جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > شرح احوال > خسرو سینایی

خسرو سینایی

۳۰ مرداد ۱۳۷۷
ارسال شده توسط آگاه فیلم
شرح احوال

با “خسرو سینایی”


خسرو سینایی (زادهٔ ۹ دی ۱۳۱۹ در ساری) کارگردان و فیلمنامه‌نویس

فراگیری معماری و موسیقی در وین و همان جا سینما تحصیل می‏ کند. ۱۳۴۶ به ایران باز می‏ گردد.

آثار مستندی آفرید که محور اساسی آن‏ها انسان و مسائل اوست.

دشواری در تهیه ‏ى فیلم‏ هایی با مضامین سیاسی اجتماعی، زمینه‏ ساز ساختن معدود فیلم‏ هایی با قالب‏های انسانی عاطفی می‏ شود. ” آوایی که کهنه می‏ شود”ساخته ى سینایی، […] نمونه ‏ای از این دست فیلم‏ ها هستند. [۱]

«آوایی که عتیقه شد»، «۲۵ سال هنر ایران»، «آن‏ سوی هیاهو»، «پرستش» [۲]، «سردی آهن» [۳]، «توریسم در ایران»، «حاج مصوّرالملکی» [۴]،

سال ۱۳۵۱ به تلویزیون رفت.

«حسین یاوری» [۵] «شرحِ‏حال» [۶]،‌ «بادگیرها» [۷]، «یک سرزمین، یک راه، یک روز» [۸]،  «تهران» [۹]، «روزی از پنجاهمین سال بنیانگذاری بانک ملی ایران» [۱۰]، «زن دیروز، زن امروز» [۱۱]،

() مقاله نویسی : از جمله برای فیلم «چشمه» [۱۲]

[] تدریس : دانشکده ى هنرهای دراماتیک، وابسته به وزارت فرهنگ و هنر در دی ماه سال ۱۳۴۲ به ریاست دکتر مهدی فروغ آغاز به کار کرد.

در رشته‏ ى سینمای این دانشکده، خسرو سینایی هم در زمینه های فنی و تئوریک تدریس می‏کرد.

نکات ذیل قلمی شد تا با آقای سینایی در میان گذارم :

اثر هنری

از انسان است : هنرمند.

درباره ى انسان است : هنر .

برای انسان است : مخاطب .

هنرمند، هنر، مخاطب = انسان

اثرهنری با مخاطب کامل تر می شود.

هنرمند با اثر هنری خود قصد ارتباط دارد.

حیات مستقل اثر هنری.

وقتی راجع به مسئله‏ ای اظهارنظر می کنیم بیش و پیش از آن‏که درباره‏ى قضیه‏ى مطروحه بگوییم ، خود را بیان می کنیم.

آیا در اشتباه نیستند، چه آنهایی که صورت مسئله را پاک می کنند. چه آنهایی که مایلند هر مسئله را یک بار برای همیشه حل کنند؟

سخن کنفوسیوس

روش – ارزش

تجلیل – تحلیل

پیدا – پنهان / سطح – بطن / سادگی – پیچیدگی / ظاهر – باطن /

چه ما بخواهیم ، چه نخواهیم آثارهنری – مخصوصاً سینما – نوعی تمثیل درشان وجود دارند. البته فرمالیسم جداست .

شناخت – تفکیک مباحث ( طبقه بندی کردن )

آیا می شود برای انواع هنر ارزش گذاری کرد؟

مثلاً فلان هنر برتر از همه است ؟

پاره ای از اینها را به آقای سینایی ، در دفتر سینمای جوان ، گفتم و بعضی را اصلاً ، به سبب ذیق وقت ، مطرح نکردم . ۳۰/۵/۷۷

[۱]- تاریخ سینمای ایران: ص۲۶۷

[۲]- ۱۳۴۹- ۳۵ میلیمتری – رنگی – ۴ دقیقه [ایضاً ص۲۷۹] پرستش، به معرفی مسجد شاه اصفهان پرداخته است.

[۳]- ۳۵ میلیمتری – سیاه و سفید- ۲۰ دقیقه [ایضاً ص۲۸۴] / محمّد نصیری /

[۴]- ۱۳۵۰ – ۳۵ میلیمتری – تهیه‏ى شده در وزارت فرهنگ و هنر

[۵]- نی زن کور و ایرانی

[۶]- ۱۳۴۸ [ایضاً ص۲۸۵] با سرمایه‏ى شخصی و با استفاده از مجسمه‏های ژازه طباطبائی

[۷]- ۱۶ میلیمتری – ۴۰ دقیقه

[۸]- ۳۵ میلی متری – رنگی – ۲۴ دقیقه

[۹]- ۱۶ میلیمتری – رنگی – ۸۰ دقیقه

[۱۰]- ۱۶ میلیمتری – رنگی – ۴۳ دقیقه

[۱۱]- ۱۶ میلیمتری – رنگی – ۳۰ دقیقه

[۱۲]- آربی آوانسیان

۱۳۷۷/۰۵/۳۰

خسرو سینایی
برچسب ها: خسرو سینایی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی به یاد سهراب شهیدثالث ۷ تا ۱۰ تیر
بعدی به یاد آکیرا کوروساوا Akira Kurosawa

پست‌های مرتبط

پیام استاد داود کیانیان

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

داوود کیانیان، آقا معلم تئاتر مشهد

آگاه فیلم
ادامه مطلب
سینما همین است

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

علیرضا سبحانی

آگاه فیلم
ادامه مطلب
سینما همین است

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

حمیدرضا سهیلی

آگاه فیلم
ادامه مطلب
توصیه استیو جابز

۱۶ فروردین ۱۴۰۴

«توصیۀ استیو جابز»

مجید
ادامه مطلب

۱۸ آبان ۱۳۹۸

ژان پل سارتر

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • فیلم‌نامه‌نویسی مثل هلو ۱۳ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۲ تیر ۱۴۰۴
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 ۸ تیر ۱۴۰۴
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر ۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 30 مرداد 1377

خسرو سینایی

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::