واکاوی فیلم «فورد علیه فراری» 2019
رکورد 29 شهریور 1404
بروزرسانی 1 آبان 1404
سینما آموختنی است.
واکاوی فیلم «فورد علیه فراری» 2019
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
درسگفتار سینمایی واکاوی فیلم «فورد علیه فراری» Ford v Ferrari 2019، به روایتِ مجید سیفالعلمایی “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاهْ فیلم) که فعالیتهای گستردهای در حوزه آموزش سینما، فیلمنامهنویسی و تولید محتوای هنری و آموزشی دارد.
بهعنوان یک منتقد فیلم، با کمال میل تحلیل خود را از فیلم “فورد علیه فراری” (Ford v Ferrari) در اختیار شما می گذارم.
این فیلم یکی از نمونههای درخشان و کلاسیک سینمای مدرن هالیوود در ژانر درام ورزشی – مهیج، محصول سال ۲۰۱۹ کشور آمریکا به کارگردانی جیمز منگولد است. بازیگرانی چون مت دیمون، کریستین بیل، جان برنثال، کترینا بلف، جاش لوکاس، نوآ جوپ، تریسی لتس و ریمو جیرون در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند. فیلم فورد در برابر فراری، در گیشه سینمای آمریکا به فروش قابل توجهی دست یافته و نقدهای مثبتی را از سوی بسیاری از منتقدان دریافت کردهاست. این فیلم در جشنوارههای مختلف افتخارات متعددی را بدست آورده که از میان آنها میتوان به نامزدی دریافت یک جایزه گلدن گلوب و کسب سه جایزه در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم هالیوود ۲۰۲۰ اشاره کرد. فیلم فورد در برابر فراری، در جدول برترین آثار سینمایی وبسایت IMDB قرار دارد.
در ادامه نظر خود را به چند بخش کلیدی تقسیم میکنم:
خلاصهای کوتاه و بیطرفانه
فیلم بر اساس داستانی واقعی در دهه ۶۰ میلادی ساخته شده و به رقابت خصمانه بین دو غول خودروسازی آمریکا و ایتالیا، “فورد” و “فراری”، میپردازد. شرکت فورد که به دنبال تصویرسازی جدیدی برای جوان پسند کردن برند خود است، تصمیم میگیرد با شکست دادن فراری، افسانه غیرقابل شکست مسابقات “ل مان ۲۴ ساعته”، خود را به جهان معرفی کند. برای این کار، آنها به سراغ کارول شلبی (مت دیمون)، راننده و مهندس سابق و کن مایلز (کریستین بیل)، راننده تیم او میروند.
نقاط قوت فیلم
۱. کارگردانی استادانه جیمز منگولد: منگولد (که آثار بزرگی مانند “لوگان” و “راه رفتن در خط باریک” را در کارنامه دارد) تسلط فوقالعادهای در ترکیب عناصر مختلف دارد. او به زیبایی سه خط داستانی را در هم میتند:
· خط اکشن و ورزشی: صحنههای مسابقه از هیجانانگیزترین و باورپذیرترین صحنههای سینمایی سالیان اخیر هستند. دوربینهای متحرک، صدابرداری خیرهکننده و تدوین ریتمیک، بیننده را مستقیماً در کنار راننده در خودروی مسابقه میگذارد.
· خط دراماتیک و روابط انسانی: رابطه دوستانه، عمیق و پرتنش بین “شلبی” (دیمون) و “مایلز” (بیل) قلب تپنده فیلم است. این رابطه فراتر از یک همکاری ساده است و بر پایه احترام متقابل و عشق مشترک به پیروزی بنا شده.
· خط نقد سرمایهداری و دیوانسالاری: فیلم به زیبایی تقابل بین “ذوق و هنر” (نموده شده توسط شلبی و مایلز) و “کسب و کار و سیاست” (نموده شده توسط مدیران فورد به ویژه شخصیت “لی آیاکوکا” و “انزو فراری”) را به تصویر میکشد. این تقابل، فیلم را از یک اثر اکشن صرف به یک درام عمیق ارتقا میدهد.
۲. بازیگری درجه یک:
· کریستین بیل در نقش “کن مایلز” کاملاً غرق در نقش شده است. او عصبانیت، آسیبپذیری، شور رقابت و عشق به خانواده را به طور همزمان نمایش میدهد. او یک قهرمان ناکام و بسیار relatable (قابل ارتباط برای تماشاگر) است.
· مت دیمون در نقش “کارول شلبی” ستون آرامش ولی مصمم فیلم است. او پلی است بین دنیای بیپروای مایلز و دنیای محافظهکار و حسابگر فورد. بازی او پر از وقار و اقتدار است.
· بازیگران مکمل، به ویژه جاش لوکاس در نقش همکار شلبی و تریسی لتس در نقش یکی از مدیران فورد، نیز بسیار قوی و تاثیرگذار هستند.
۳. تکنیک فنی خیرهکننده: فیلم در بخشهای فنی نامزدی و برنده اسکار شد که کاملاً شایسته آن بود.
· تدوین (برنده اسکار): صحنههای مسابقه طولانی هستند اما هرگز خستهکننده نمیشوند. تدوین بین خودروها، صورت رانندگان، تماشاگران و… ریتمی پرتنش و سریع ایجاد میکند.
· صدابرداری (برنده اسکار): یکی از شخصیتهای اصلی فیلم، صدای موتورهاست. غرش موتورهای V8 فورد و موتورهای زیبای فراری، هرکدام شخصیت جداگانهای دارند و به هیجان صحنهها میافزایند.
۴. احساسات اصیل و نوستالژی: فیلم موفق میشود حس و حال دهه ۶۰ میلادی، عشق به ماشینهای کلاسیک و روحیه ماجراجویانه آن دوران را به خوبی منتقل کند. این فیلم ادای احترامی به قهرمانانی است که برای Passion (شور و اشتیاق) و نه برای پول میجنگیدند.
نقاط ضعف احتمالی
· پیروی از یک فرمول آشنا: برخی ممکن است استدلال کنند که فیلم از ساختار کلاسیک و قابل پیشبینی “زیرdog (تیم ضعیفتر) که به قهرمانی میرسد” پیروی میکند. البته اجرای عالی این فرمول، این ضعف را تا حد زیادی کمرنگ میکند.
· شرکت فورد به عنوان آنتاگونیست: فیلم تا حدی شرکت فورد (به ویژه بخش مدیریتی آن) را به عنوان شرور داستان نشان میدهد که ممکن است از دید برخی، یکبعدی به نظر برسد.
جمعبندی نقد
“فورد علیه فراری” یک فیلم بسیار حرفهای، هیجانانگیز و درعینحال احساسی است که برای مخاطبان عمومی و همچنین علاقهمندان به سینما جذابیت دارد. این فیلم تنها درباره مسابقه ماشینها نیست، بلکه درباره پیروزی روح انسان، دوستی، تقابل هنر با تجارت و اشتیاق سوزان برای رسیدن به کمال است.
جیمز منگولد اثری ساخته که هم میتواند به عنوان یک سرگرمی خالص در سینما شما را روی صندلی میخکوب کند و هم به عنوان یک درام جدی شما را به فکر وادارد. بازی بیل و دیمون، به همراه صحنههای مسابقه نفسگیر، این فیلم را به یکی از بهترین آثار ژانر خود در دهه اخیر تبدیل کرده است.
امتیاز منتقد (بهصورت کیفی): عالی – یک اثر تماشایی و کاملاً توصیهشدنی.
نگرش در حکم همهچیز است!
واکاوی فیلم «فورد علیه فراری» 2019
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
فیلمخانه «شاهکارهای سینمایی» Cinematic masterpiece's
«مدت 11:50»Ford v Ferrari, آگاه فیلم, آموزش, آنتاگونیست, اسکار, تکنیک, جایزه اسکار, داستان, درام, دراماتیک, ژانر, سینما, سینماگران, سینمای جهان, سینمای کلاسیک, سینمای مدرن, سینمایی, شبکه آموزش مجازی سینما, شخصیت, فورد, فورد علیه فراری, فیلم, کلاسیک, مجید سیف العلمایی, مدرن, مهیج, موسیفی, نقاط قوت فیلم, نقد, نقد فیلم, هالیوود, ورزشی
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط
4 آذر 1404
3 آذر 1404
1 آذر 1404
29 آبان 1404
28 آبان 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.