جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > بررسی فیلم آژانس شیشه ‏ای حاتمی کیا

بررسی فیلم آژانس شیشه ‏ای حاتمی کیا

۲۲ مهر ۱۳۸۱
ارسال شده توسط مجید
توسعه، معرفی و تحلیل هنر

مجید سیف العلمایی
بررسی فیلم “آژانس شیشه ‏ای” ساخته “ابراهیم حاتمی کیا“

آژانس شیشه ‏ای

خدایا : مرا به ابتذال آرامش و خوشبختی مکشان. اضطراب‏ های بزرگ، غم‏ های ارجمند و حیرت‏ های عظیم را به روحم عطا کن. لذت‏ ها را به بندگان حقیرت بخش و دردهای عزیز بر جانم ریز٫ [۱]

سخت‏ تر از فکر کردن، عمل کردن است. و سخت‏تر از عمل کردن، قضاوت کردن است. ما نه به‏ عنوانِ یک مخاطب معمولی بلکه می‏خواهیم به ‏عنوانِ مخاطبی نسبتاً آگاه به فیلم «آژانس شیشه ‏ای» نگاه کنیم. و در واقع منتقدانه به «داوری» و قضاوت بنشینیم. و چه سخت است. قصد داریم تحلیل کنیم. نه تجلیل و نه تخریب. ضرورت نقادی تحقیق است و لازمه ‏ى محقق بودن هم بی‏طرفی.

اثرِ هنری حیاتی مستقل دارد منهای هنرمند.

یعنی هر اثرِ هنری + مخاطب = یک اثر منحصر به فرد.

من عاشق این ‏گونه سینما هستم.

برای به‏ کار انداختن اندیشه، احساس را غلغلک می‏ کند.

سینمایی که از قوه‏ ى عاطفه استفاده می‏کند تا قوه‏ ى فاهمه به‏ کار افتد.

زبانِ سینما:

صحنه (نور، رنگ، حجم، لوازم صحنه):

۱٫ مرکزِ صحنه. ۲٫ پس‏زمینه. ۳٫ پیش‏زمینه.

زمان:

صدا:

راوی:

مبانی فیلم ‏نامه:

نام: چرا «آژانس شیشه ‏ای»؟

مضمون: «چرا ما این‏قدر از هم دوریم.»، یا «هر کس فکر می‏کند بهترین است.»

موضوع : حاج کاظم جهت درمان دوستش (عباس حیدری) و بردن او به لندن کوشش‏ها می‏کند. ولی به هنگام تهیه‏ى بلیط هواپیما قضیه گره می‏خورد.

مبانی داستان:

قابل فهم بودن :

محتمل بودن :

باورپذیربودن :

ایجاد همذاتْ‏ پنداری[۲]:

دارای سطح ( ظاهر ) و عمق ( باطن ) داشتن :

مبانی شخصیت:

در بحران شخصیت ها خودِ واقعی خویش را بهتر نشان می دهند.

شخصیت اصلی : حاج کاظم . قهرمان نیست . مطلق نیست . اشتباه هم می کند. مثلاً دو مرتبه به سبب توقف اتومبیل در مکان توقف ممنوع ، جریمه می شود.

شخصیت اساسی : عباس حیدری . ( شخصیت مکمل . نیمى دیگر شخصیت اصلی . )

شخصیتِ‏ کمکی[۳] (همراه): اصغر.

شخصیت منفی : در این فیلم یک شخصیت منفی به معنای معمول وجود ندارد.

به عبارتی شخصیت منفی ناپیداست .

شخصیت منفی ، یک جریان ، نظام است نه یک فرد.

پرویز پرستوییتیپ :

ساختار فیلم ‏نامه:

آغاز – میان – پایان :

ماقبل داستان :

عناصِر درام:

کنش اصلی : عباس[۴] جهت مداوا و معالجه باید هر چه سریع تر به لندن برود.

فراموش نکنیم پیرامون همین کنش، کنش های فرعی هم دیده می‏شود.

واکنش (نیاز دراماتیک) اصلی: تهیه‏ى بلیط هواپیما.

و باز یادمان باشد که واکنش ها (نیاز دراماتیک)ی فرعی دیگری به چشم می‏ خورد. که طبعاً دارای انگیزه ‏ها، قصدها، و هدف‏ های فرعی نیز هستند. یعنی نیازهای دیگر که برآورده می‏شوند مثل ویزا و پاسپورت.

کشاکش: در این فیلم شخصیت بازدارنده به‏ معنای معمول وجود ندارد. عامل بازدارنده ناپیداست. هرکس به وظیفه ‏ى خود عمل می‏کند.

نقطه‏ ى عطف اوّل: شکستن شیشه و آمدن مأمور و گرفتن ژ ۳ از او.

مبانی کلام:
استفاده از لهجه.

چند نکته:
زنان در آثار حاتمی‏کیا و مخصوصاً در «آژانس شیشه ‏ای»:
فاطمه – نرگس – دانشجو – کارکنان شرکت –
کودکان در آثار حاتمی‏ کیا و مخصوصاً در «آژانس شیشه ‏ای»:
جوانان در آثار حاتمی‏ کیا و مخصوصاً در «آژانس شیشه ‏ای»:

[۱] نیایش (۸): ص۹۹
[۲] همذاتْ‏ پنداری (Identification)
[۳] شخصیتِ‏ کمکی
[۴] دوست، همرزم، همسنگر، باور، اعتقاد، خویشتن و… حاج کاظم

۱۳۸۱/۰۷/۲۲

برچسب ها: ابراهیم حاتمی کیااحساساندیشهپرویز پرستوییرنگزبان سینمازمانساختارسینماسینمای ایرانسینمای جنگصحنهصدافیلممجید سیف العلماییهنرمندهنری
درباره مجید

"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.

نوشته‌های بیشتر از مجید
قبلی به یاد "پروین ملکوتی"
بعدی به یاد "اوگوست لومیر" Auguste Marie

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • از تصمیم تا نتیجه ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «مارتین اسکورسیزی و آثارش» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • سینماگر باید بداند! ۱ خرداد ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیلن ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 22 مهر 1381

بررسی فیلم آژانس شیشه ‏ای حاتمی کیا

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::