصیت اصلی را تحلیل کنید:
· همانطور که در مثال هامفری بوگارت اشاره کردید، مضمون اغلب در تغییر نگرگاه یا عمل قهرمان آشکار میشود.
· قهرمان شما در ابتدا چه باور نادرست یا نقصانی دارد؟ (خودخواهی در “کازابلانکا”)
· او در طول داستان با چه چالشهایی روبرو میشود؟
· در پایان به چه حقیقتی میرسد یا چه تصمیم بزرگی میگیرد؟ (ایثار در “کازابلانکا”) این تغییر، اغلب کلید مضمون است.
3. درگیری مرکزی را شناسایی کنید:
· مضمون اغلب در تقابل دو ایده یا ارزش متضاد خود را نشان میدهد.
· آیا داستان شما دربارهی امید در برابر یأس، عشق در برابر نفرت، آزادی در برابر اسارت، یا حقیقت در برابر دروغ است؟ این تقابل میتواند هستهی مضمون شما باشد.
4. از پایان شروع کنید:
· فکر کنید چرا پایان داستان شما رضایتبخش (یا حتی غیررضایتبخش اما تاثیرگذار) است.
· پایانبندى اغلب نظر نهایى نویسنده را دربارهٔ مضمون نشان مىدهد. آیا خوبى پیروز مىشود؟ آیا طمع مجازات مىشود؟ این نتیجه، مضمون را تقویت مىکند.
5. بازنویسی با نگاهی به مضمون:
· پس از نوشتن پیشنویس اول، حالا که مضمون را بهتر میشناسید، دوباره از اول بخوانید.
· آیا دیالوگی، صحنهای یا شخصیتی هست که بتواند قویتر این ایدهٔ مرکزی را منعکس کند؟
· آیا عناصری هستند که حذف شوند چون هیچ ارتباطی به مضمون ندارند و داستان را از مسیر خارج میکنند؟
جمعبندی نهایی:
مضمون قلب تپندهی داستان شماست. آن چیزی است که به داستان عمق میبخشد و باعث میشود پس از پایان یافتن فیلم، همچنان در ذهن مخاطب بماند. همانطور که شما به درستی اشاره کردید، بهترین مضامین آنهایی هستند که “نشان داده میشوند” نه “گفته میشوند”. آنها از دل کنشها، انتخابهای دشوار شخصیتها و نتیجهی نهایی داستان استخراج میشوند.
با تشکر!
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.

آموزش, آموزش آنلاین, آموزش مجازی, آموزش مجازی سینما, آموزشی, آیین, اقتباس, بازیگر, بازیگری, پیام, تخصصی, تم, سناریونویسی, سینما, فیلم, فیلم ساز, فیلم نامه, کارگردان, مجید سیف العلمایی, مضمون, نگارش, نمایش, نوشتن, هنر, هنرپیشه, هنرمند
حدود 35 ساعت
9,900,000 تومان
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

20 مهر 1404

19 مهر 1404

17 مهر 1404

15 مهر 1404

13 مهر 1404

11 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.