جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > سینمای مستند، سینمای ناب

سینمای مستند، سینمای ناب

۱۴ مرداد ۱۳۸۳
ارسال شده توسط مجید
توسعه، معرفی و تحلیل هنر، گفت‌وشنود - مصاحبه
مجید سیف العلمایی

از خراسون، دانشنامه خراسان بزرگ

سینمای مستند، فرصت‌های ناب
سینمای مستند، سینمای ناب

  • سید جواد اشکذری:

با سپاس از جناب مجید سیف العلمایی که درباره سینمای مستند با من صحبت کردند.

این گفت‌وگو در شهرآرا منتشر شد.

  • راجع به سینمای مستند و ویژگی‏ های آن صحبت کنید.

قبل از آن‏که بخواهیم راجع به سینمای مستند ( nonfiction film A critical history ) حرف بزنیم، بهتر است که یک تعریف اجمالی از این نوع سینما داشته باشیم تا بعد به نکته‏ های خاص‏تری بپردازیم. برای فهمیدن سینمای مستند ما چند مورد را باید مدنظر بگیریم، یا به‏ عبارتی از خودمان سؤال کنیم، اگر از یک نمایش، مثلاً تئاتری که در حال اجرا است؛ فیلمی تهیه شود، آیا این یک فیلم مستند خواهد بود؟ آیا ضبط مسابقه‏ ی فوتبال یا هر مسابقه‏ ی ورزشی دیگر که از تلویزیون پخش می‏شود، یا صحنه‏ های جنگ و امثال آن؛ این‏ ها فیلم‏ های مستند‌اند؟ یا این‏که نه، این‏ها چیز دیگری هستند، یا باید اسم دیگری داشته باشند. به ‏عبارت صحیح‏ تر آیا فیلم خبری ( news film) ، فیلم مستند است؟ آیا فیلم گزارشی ( reportage film) ، فیلم مستند است؟ یا ما با سه مقوله سر و کار داریم؟ آیا مثال‏های بالا فیلم خبری است یا فیلم گزارشی، یا نوع دیگر فیلم مستند؟! استنباطی که من از فیلم مستند دارم؛ این است که فیلم مستند همان نگاه استدلالی و مستند سازی را دارد، منتهی با یک تسلط هنرمندانه ساخته می ‏شود. یعنی ترکیبی از هنر و واقعیت و صنعت، سینمای مستند را از اشکالی که برشمردیم متمایز می‏ کند.

در دنیا هم فیلم‏های مختلفی ساخته شده، مانند: فیلم‏های ” آخرین امپراطور ” و ” بودای کوچک ” برتولوچی، یا فیلم ” درسواوزالا ” کوروساوا، ” جنگ و صلح ” ، و یا فیلم ” خوشه‏ های خشم ” (جان فورد) که بر اساس نوشته‏ ی ” جان اشتاین بک ” ساخته شده است. آیا می ‏توانیم بگوییم که این فیلم‏ها صرفاً فیلم داستانی ( fiction film) هستند؟ یا فیلم مستنداند؟ که قدری دشوار می‏شود. به ‏هرحال ما باید یک‏بار دیگر آن‏ها را برای خودمان تعریف کرده و راجع به آن‏ها فکر کنیم. در سینمای کشور خودمان و فیلم‏های معاصر هم همین رخداد را می‏توانید ببینید. مثلاً فیلمی مانند: ” ناصر‏الدین‏ شاه آکتور سینما ” که سعی کرده تکیه بر واقعیت داشته باشد، اگر چه همه‏‏ ی واقعیت‏ ها را به‏طور کامل نمی‏ گوید و گاهی اوقات تغییراتی هم داده است، یا فیلم‏هایی مثل ” گبه ” و ” سلام سینما ” (محس مخملباف)، ” مشق شب ” ، ” مسافر ” ، ” کلوزآپ، نمای نزدیک ” ، ” خانه دوست کجاست ” و ” زندگی و دیگر هیچ ” (عباس کیارستمی)، یا حتی فیلم ” بودن یا نبودن ” (کیانوش عیاری)، اگر چه تکیه بر واقعیت دارند، اما نمی‏ شود آن‏ها را فیلم مستند دانست. این‌‏ها فیلم‏ های داستانی هستند که التفات به واقعیت دارند. پس بنابراین از همه‏ ی آن‏چه که گفتم این‏ طور نتیجه می‏ گیریم که فیلم مستند، فیلمی است که دو کفه‏ی هنرمندانه بودن اثر و استناد به واقعیت با یکدیگر برابرند، به دیگر عبارت؛ ممکن است فیلم‏هایی غیر از این باشند، یعنی در این‏ طرف فیلم‏ های داستانی هستند که اسامی‏ شان را بردم، و از طرف دیگر فیلم‏های خبری و گزارشی هستند که کمتر از این مباحث زیبایی‏ شناسی و هنرمندانه در آن‏ها دیده می‏ شود. غرضم اصلاً این نیست که بخواهم ارزش‏‏گذاری کنم، که حالا که به واقعیت تکیه می‏کند بهتر است یا خیر. اصلاً بحث ارزش‏گذاری نیست. هر فیلمی جایگاه خود را دارد. ولی خوب است که ما تعریفمان را مشخص کنیم و بدانیم که هر فیلم خبری، گزارشی، مستند و داستانی چه جایگاهی دارد. این‏که کدام خوب است؟ فعلاً جای صحبتی برای آن نیست.

  • راجع به تاریخ و خاستگاه سینمای مستند نظرتان چیست؟

سینمای مستند با خود سینما به‏ وجود آمد و زاده شد. یعنی تاریخ سینمای مستند و تاریخ سینما و نمایش فیلم که برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ در پاریس بود، همراه است. یعنی فیلم‏های اولیه همه‌ی سعی‏شان این بود که فیلم مستند بسازند. یا فقط تکیه به واقعیت بدهند. شاید چیزی شبیه فیلم گزارشی یا خبری، اما به‏هرحال این تاریخ سینماست، و تاریخ سینما و سینمای مستند در هم گره خورده و به پیش آمده و همین ‏طور که استیل‏ها و ژانرهای مختلف در سینما به ‏وجود آمد و شکل و شمایل عصر خودش را گرفت و جغرافیای خودش را یافت، سینمای مستند هم این تلاطم را در بستر تاریخ داشت. که امروز به شکلی در اختیار ماست. یا می‏فهمیم که با گذشته تفاوت دارد. از فیلم‏های مطرحی هم می‏‌توان یاد کرد، چه فیلم‏هایی که مثلاً در ایران توسط غیر ایرانی‏ها ساخته شد. مانند فیلم ” باد صبا ” آلبرت لاموریس، که فیلمی است که برای همیشه می‏توان از آن استفاده کرد. این را نیز باید بگویم که فیلم مستند با یک فیلم خبری یا خبری صرف می‏تواند تفاوتش در این باشد که فیلم مستند را می‏شود به دفعات دید، اما فیلم خبری تاریخ مصرف دارد. و این داشتن تاریخ مصرف، آن‏را از هنر بودن دور کرده و ایجاد فاصله می‏ کند.

اقسام سینمای مستند می‏تواند: سینمای مستند اجتماعی، مستند آموزشی، مستند تبلیغاتی، مستند جنگی، مستند مردم‏شناسی، یا مستند شاعرانه و … باشد. که هر کدام از این‏ها جایگاه خودش را دارد بسیار هم قابل توجه است.

  • روند صنعتی سینمای مستند در طی زمان به چه صورت بوده است؟

در گذشته، مثلاً فیلم‏ سازی به‏نام فلاهرتی با ابزاری کار می‏ کرده که متعلق به زمانه‏ ی خودش بوده و طبیعتاً به لحاظ فنی و سخت‏ افزاری، در مقایسه با امکانات امروز، وسایل پیشرفت ه‏ای نبوده، اما با همان ابزار محدودی که داشته و با سفرهایی که به اتفاق همسرش به قطب می‏ رفته و فیلم‏ هایی که آن‏جا مانند: ” نانوک شمال ” را ساخته، همان‏‏جا خودش لابراتوار ایجاد کرده و فیلم‏ ها را می‏ شسته و کارهای فنی و لابراتواری را انجام می‏ داده است. خوب! این متعلق به زمانه‏ی خودش بوده است. چیزی که در سینمای مستند به چشم می‏ خورد این است که با محدودترین ابزار می‏توان کار کرد و می کنند و خواهند کرد. حال، امروز که ابزار تازه آمده، تکنیک ‏ها و فن‏آوری‏ های تازه آمده، و در اختیار فیلم‏ساز گزارشی و خبری و داستانی قرار می‏گیرد، در اختیار فیلم‏ ساز مستند هم قرار می‏ گیرد. سیستم‏ های دیجیتالی که امروز از آن‏ها بهره ‏برداری می‏ شود، سهولت و راحتی کار را به‏ وجود آورده است. اما از طرفی خلاقیت‏ ها و ابتکارات یک فیلم‏ساز مستند را سرجایش نگاه داشته و قابل احترام هم هست.

  • رسالت فیلم مستند چیست؟

رسالت فیلم مستند؟ شاید بهتر باشد که سؤال را این‏طور مطرح کنیم که: ما برای خود فیلم چه رسالتی قائل هستیم که حالا برای ” فیلم مستند ” قائل باشیم؟ فیلم، یک حیات مستقل برای خودش دارد. اما آن‏که اگر بگوییم رسالت یا مسئولیت یا وظیفه‏ای دارد، آن فیلم ‏ساز است. دیگر تفاوت نمی‏کند که آن فیلم ‏ساز، فیلم ‏ساز فیلم مستند باشد یا فیلم ‏ساز فیلم داستانی یا هر چیز دیگر. آن باز می‏گردد به سازنده‏ی فیلم و خود فیلم‏ساز که آن نگاهش چه باشد. این است که آن نگاه، فیلم را قومی یا قوم‌نگاری می‏ کند یا یک فیلم مستند اجتماعی ساخته می‏شود یا یک فیلم مستند شاعرانه. مگر ما می‏ توانیم بگوییم که یک فیلم مستند شاعرانه رسالتی ندارد؟ خب رسالتش در همان است. کسی هم که فیلم اجتماعی، یا سیاسی می‏سازد، رسالتش در همان است.

  • چگونه می‏ توان از فیلم مستند جهت مضامین شهری یا برای نقد و بررسی مسائل اجتماعی استفاده کرد؟

فیلم مستند، یک ویژگی‏ های منحصر به فرد دارد که بسیار تأثیرگذار است. از آن‏جایی که شدیداً می‏خواهد تکیه بر واقعیت بدهد و خلاقیت و ابتکار را با کمک واقعیت بیان کند – به اصطلاح عامیانه چون از دل برمی‏خیزد بر دل هم می‏نشیند – این است که بسیار کاربرد دارد. محدودیت‏های یک فیلم داستانی یا یک فیلم پرهزینه را ندارد. از این‏طرف چون فیلم‏ساز مستند با واقعیات و مسائل و مصائب اجتماعی خودش سر و کار دارد و می‏خواهد آن‏ها را منعکس کند، بسیار می‏تواند تأثیرگذار باشد. مخصوصاً با ابزاری مثل تلویزیون که خیلی می‏تواند کمک کند و می‏تواند غذای خوبی برای آن باشد. مشروط به این‏که واقعاً فیلم، مستند باشد. مراد ما فیلم گزارشی و خبری نیست، بلکه ترکیبی از واقعیات است که با خلاقیت، ابتکار، هنرنمایی و هنرمندی فیلم‏ساز توأم ‏باشد.

  • آیا مسائل و مشکلات شهری را می‏توان از نوع گزارشی دانست یا می‏ توان از آن‏ هم فیلم مستند ساخت؟

از هر فکری می‏ شود فیلم مستند استخراج کرد. منتهی یک فیلم گزارشی، همان‏ طور که اشاره کردم یک فیلم تاریخ مصرف‏داری است که به یک مسئله ‏ی خاص و معمولاً سطحی می‏نگرد، اما یک فیلم مستند لازمه ‏اش این است که باید تحقیق شود، وقت صرف شود و مقدماتی دارد که باید طی کند و پس از این روند، کاری تولید می‏شود که می‏توان به دفعات دید و از دیدنش لذت برد و تحت تأثیر قرار گرفت. این است که می‏تواند هر چه که ما فکر می‏کنیم، حالا مسائل شهر، شهرسازی، شهرنشینی و شهروندی باشد، یا هر مسئله‏ی دیگر، هیچ فرق نمی‏ کند چه باشد. این سؤال، مثل این می ‏ماند که آیا یک فیلم داستانی می‏تواند راجع به مثلاً این مسائل صحبت بکند؟ بله، چرا نتواند؟ فیلم که خود مسئله‏ای ندارد، یک ظرف است، اما مظروف، توسط فیلم‏ساز در آن ریخته می‏ شود..که بستگی به قابلیت‏، ظرفیت و توان‏مندی‏ های آن اشخاص و افراد دارد.

  • به ‏نظر شما نمایش فیلم‏ های مستند در مشهد چگونه است؟

سینمای مستند، آن‏ طور که باید و شاید نه تنها در مشهد که در خود ایران جدی گرفته نشده است – با این‏که جایگاه وسیعی در گذشته داشته است – مخصوصاً در بخش‏ های آموزشی می‏تواند بسیار تأثیرگذار باشد که دانشجویان و هنرجویان رشته ‏های فیلم‏ سازی را به سمت ساخت آن سوق دهند. زیرا موقع ساختن فیلم مستند یک ویژگی‏ها و یک فرصت‏هایی هست که بسیار ناب است. آن ذهنیات صرف و مسائل انتزاعی به تنهایی وجود ندارد. و این خودش دانشجو را وادار به تعقل بیش‏تر می‏ کند. و می‏ تواند دامنه‏ ی کارش را در اختیار داشته و کاری را تولید کند که ممتاز و بسیار تأثیرگذار باشد. و ما این‏ گونه فیلم‏ ها را بسیار بسیار کم داریم. در گذشته در سینمای ما هم اگر چه بوده و فیلم‏سازان خوبی کارهای خوبی هم انجام داده‏ اند، اما متأسفانه، این‏ که مراسم مداومی برگزار شود نبوده. تا به حال هم هر از گاهی یک جشنواره یا مراسم خاصی بوده که خیلی با آن‏ها کارشناسانه برخورد نشده است.


  • منبع: سایت آگاه فیلم
  • تاریخ ارسال : ۱۳۸۳/۰۵/۱۴
برچسب ها: 1383آگاه فیلمآموزشبودای کوچکتلویزیونجان فوردخراسانخوشه های خشمسید جواد اشکذریسینمای مستندسینمای نابفیلمفیلم مستندمجید سیف العلماییمستندمشهدمصاحبهنقد فیلمنمایش
درباره مجید

"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.

نوشته‌های بیشتر از مجید
قبلی شناخت به روایت مجید سیف‏ العلمایی
بعدی آفتاب لب بام

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی لایو «سینما در کرونا» ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • تحول و تغییر بنیادین در سامانه سیف دات آی آر ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • دموی «شناخت فیلم‌نامه» ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • کانون ۸۴ «چه کسی امیر را کشت؟» مهدی کرم‌پور ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
  • کی می‌خواد فیلم‌نامه‌نویس بشه؟ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 14 مرداد 1383

سینمای مستند، سینمای ناب

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::