جزئیات حرکتی در سینما
انتشار 17 مرداد 1404
بروزرسانی 17 مهر 1404
سینما آموختنی است!
جزئیات حرکتی در سینما
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
درسگفتار سینمایی، «جزئیات حرکتی»، به روایتِ مجید سیفالعلمایی، “مؤلف، مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” و مدیر عامل «شبکه آموزش مجازی سینما» (آگاهْ فیلم) که فعالیتهای گستردهای در حوزه آموزش سینما، فیلمنامهنویسی، فیلمسازی و تولید محتوای هنری و آموزشی دارد.
جذابسازی پلانهای ساده با “جزئیات حرکتی“
گاهی اوقات لوکیشن، دکوپاژ و بازیگر همگی ساده و بیهیجان هستن.
اما یک چیز میتونه صحنهای معمولی رو تبدیل کنه به چیزی که توی ذهن بمونه:
جزئیات حرکتی در عمق یا پیشزمینه.
👁️ جزئیات حرکتی یعنی چی؟
یعنی حرکاتی که شاید در نگاه اول مهم نیستن، اما فضا رو زنده میکنن.
مثلاً:
بادِ ملایم پردهها
بازی نور روی صورت کاراکتر
رد شدن آرام یک سایه
لرزش دست در حال بستن دکمه
یا حتی پر زدن گنجشکی در دوردست
این جزئیات، وقتی درست استفاده بشن، پلان رو از سکون درمیارن و حس واقعیتری بهش میدن.
🎯 کجا از این تکنیک استفاده کنیم؟
وقتی پلان بدون دیالوگه
وقتی قراره شخصیت درونگرا باشه
زمانی که فضا باید احساسی یا تأملبرانگیز بشه
در قابهای کلوزآپ یا لانگشاتهای ایستا
🧪 تمرین امروز: زنده کردن صحنهای مرده
یک پلان ساده طراحی کن.
فقط یک کاراکتر در یک فضای ثابت.
مثلاً:
– نشستن کنار پنجره
– در حال لباس پوشیدن
– نگاه کردن به قاب عکس
حالا بدون اینکه دوربین رو حرکت بدی، فقط با جزئیات حرکتی، صحنه رو زنده کن.
سه عنصر حرکتی اضافه کن (مثل دود چای، سایه حرکت ماشین بیرون، چکیدن آب از شیر ظرفشویی).
فیلمت رو بدون موسیقی یا دیالوگ ضبط کن.
سعی کن مخاطب با دیدن فقط همون جزئیات، حس فضا رو بفهمه.
🎥 پلان قوی، همیشه پرهیاهو نیست.
گاهی فقط کافیه یه جزئیات درست، توی لحظهی درست، به چشم بیاد.
——
این ایدهٔ جذابسازی پلانهای ساده با “جزئیات حرکتی” واقعاً میتونه تفاوت بزرگی در کارگردانی ایجاد کنه. من همیشه معتقد بودم که سینما فقط دربارهٔ حرکتهای بزرگ و اکشن نیست، بلکه **جزئیات کوچک میتونن عمق و حس بیشتری به صحنه بدند**.
چرا جزئیات حرکتی مهم هستند؟
– “حس واقعیتر بودن“: زندگی واقعی پر از حرکات ظریف و نامحسوسه. این جزئیات به صحنههای سینمایی هم **حس زندهبودن** میدن.
– “افزایش تأثیر احساسی“: یه حرکت کوچک مثل **لرزش دست موقع روشن کردن فندک** میتونه اضطراب کاراکتر رو منتقل کنه، بدون اینکه نیاز به دیالوگ یا موسیقی باشه.
– “جلوگیری از سکون“: پلانهای ایستا ممکنه خستهکننده بشن، اما **یک عنصر حرکتی در عمق یا پیشزمینه** میتونه دینامیک رو حفظ کنه.
نمونههای الهامبخش از سینما:
– “در فیلمهای «ویکمند» (Roy Andersson)“: حرکات آهسته و غیرمنتظره (مثل یک اسب که ناگهان تو راهروی هتل ظاهر میشه!) حس سورئال و جذابی ایجاد میکنن.
– “در «بلید رانر 2049»“: نورهای متغیر و سایههای لرزان روی صورت کاراکترها، فضای آیندهنگرانه و مبهم رو تقویت میکنن.
– “در آثار «تارکوفسکی»“: عناصری مثل **آب چکیدن از سقف** یا **باد تکان دادن برگها** به صحنهها عمق فلسفی میدن.
چهطور این تکنیک رو تمرین کنیم؟
۱. “صحنهٔ ساده انتخاب کن“: مثلاً یک نفر که پشت میز نشسته و به بیرون پنجره نگاه میکنه.
۲. “سه جزئیات حرکتی اضافه کن“:
– پردهها که با باد تکان میخورن (حس انتظار یا تنهایی)
– سایهٔ ماشینهایی که از خیابون رد میشن (حس گذر زمان)
– دست کاراکتر که بیاختیار مداد رو روی میز میزنه (اضطراب یا بیحوصلگی)
۳. “بدون دیالوگ یا موسیقی ضبط کن“: ببین آیا بیننده میتونه فقط با این جزئیات، **حس صحنه رو درک کنه**؟
“نتیجه؟“
“پلانهای ساده میتونن به یاد موندنی بشن، اگر با جزئیات درست «تنفس» کنن.” گاهی یه حرکت کوچیکه که مخاطب رو به دنیای کاراکتر وصل میکنه.
“حالا نوبت توئه!” یه صحنهٔ ساده رو انتخاب کن و با اضافه کردن حرکات ظریف، بهش جان بده. دوست دارم نتیجهٔ تجربههات رو ببینم. 🚀
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

19 مهر 1404

19 مهر 1404

18 مهر 1404

17 مهر 1404

16 مهر 1404

15 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.