سینمای مستند، سینمای ناب
از خراسون، دانشنامه خراسان بزرگ
سینمای مستند، فرصتهای ناب
سینمای مستند، سینمای ناب
- سید جواد اشکذری:
با سپاس از جناب مجید سیف العلمایی که درباره سینمای مستند با من صحبت کردند.
این گفتوگو در شهرآرا منتشر شد.
- راجع به سینمای مستند و ویژگی های آن صحبت کنید.
قبل از آنکه بخواهیم راجع به سینمای مستند ( nonfiction film A critical history ) حرف بزنیم، بهتر است که یک تعریف اجمالی از این نوع سینما داشته باشیم تا بعد به نکته های خاصتری بپردازیم. برای فهمیدن سینمای مستند ما چند مورد را باید مدنظر بگیریم، یا به عبارتی از خودمان سؤال کنیم، اگر از یک نمایش، مثلاً تئاتری که در حال اجرا است؛ فیلمی تهیه شود، آیا این یک فیلم مستند خواهد بود؟ آیا ضبط مسابقه ی فوتبال یا هر مسابقه ی ورزشی دیگر که از تلویزیون پخش میشود، یا صحنه های جنگ و امثال آن؛ این ها فیلم های مستنداند؟ یا اینکه نه، اینها چیز دیگری هستند، یا باید اسم دیگری داشته باشند. به عبارت صحیح تر آیا فیلم خبری ( news film) ، فیلم مستند است؟ آیا فیلم گزارشی ( reportage film) ، فیلم مستند است؟ یا ما با سه مقوله سر و کار داریم؟ آیا مثالهای بالا فیلم خبری است یا فیلم گزارشی، یا نوع دیگر فیلم مستند؟! استنباطی که من از فیلم مستند دارم؛ این است که فیلم مستند همان نگاه استدلالی و مستند سازی را دارد، منتهی با یک تسلط هنرمندانه ساخته می شود. یعنی ترکیبی از هنر و واقعیت و صنعت، سینمای مستند را از اشکالی که برشمردیم متمایز می کند.
در دنیا هم فیلمهای مختلفی ساخته شده، مانند: فیلمهای ” آخرین امپراطور ” و ” بودای کوچک ” برتولوچی، یا فیلم ” درسواوزالا ” کوروساوا، ” جنگ و صلح ” ، و یا فیلم ” خوشه های خشم ” (جان فورد) که بر اساس نوشته ی ” جان اشتاین بک ” ساخته شده است. آیا می توانیم بگوییم که این فیلمها صرفاً فیلم داستانی ( fiction film) هستند؟ یا فیلم مستنداند؟ که قدری دشوار میشود. به هرحال ما باید یکبار دیگر آنها را برای خودمان تعریف کرده و راجع به آنها فکر کنیم. در سینمای کشور خودمان و فیلمهای معاصر هم همین رخداد را میتوانید ببینید. مثلاً فیلمی مانند: ” ناصرالدین شاه آکتور سینما ” که سعی کرده تکیه بر واقعیت داشته باشد، اگر چه همه ی واقعیت ها را بهطور کامل نمی گوید و گاهی اوقات تغییراتی هم داده است، یا فیلمهایی مثل ” گبه ” و ” سلام سینما ” (محس مخملباف)، ” مشق شب ” ، ” مسافر ” ، ” کلوزآپ، نمای نزدیک ” ، ” خانه دوست کجاست ” و ” زندگی و دیگر هیچ ” (عباس کیارستمی)، یا حتی فیلم ” بودن یا نبودن ” (کیانوش عیاری)، اگر چه تکیه بر واقعیت دارند، اما نمی شود آنها را فیلم مستند دانست. اینها فیلم های داستانی هستند که التفات به واقعیت دارند. پس بنابراین از همه ی آنچه که گفتم این طور نتیجه می گیریم که فیلم مستند، فیلمی است که دو کفهی هنرمندانه بودن اثر و استناد به واقعیت با یکدیگر برابرند، به دیگر عبارت؛ ممکن است فیلمهایی غیر از این باشند، یعنی در این طرف فیلم های داستانی هستند که اسامی شان را بردم، و از طرف دیگر فیلمهای خبری و گزارشی هستند که کمتر از این مباحث زیبایی شناسی و هنرمندانه در آنها دیده می شود. غرضم اصلاً این نیست که بخواهم ارزشگذاری کنم، که حالا که به واقعیت تکیه میکند بهتر است یا خیر. اصلاً بحث ارزشگذاری نیست. هر فیلمی جایگاه خود را دارد. ولی خوب است که ما تعریفمان را مشخص کنیم و بدانیم که هر فیلم خبری، گزارشی، مستند و داستانی چه جایگاهی دارد. اینکه کدام خوب است؟ فعلاً جای صحبتی برای آن نیست.
- راجع به تاریخ و خاستگاه سینمای مستند نظرتان چیست؟
سینمای مستند با خود سینما به وجود آمد و زاده شد. یعنی تاریخ سینمای مستند و تاریخ سینما و نمایش فیلم که برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ در پاریس بود، همراه است. یعنی فیلمهای اولیه همهی سعیشان این بود که فیلم مستند بسازند. یا فقط تکیه به واقعیت بدهند. شاید چیزی شبیه فیلم گزارشی یا خبری، اما بههرحال این تاریخ سینماست، و تاریخ سینما و سینمای مستند در هم گره خورده و به پیش آمده و همین طور که استیلها و ژانرهای مختلف در سینما به وجود آمد و شکل و شمایل عصر خودش را گرفت و جغرافیای خودش را یافت، سینمای مستند هم این تلاطم را در بستر تاریخ داشت. که امروز به شکلی در اختیار ماست. یا میفهمیم که با گذشته تفاوت دارد. از فیلمهای مطرحی هم میتوان یاد کرد، چه فیلمهایی که مثلاً در ایران توسط غیر ایرانیها ساخته شد. مانند فیلم ” باد صبا ” آلبرت لاموریس، که فیلمی است که برای همیشه میتوان از آن استفاده کرد. این را نیز باید بگویم که فیلم مستند با یک فیلم خبری یا خبری صرف میتواند تفاوتش در این باشد که فیلم مستند را میشود به دفعات دید، اما فیلم خبری تاریخ مصرف دارد. و این داشتن تاریخ مصرف، آنرا از هنر بودن دور کرده و ایجاد فاصله می کند.
اقسام سینمای مستند میتواند: سینمای مستند اجتماعی، مستند آموزشی، مستند تبلیغاتی، مستند جنگی، مستند مردمشناسی، یا مستند شاعرانه و … باشد. که هر کدام از اینها جایگاه خودش را دارد بسیار هم قابل توجه است.
- روند صنعتی سینمای مستند در طی زمان به چه صورت بوده است؟
در گذشته، مثلاً فیلم سازی بهنام فلاهرتی با ابزاری کار می کرده که متعلق به زمانه ی خودش بوده و طبیعتاً به لحاظ فنی و سخت افزاری، در مقایسه با امکانات امروز، وسایل پیشرفت های نبوده، اما با همان ابزار محدودی که داشته و با سفرهایی که به اتفاق همسرش به قطب می رفته و فیلم هایی که آنجا مانند: ” نانوک شمال ” را ساخته، همانجا خودش لابراتوار ایجاد کرده و فیلم ها را می شسته و کارهای فنی و لابراتواری را انجام می داده است. خوب! این متعلق به زمانهی خودش بوده است. چیزی که در سینمای مستند به چشم می خورد این است که با محدودترین ابزار میتوان کار کرد و می کنند و خواهند کرد. حال، امروز که ابزار تازه آمده، تکنیک ها و فنآوری های تازه آمده، و در اختیار فیلمساز گزارشی و خبری و داستانی قرار میگیرد، در اختیار فیلم ساز مستند هم قرار می گیرد. سیستم های دیجیتالی که امروز از آنها بهره برداری می شود، سهولت و راحتی کار را به وجود آورده است. اما از طرفی خلاقیت ها و ابتکارات یک فیلمساز مستند را سرجایش نگاه داشته و قابل احترام هم هست.
- رسالت فیلم مستند چیست؟
رسالت فیلم مستند؟ شاید بهتر باشد که سؤال را اینطور مطرح کنیم که: ما برای خود فیلم چه رسالتی قائل هستیم که حالا برای ” فیلم مستند ” قائل باشیم؟ فیلم، یک حیات مستقل برای خودش دارد. اما آنکه اگر بگوییم رسالت یا مسئولیت یا وظیفهای دارد، آن فیلم ساز است. دیگر تفاوت نمیکند که آن فیلم ساز، فیلم ساز فیلم مستند باشد یا فیلم ساز فیلم داستانی یا هر چیز دیگر. آن باز میگردد به سازندهی فیلم و خود فیلمساز که آن نگاهش چه باشد. این است که آن نگاه، فیلم را قومی یا قومنگاری می کند یا یک فیلم مستند اجتماعی ساخته میشود یا یک فیلم مستند شاعرانه. مگر ما می توانیم بگوییم که یک فیلم مستند شاعرانه رسالتی ندارد؟ خب رسالتش در همان است. کسی هم که فیلم اجتماعی، یا سیاسی میسازد، رسالتش در همان است.
- چگونه می توان از فیلم مستند جهت مضامین شهری یا برای نقد و بررسی مسائل اجتماعی استفاده کرد؟
فیلم مستند، یک ویژگی های منحصر به فرد دارد که بسیار تأثیرگذار است. از آنجایی که شدیداً میخواهد تکیه بر واقعیت بدهد و خلاقیت و ابتکار را با کمک واقعیت بیان کند – به اصطلاح عامیانه چون از دل برمیخیزد بر دل هم مینشیند – این است که بسیار کاربرد دارد. محدودیتهای یک فیلم داستانی یا یک فیلم پرهزینه را ندارد. از اینطرف چون فیلمساز مستند با واقعیات و مسائل و مصائب اجتماعی خودش سر و کار دارد و میخواهد آنها را منعکس کند، بسیار میتواند تأثیرگذار باشد. مخصوصاً با ابزاری مثل تلویزیون که خیلی میتواند کمک کند و میتواند غذای خوبی برای آن باشد. مشروط به اینکه واقعاً فیلم، مستند باشد. مراد ما فیلم گزارشی و خبری نیست، بلکه ترکیبی از واقعیات است که با خلاقیت، ابتکار، هنرنمایی و هنرمندی فیلمساز توأم باشد.
- آیا مسائل و مشکلات شهری را میتوان از نوع گزارشی دانست یا می توان از آن هم فیلم مستند ساخت؟
از هر فکری می شود فیلم مستند استخراج کرد. منتهی یک فیلم گزارشی، همان طور که اشاره کردم یک فیلم تاریخ مصرفداری است که به یک مسئله ی خاص و معمولاً سطحی مینگرد، اما یک فیلم مستند لازمه اش این است که باید تحقیق شود، وقت صرف شود و مقدماتی دارد که باید طی کند و پس از این روند، کاری تولید میشود که میتوان به دفعات دید و از دیدنش لذت برد و تحت تأثیر قرار گرفت. این است که میتواند هر چه که ما فکر میکنیم، حالا مسائل شهر، شهرسازی، شهرنشینی و شهروندی باشد، یا هر مسئلهی دیگر، هیچ فرق نمی کند چه باشد. این سؤال، مثل این می ماند که آیا یک فیلم داستانی میتواند راجع به مثلاً این مسائل صحبت بکند؟ بله، چرا نتواند؟ فیلم که خود مسئلهای ندارد، یک ظرف است، اما مظروف، توسط فیلمساز در آن ریخته می شود..که بستگی به قابلیت، ظرفیت و توانمندی های آن اشخاص و افراد دارد.
- به نظر شما نمایش فیلم های مستند در مشهد چگونه است؟
سینمای مستند، آن طور که باید و شاید نه تنها در مشهد که در خود ایران جدی گرفته نشده است – با اینکه جایگاه وسیعی در گذشته داشته است – مخصوصاً در بخش های آموزشی میتواند بسیار تأثیرگذار باشد که دانشجویان و هنرجویان رشته های فیلم سازی را به سمت ساخت آن سوق دهند. زیرا موقع ساختن فیلم مستند یک ویژگیها و یک فرصتهایی هست که بسیار ناب است. آن ذهنیات صرف و مسائل انتزاعی به تنهایی وجود ندارد. و این خودش دانشجو را وادار به تعقل بیشتر می کند. و می تواند دامنه ی کارش را در اختیار داشته و کاری را تولید کند که ممتاز و بسیار تأثیرگذار باشد. و ما این گونه فیلم ها را بسیار بسیار کم داریم. در گذشته در سینمای ما هم اگر چه بوده و فیلمسازان خوبی کارهای خوبی هم انجام داده اند، اما متأسفانه، این که مراسم مداومی برگزار شود نبوده. تا به حال هم هر از گاهی یک جشنواره یا مراسم خاصی بوده که خیلی با آنها کارشناسانه برخورد نشده است.
- منبع: سایت آگاه فیلم
- تاریخ ارسال : ۱۳۸۳/۰۵/۱۴
بازدیدها: ۰
درباره مجید سیفالعلمایی
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجید سیفالعلمایی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.